Grootte broodbakblik

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joke

Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Ik heb een groot broodbakblik (ongeveer 33 cm). Als ik een volkorenbrood bak van 500 gram volkorenmeel dan krijgen we van die kaboutersneetjes.
Kan iemand mij vertellen welk blik ik moet kopen voor 500 gram volkorenmeel om een beetje normaal brood te krijgen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Joke...
Wat zijn naast die 33 cm. (lengte?) de andere maten van je broodblik/bus?
_____________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Hallo Cor,
De maten zijn 33cm lengte, 11,5 cm breedte en 8,5 cm hoog. Ik heb er twee en het zijn van die mooie ouderwetse zwarte bakblikken. Mijn moeder bakte er vroeger krentenbrood in. Helaas is ze overleden, dus ik kan haar niet meer vragen hoeveel meel zij gebruikte.
Ik heb een paar weken geleden jouw bakplaatjes bekeken. Wat ziet dat er mooi en lekker uit! Ik weet zeker dat ik deze winter regelmatig iets zal uitproberen.
Had jij vroeger op het bakkersforum ook niet zo,n mooi rijskastje staan?
Het deeg laat ik tegenwoordig rijzen in een gesloten plastic box met een lampje erboven. Werkt prima, niets geen last meer van tocht en kou.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Hallo Joke...
Jouw broodbussen moeten toch van de zelfde afmetingen zijn zoals je hier op de foto kunt zien:

Afbeelding

De inhoud is ± 2.7 ltr. Daarvoor gebruik ikzelf voor het deeg altijd 550 gram bloem/meel per bus.Dit moet voldoende zijn om er een goed brood van te kunnen bakken.Is naast de bloem/meel,de rest van je recept in orde,voldoende gist en vocht gebruikt,de rijstijden niet te kort aangehouden,is het deeg niet te warm geweest? Allemaal punten die de aandacht verdienen.

En je vraag over dat rijskastje...helaas heb ik niet zo'n mooi kastje :mrgreen: ik ken nog wel iemand van het oude forum die een heel mooie heeft,maar ben helaas even haar naam kwijt. :oops:
_______________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

In die maat bakblik moet je zeker 550 gram bloem/meel gebruiken, iets meer en dan bedoel ik 580 - 600 gram (als je alleen volkorenmeel gebruikt) kan ook als je een echt hoog brood wilt bakken.

Als je krentenbrood bakt kun je wel uitgaan van 500 gram bloem, doordat er krenten (of rozijnen, kan natuurlijk ook) in het deeg verwerkt worden krijg je meer volume.

O ja, ik bak broden van 500 gram meel/bloem in een bakblik van 25 cm.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Levine, dank je wel. Ik ga een blik van 25 cm kopen en ook verder experimenteren met de grote bakblikken.

Cor, mijn broodje bak ik van 500 gr. volkorenmeel, 20 gr. tarwegluten, 7 gr. gist, 7 gr. zout, 7 gr. suiker, 2 eetlepels vloeibare boter, 1 ei ongeveer 54 gram aangevuld met water tot 350 gram, 2 eetlepels lijnzaad, 50 gr. zonnebloempitten en 100 gr. ongezouten noten. Het deeg bereid ik in de bbm op volkorenprogramma. Als dit klaar is druk ik er de lucht uit, rol het op en leg het in het bakblik. Dan 1 uur rijzen bij kamertemperatuur in een plastic box. Als het koud is in de keuken zet ik de box onder de keukenlamp, is iets warmer maar niet erg veel. De oven verwarm ik voor op 200 gr. hetelucht en ik bak het brood in 35 min. gaar. Krijg altijd een beetje ovenrijs, zoals Levine graag wil :G . Het eerste kwartier een bakje water in de oven.
Het smaakt ons prima :D Laatst heb ik bij Dille & Kamille 2 kleine bakblikjes voor iets anders gekocht, maar dat gaat ook goed. Ik heb er een foto van gemaakt, maar ik ben nog aan het zoeken op de site hoe ik deze kan plaatsen.
Wat fijn dat jullie zo meedenken :D
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Ballie »

Kijk even tussen het forumnieuws, daar staat precies hoe je een foto op het forum kunt plaatsen. Hou er alleen wel rekening mee, dat je geen foto's kunt plaatsen die groter zijn dan 500 bij 500 pixels.

