Suikerparels zelf maken?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Lauralijn

Suikerparels zelf maken?

Bericht door Lauralijn »

Hallo allemaal.

Ik wil binnenkort (voor het eerst, eindelijk!) een suikerbrood gaan maken. Suikerparels en suikerklontjes heb ik niet in huis.

Weet iemand of het makkelijk is om van gewone kristalsuiker klontjes of parels te vormen? Of is dat te bewerkelijk en koop ik ze gewoon beter?
Ergens las ik dat je kristalsuiker op een snijplank kunt leggen, die met wat water bevochtigen, met de hand samendrukken om klontertjes te vormen en laten drogen. Wat zijn jullie ideeën hier over?
lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Re: Suikerparels zelf maken?

Bericht door lekkermelig »

Ergens vond ik dit:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi ... p?id=81470

Dus zelf smelten in een pannetje, vooral niet bruin laten worden en dan op een stuk bakpapier laten stollen. Wel gigantisch goed uitkijken, en niet zo suf zijn om meteen te proeven, want van gesmolten suiker krijg je hele lelijke brandwonden! Ik heb het zelf nooit gedaan, (wel caramel gemaakt en idd niet heel goed nagedacht over de temperatuur...) maar de schrijfster roept dat het simpel is. Ergens een zakje kopen is natuurlijk ook heel simpel.... maar een beetje experimenteren is altijd leuk. Voor suikerbrood zal het vast niet zo heel nauw luisteren omdat het niet alleen ter decoratie is maar brokjes suiker moet opleveren.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Truushoudtvanbakken
Chef stoffer en blik

Bericht door Truushoudtvanbakken »

Voor sommige baksels heb ik fijne kristalsuiker nodig dus dan zeef ik de suiker mbv mijn soepzeef. De dikke korrels die overblijven bewaar ik in een kruidenpotje en gebruik ik als parelsuiker.
Smelt niet in de oven dus werkt prima om van die suikerbolletjes op appelflappen te krijgen.
De Broodvirtuoos
Warme bakker

Bericht door De Broodvirtuoos »

Voor suikerbrood kun je echt het beste suikernibs (P-4 of P-5) bestellen. Een te grote hoeveelheid (te) fijne suiker in een deeg zal te nadelen van het rijsproces gaan.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Plaats reactie