Maar....net terug van vakantie en de vriezer is leeg :-) Dus zelf even aan de gang gegaan.
In de pakweg 10 jaar dat ik bak merk ik dat de bakkerswereld toch redelijk traditioneel in elkaar zit. Werkwijzen worden voortgezet omdat het altijd al zo wordt gedaan.
Zelf heb ik, ingegeven door de productie die mijn kinderen bakken, gezocht naar methoden om:
- de kwaliteit van de smaak te optimaliseren
- het proces te vereenvoudigen
Het eerste punt is gerealiseerd door lange rijstijden (nachtbrood en voordegen). De rijstijden liggen tussen de 14 en 18 uur.
Het tweede punt is gerealiseerd door te werken met nachtbroden, of hoe je het ook wilt noemen. Deeg met extreem weinig gist die de avond tevoren al gevormd worden. Ze rijzen gewoon in de keuken onder een stuk plasic. Ik ben een voorstander van niet moeilijk doen. Mijn keuken is dus een uitstekende rijskast :-) Wisselende temperaturen vangen we op door het aanpassen van de hoeveelheid gist. Niet te moeilijk doen dus met ideale deegtemperatuur, omgevingstemperatuur etc. Keep it simple!
Hieronder wat foto's van nachtbroden. Keukentemperatuur was 19 graden. Hoeveelheid gist 0,04% van het bloemgewicht. In dit geval heb ik 4 broden met totaal 2Kg bloem gebakken. Er is daarbij totaal 0,8g gist gebruikt.
Deegstukken hebben 12 uur in vorm gerezen:

Ingebloemd en ingesneden:

Afgebakken in een NIET voorverwarmde oven op 220graden:

Daarna de resterende twee broden gebakken in de inmiddels verwarmde oven. Heel typisch (of niet) maar deze laatste twee broden zijn niet open gescheurd. Helaas.....