Wanneer je toch een grotere foto wilt laten zien, kun je overwegen om een kleinere foto op het forum te plaatsen en daarvan een link te maken naar een grotere foto. Op die manier kunnen de forumleden wel meteen al zien wat er op de foto staat en wanneer men een grotere foto wil zien kan man dan op de kleinere afbeelding klikken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Dank je wel, zal ik doen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Joke schreef:Cor, mijn broodje bak ik van 500 gr. volkorenmeel, 20 gr. tarwegluten, 7 gr. gist, 7 gr. zout, 7 gr. suiker, 2 eetlepels vloeibare boter, 1 ei ongeveer 54 gram aangevuld met water tot 350 gram, 2 eetlepels lijnzaad, 50 gr. zonnebloempitten en 100 gr. ongezouten noten. Het deeg bereid ik in de bbm op volkorenprogramma. Als dit klaar is druk ik er de lucht uit, rol het op en leg het in het bakblik. Dan 1 uur rijzen bij kamertemperatuur in een plastic box. Als het koud is in de keuken zet ik de box onder de keukenlamp, is iets warmer maar niet erg veel. De oven verwarm ik voor op 200 gr. hetelucht en ik bak het brood in 35 min. gaar. Krijg altijd een beetje ovenrijs,
Joke...
Ik denk dat je deeg,waar nogal wat vulling (noten zonnepitten lijnzaad) verwerkt is,wel wat meer dan die 7 gram gist (gedroogde?) kan gebruiken.Probeer hetzelfde recept eens met 10-12 gram,dat moet een flinke verbetering aan het rijsproces geven.Het deegvolume/gewicht +/- 950 gram,is voldoende voor je broodbus van de in je vorig bericht opgegeven maat.
Als het in je keuken te koud is,plaats de plastic rijsbox dan evt.in de woonkamer bij een radiator,die zal zeker voldoende warmte geven om het deeg goed te laten rijzen.
Wordt vervolgd?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Morgen ga ik het proberen met 12 gram (gedroogde) gist.
Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Oeps, 12 gram droge gist vind ik wel weer heel erg veel .......

Het moet kunnen met die 7 gram, maar zal iets langer moeten rijzen dan 1 uur wat je nu doet. Ik zou in ieder geval niet hoger gaan dan 10 gram gist. Zout zou ik zelf iets meer van nemen: 9 gram.

Die hoeveelheid deeg zou idd zoals Cor ook al zegt een mooi brood moeten opleveren in de broodbakbus die je hebt. Omdat er vulling in wordt verwerkt heb je meer volume. Als je alleen met 500 gram volkorenmeel - dus zonder vulling - zou bakken moet je een kleinere vorm gebruiken.

Rijstijden zijn afhankelijk van deegtemperatuur, omgevingstemperatuur en hoeveelheid gist. Ook in een koude omgeving rijst deeg alleen zal het langer duren.
Hoe minder gist, hoe langer de rijstijden, hoe lekkerder je brood :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Het brood staat in de oven en komt een stukje boven het bakblik uit :2th:. Of het te eten is weten we nog niet want ik ben toch uitgegaan van de 12 gram gist van Cor. Als dit teveel naar gist smaakt, doe ik er de volgende keer 10 gram in en zo maar uitproberen tussen smaak en vorm. Ik heb het brood nu anderhalf uur laten rijzen bij 20 graden. Hoelang mag het brood maximaal rijzen bij kamertemperatuur? Ik heb begrepen dat als je het te lang laat staan dit ook weer niet goed is. ;B

Levine, ik doe bewust maar 7 gram zout in het brood omdat wij allebei op ons zoutgebruik moeten letten. Daarom doe ik ook de notenvulling erin, geeft dat beetje extra waardoor je het zout niet mist. Het brood ruikt lekker in de oven en ziet er goed uit, nu nog even wachten tot het gaar is.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Hoe lang brooddeeg mag rijzen bij kamertemperatuur is niet aan te geven. Het ligt er maar aan hoeveel gist je hebt gebruikt, wat de temperatuur van het deeg en de omgevingstemperatuur is.

