Sinds een aantal maanden ben ik begonnen met het bakken van zuurdesem brood. De eerste keren werd het met wat oefenen best een heel aardig brood (hoewel het kruim zeker nog luchtiger kon) en pas je steeds weer wat aan.
De afgelopen 2 keer heb ik echter steeds het zelfde probleem. Tijdens het kneden (met de hand) lijkt mijn deeg erg stug en 'hard', ik kneed lang door (bijv 20 min) maar dit brengt dan geen verbetering, ook was ik soms wat water bij, maar dit geeft op dat moment ook geen soepeler deeg, een vliesje trekken is ook moeilijk. Nu is het zo dat vervolgens tijdens het rijzen het deeg soepel wordt, maar uiteindelijk zo plakkerig en nat dat het niet meer op te bollen is (en ik het brood in de oven dus ook veel te plat blijft). Ik laat het een aantal uren rijzen, met ongeveer iedere 45min stretch/fold. Ik heb een rijskastje gemaakt van een kan met heet water in een koelbox. De temperatuur is zo rond de 27-29 graden, wel vind ik dat het erg condenseert (zou dit de oorzaak kunnen zijn?)
Ik gebruik recepten uit een zuurdesem kookboek (De Veldkeuken), waarbij ik let op de percentages water/deeg/desem/zout. Meel komt van de molen. Ik haal mijn desem 1-2 dagen van te voren uit de koelkast en voedt het een aantal keer voor ik het gebruik, het verdubbelt dan makkelijk in een zo 4-6 uur. De tweede rijs doe ik over de nacht in de koelkast. Ik bak het brood in een gietijzeren pan (30min met en 10-15min zonder deksel).
Hebben jullie nog goede tips zodat mijn deeg minder plakkerig wordt en opbollen weer lukt? (Handen ligt met bloem of water werkt ook onvoldoende, deeg plakt heel erg aan de ondergrond en houdt totaal geen structuur)
Hartelijk dank

Vriendelijke groet,
Lara