Rijzen en invriezen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Bakkie
Stofhapper

Rijzen en invriezen

Bericht door Bakkie »

IK wil broodjes afbakklaar maken, Kun je na het rijzen invriezen? Heeft iemand praktische tips? Moet je het deeg 2x laten rijzen?
De Broodvirtuoos
Deegroller

Re: Rijzen en invriezen

Bericht door De Broodvirtuoos »

Volgerezen deeg invriezen is -op z'n zachts gezegd- niet aan te raden. Beter is dit vóór de narijs te doen, of als voorgebakken in te vriezen.
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Levinebaktbrood
Moderator
Contacteer:

Bericht door Levinebaktbrood »

Deeg maken, afbakken op een lagere temperatuur bv 150 graden gedurende de normale baktijd. Ze worden dan wel gaar maar niet bruin. Invriezen. Als je ze wil eten laten ontdooien en dan op de normale temperatuur afbakken tot ze de gewenste kleur hebben. Dit kan alleen met harde broodjes trouwens.

Deeg na het rijzen invriezen is niet aan te raden, kan wel voor de laatste rijs. En deeg voor brood moet altijd meerdere keren rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
De Broodvirtuoos
Deegroller

Bericht door De Broodvirtuoos »

Een indicatie bij voorgebakken brood is om 1/4 van de baktemperatuur, en 1/4 van de baktijd te verminderen.

Voorbeeld: bak je normaliter krokante broodjes op 240 graden gedurende 20 minuten af.
Dan zou je voorgebakken krokante broodjes op 180 graden, gedurende 15 minuten kunnen afbakken.
Soms wordt er ook 1% á 2% zetmeel aan toegevoegd om inzakken te voorkomen. Zelf ben ik er géén voorstander van, en behandel ik de voorgebakken broodjes liever voorzichtig. Toevoeging van zetmeel aan (voorgebakken) brood(jes) gaat mijn inziens ten koste van de malsheid. (droger)
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Plaats reactie