Deeg mag je zeker niet te lang laten staan want dan zal het inzakken tijdens het bakken. Dat wordt oveRrijs genoemd. Dat wil je dus niet, wat je wel wilt is oveNrijs. Dat het brood in de oven nog even verder doorrijst dus :G.

Ik ben een liefhebber van langzaam brood, dus van weinig gist in een deeg. Het kan uiteraard met die 12 gram, maar het deeg zal dan sneller rijzen dan dat je 10 gram of minder gebruikt.

Over het zout: je kunt met minder zout prima brood bakken, maar weinig zout heeft wel invloed op het eindresultaat. Zout heeft 4 functies:
- smaak
- zout versterkt de glutenstrengen, je krijgt dus een elastischer brood, brood met weinig of geen zout kruimelt snel
- zout houdt vocht vast en daardoor blijft het brood langer vers
- betere korstkleur
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door bakplaat »

We kijken met spanning uit naar het resultaat en de smaak van het brood Joke. :roll:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Yes, :D Het brood is net voldoende afgekoeld om te proeven. Smaakt prima :2th:
Ik moet nog leren om het beter te vormen, maar ik vind dat het er best aardig uit ziet voor een beginner.
Het lukt mij nog niet om een foto in het forum te plaatsen, daarom deze link. http://www.mijnalbum.nl/Album=YQQV3VUV
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Omdat het niet zo moeilijk is Joke...(als je het eenmaal kent :mrgreen: ) een foto op het forum te plaatsen...bij deze :D Ballie heeft het net in zijn vorig bericht ook nog eens uitgelegd...

Afbeelding
Het ziet er al beter uit Joke,je maakt vorderingen :2th: Maar met die 12 gram gist,had het eigenlijk toch iets hoger kunnen zijn,iets langer kunnen rijzen.Heb je nu 550 gram meel gebruikt en ook de noten die je in het recept aangaf? Op de foto van de doorsnede was er nl. weinig van te zien,of heb je die gemalen?
Nu nog zoasl...je het zelf al zei...nog even op het vormen/opmaken/recht oprollen letten,dan komt het de volgende keer helemaal goed. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Hallo Cor, ik heb 500 gram volkorenmeel en 2 eetlepels lijnzaad gebruikt. Geen notenvulling. Nu weet ik dat het niet aan de zwaarte van de vulling ligt.
Ik begreep van jou dat ik 10-12 gram op 500 gram moest proberen, daarom eerst voor 500 gram gegaan. Morgen ga ik 550 gram proberen.
De smaak is een klein beetje minder dan anders (ook wel logisch met zoveel gist), maar verder wel oke.
Vanmiddag eerst meel bij biologische boerderij De Kruitbosch kopen. Ze wonen 1 straat bij ons vandaan. We eten dus brood van koren dat "om de hoek" is verbouwd :D
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Kijk daar komt de aap uit de mouw Joke :G Normaal maak ik zelf in de zelfde maat broodbussen van 550 gram bloem/meel zonder vulling en met 7 gram gist een prima brood.
En ik had je geadviseerd om die ook te gebruiken en wegens de notentoevoeging wat meer gist (10-12 gram) te gebruiken...50 gram bloem minder scheelt al direkt en ik vemoedde al te zien op de foto dat je de noten er niet in gebruikt had,vandaar mijn vraag hierover,die ik nu bevestigend beantwoord zie.
Zonder de vulling had je het nog wel iets langer kunnen laten rijzen en had je de notenvulling wel en ook 550 gram meel gebruikt,was het brood nog iets hoger ''uit de bus'' gekomen.
Morgen ga je het weer proberen begrijp ik en ben benieuwd naar het resultaat.Ik zie het pas weer,als we van vakantie terug komen,van de Canarische zon...of moet in de gelegenheid komen om daar nog even online te kunnen gaan...op bezoek aan het forum. :roll:
Wordt vervolgd?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Cor, gelukkig is de "aap uit de bus" :oops:. Nu durf ik ook wel te zeggen dat brood met 12 gram gist echt niet lekker is :G , ik wilde in mijn vorige bericht niemand kwetsen.
Morgen weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Ik wens je een geweldige vakantie toe.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Hoi Joke, je moet natuurlijk niet eerst zeggen dat je er noten in doet en het dan vervolgens niet doen :crazy: haha.

