Wit en volkorenbrood niet zoals bij de echte bakker

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Ties
Stofhapper

Wit en volkorenbrood niet zoals bij de echte bakker

Bericht door Ties »

Beste mensen, ik ben nu een aantal maanden bezig om zelf ons eigen brood te bakken. Daarmee probeer ik niet alleen minder afhankelijk te zijn van de minder gezonde supermarktbroden voor ons gezin, maar het is bovendien ook een stuk lekkerder....althans, dat zou het wel moeten zijn.

Ik koop het volkorenmeel en patentbloem nog wel bij de supermarkt en ook zo de Dr.Oetker gistzakjes. Ik heb mooie bakblikken gekocht van Woll (30 cm lang) die qua afmetingen in de buurt komen van onze lokale bakkerij broden.

Maar wat is ook probleer, hoe ik mijn brood ook bak, het lijkt qua smaak, structuur en volume niet op het brood van de echte bakker. Hoe kan dat nou?

Het recept wat is voor zowel volkorenbrood als witbrood gebruik is alsvolgt;

750gram volkorenmeel of bloem
10gram Dr. Oetker droge gist
450ml warm/lauw water
30gram roomboter
10gram zout

Het gist los ik op in het water en voeg dat nadien bij het meel/bloem en het zout waarna ik met een planeetmixer het deeg 5 a 10 minuten kneedt tot een goed compact geheel.

Deze rijst nadien in een ingevette vorm zo'n 30 tot 45minuten op kamertemperatuur met wat plasticfolie. So far so good lijkt het.

Daarna druk ik voorzichtig het gas/lucht uit het deeg en sla deze dubbel. Dan rol ik het op en leg het deegstuk met de naad naar onder in het bakblik en laat deze ook nog eens 1 tot 1,5 uur rijzen met plasticfolie erop.

De bovenkant van het brood wordt niet mooi rond maar het deeg komt wel tot aan de rand maar lijkt qua structuur soms net cakedeeg ipv brooddeeg.

In de stoomoven bak ik het brood vervolgens 30 minuten af op 230 graden met wat stoom.

In de video's en tutorials op internet komt het brood dan mooi omhoog tot over de rand en krijgt dan een mooie ronde knapperige korst met een luchtige structuur. Het brood van mij komt nauwelijks omhoog, is vaak plat aan de bovenkant en komt nauwelijks boven de rand van het bakblik uit. De structuur is vaak compact en niet luchtig....

Wat doe ik in hemelsnaam fout? Ik heb verschillende rijstijdej geprobeerd, meer of minder meel en/of water, meer gist, broodverbeteraar (tawegluten) niet helpt??? Ik wordt er bijna moedeloos van :( Iemand tips?
Jos bakt
Opboller

Re: Wit en volkorenbrood niet zoals bij de echte bakker

Bericht door Jos bakt »

Welkom op het forum!

Ik heb je bericht gelezen en het eerste wat me opvalt is het kneden. Je schrijft dat je een planeetmenger gebruikt en 5-10 minuten kneedt. Dat lijkt me wat kort.

Heb je geprobeerd om een vliesje te trekken van je deeg na het kneden?
Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom.

Als je brood wil bakken dat eruit ziet en smaakt zoals bij de bakker zul je toch echt andere bloem/meel moeten gaan gebruiken. Met bloem en meel uit de supermarkt kun je dat niet bereiken.

Ik wil niet het brood van de bakker namaken (te fluffy, te kauwgomtachtig), maar gebruik zeker geen supermarktbloem. Koop bij een molen bloem en/of meel dat echt geschikt is om brood mee te bakken.

Wellicht heb je iets aan dit recept met uitgebreide werkwijze: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... adjes.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Ties
Stofhapper

Bericht door Ties »

Dank voor jullie reacties. Ik heb nu volkorenmeel GLX besteld en ga het nog eens proberen :)
Plaats reactie