Nieuwe oven advies

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Proost
Gaat de goede kant op

Nieuwe oven advies

Bericht door Proost »

Sinds gisteren komt mijn huidige oven in de keuken niet meer aan een temperatuur van 250°C. Momenteel is 220°C nog maar de max dus ik schat even in dat een van de verwarmingselementen de geest gegeven heeft.

Eigenlijk was ik al een poos op dit moment aan het wachten, want dan kan ik dus een nieuwe oven kopen voor mijn broden. :D

Voor mijn nieuwe oven ben ik wel op zoek naar een oven die in enigszins kan inbouwen omdat hij op dezelfde plek in de keuken moet komen staan. Voor het bakken van brood wil ik dan ook dat hij een stoomfunctie heeft, maar ik hoef er geen stoom maaltijd mee te kunnen maken. Minimaal 250°C aan kunnen en mogelijk nog wat features die van pas komen voor het broodbakken. Ik bak voornamelijk land/vloerbroden en baguettes.

Heeft iemand een advies voor me over een aan te schaffen model?
De profi modellen zoals een Rofco die volledig stand alone zijn, zijn waarschijnlijk niet geschikt omdat ik dus dat gat van 60x60,cm moet kunnen opvullen.

Benieuwd naar jullie adviezen
BorisE
Chef stoffer en blik

Re: Nieuwe oven advies

Bericht door BorisE »

Zelf bak ik tegenwoordig vooral in een Rofco B10, maar voor kleinere hoeveelheden (1 of 2 broden) gebruik ik nog regelmatig mijn ingebouwde Neff oven (B47CR22.0). Die haalt moeiteloos 250°C (gaat volgens mij tot 270c) en die doet dat ook stabiel. Geen ingebouwde stoomfunctie, maar ik los dat op door er gewoon de stoombak van de Rofco in te zetten met een klein beetje water (max een half kopje). Dat werkt heel aardig.

Maar wat ik veel vaker doe in die Neff, is bakken in de Emile Henry Broodbakvorm (Grand Cru). Echt een topding. Die gebruik ik voor mijn mooiste broden. Oven 30 minuten voorverwarmen op 250°C met de vorm erin, dan het deeg erin leggen, insnijden, vernevelen, deksel erop en 25 minuten bakken. Daarna haal ik het deksel eraf, zet de temperatuur naar 210°C en bak nog even door (15-20min). Geeft bij mij vaak een heel mooi resultaat en eigenlijk beter dan uit de Rofco, vooral qua korst en ovenrijs.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Peetje
Deegkneder

Re: Nieuwe oven advies

Bericht door Peetje »

Beste Proost,
Eerst had ik een Ikea oven. Uitstekend ding, ze hebben steeds andere, dus types heb je niets aan. Maar ik had de duurste van Ikea en die beviel prima. Ik geloof dat baksels.net ook met Ikea ovens bakt. Ze heeft er iets over op haar website staan. Nu heb ik een Siemens oven. Bevalt uitstekend. Daar zou ik later het type voor je op kunnen schrijven (ben nu niet thuis). Wat fijn is, is dat ik hem ook op 30 graden kan zetten om het deeg te laten rijzen. Maar ik denk dat veel ovens als je naar de specificaties kijkt, wel goed zijn. Succes, groet Petra
Plaats reactie