Misschien vindt je het leuk om dit recept eens uit te proberen van mijn blog, is ook een brood met lijnzaad. Ik gebruik daar een broodbakvorm van 30 cm voor. Als je wilt kan je ook meer volkorenmeel gebruiken ipv de bloem. Zout kun je verminderen naar 9 gram. Minder zou ik niet doen, dan veranderd de structuur van je brood: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... nzaad.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Ik weet het :oops: Ik zal het niet meer doen ha, ha.
Het brood dat jij aangeeft lijkt mij vrij licht brood, maar ik zag op jouw site ook een brood met lijnzaad en natursauerteig staan. Dat ga ik zeker proberen, ziet er heerlijk uit en is ook stevig, zoals wij graag eten.
Vanmorgen bij de molen in Klarenbeek gebroken rogge gekocht. Als vanmiddag mijn volkorenbrood met noten goed lukt wordt dit mijn volgende uitdaging.
Nu ga ik gevulde speculaas bakken en de batterijen uit de weegschaal halen :G
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Joke: er zit inderdaad ook bloem in het brood waar ik de link van gaf. Maar zoals ik ook al zei: je kunt de bloem vervangen door volkorenmeel. Dan krijg je dus een volkorenbrood met lijnzaad ^)^
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Joke

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Joke »

Het is gelukt! Gisteren twee broden gebakken. 1 met 12 gram gist en 1 met 10 gram gist. Het brood van 12 gram had een klein beetje overrijs, ging nog net goed. Het brood met 10 gram gist was goed. Een mooi hoog brood met een lekkere smaak :2th: . Mijn probleem is dus opgelost :crazy:
Levine en Cor bedankt voor jullie geduld en al jullie goede raad.
Groeten, Joke
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door bakplaat »

Joke schreef:Het is gelukt! Gisteren twee broden gebakken.
Levine en Cor bedankt voor jullie geduld en al jullie goede raad.
Groeten, Joke
We hebben je graag geholpen Joke en nu het gelukt is om het brood naar je zin te bakken,zullen we maar zeggen...eind goed al goed. :2th: Je bent/was een goeie leerling. :roll:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Levinebaktbrood »

Goed te horen en graag gedaan :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Renee

Re: Grootte broodbakblik

Bericht door Renee »

Levinebaktbrood schreef:Hoi Joke, je moet natuurlijk niet eerst zeggen dat je er noten in doet en het dan vervolgens niet doen :crazy: haha.

Misschien vindt je het leuk om dit recept eens uit te proberen van mijn blog, is ook een brood met lijnzaad. Ik gebruik daar een broodbakvorm van 30 cm voor. Als je wilt kan je ook meer volkorenmeel gebruiken ipv de bloem. Zout kun je verminderen naar 9 gram. Minder zou ik niet doen, dan veranderd de structuur van je brood: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... nzaad.html
Hallo Joke,

Ik weet dat niet iedereen het er mee eens is ;) maar ik gebruik (ook uit gezondheidsoverwegingen) max. 8 gram zout op 600 gram bloem/meel. De smaak is prima (niet flauw) en het resultaat van mijn broden is ook goed. Overigens bak ik wel broden die net tot boven de vorm uitkomen en wat steviger zijn omdat wij niet van dat luchtige brood houden.
Plaats reactie