Baksels van Leo

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Gebruikersavatar
PePo
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:20

Re: Baksels van Leo

Bericht door PePo »

dekraan schreef: wo 20 okt 2021, 15:34 Hoe pak jij dat aan qua snelheid? Ik had hem nu vooral in de laagste staan, en gekeken of het harder zetten hielp, maar dat werd alleen nog agressiever smijtwerk :lol:
Ik egin met de starter, het water en de pittenmix op de laagste stand, en pas als alle droge stoffen (schep voor schep) zijn toegevoegd, zet ik hem hoger, stand 2-3, zorgt dan voor de donut.
Peter
Het leven is als fietsen: als je denkt dat het windstil is, heb je de wind aardig mee!
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Vandaag even een poging 2 gedaan, of althans, aan het doen! En met het stapsgewijs toevoegen van ingrediënten gaat het wel een stuk beter, of gecontroleerder.

Misschien ben ik zelfs te voorzichtig geweest, want na de eerste rijs was het deeg nog heel plakkerig en was het onmogelijk om er lucht uit te slaan. Iets te weinig bloem wellicht? Tweede rijs lijkt wel iets te groeien, maar het geheel is nog heel plakkerig en 'vormeloos'.

De oven staat nu aan, dus ik ben benieuwd hoe het er over een halfuur uitziet.

Vraagje: ik werk met instant gist, en voeg dit nu toe aan het water/boter/suikermengsel, maar misschien moet ik dit juist later toevoegen als er al bloem bij zit? Hoe doen jullie dit in de ankarsrum? :?:

Daarnaast is het nog steeds geen donut geworden, maar misschien maak ik daarvoor te weinig. Het is nu meer een bal die steeds door de roller wordt geduwd, en dan weer een bal wordt.

Volgende keer: meer bloem! en misschien ook gewoon wel: een grotere hoeveelheid alles. Kijken of dat misschien makkelijker werkt om te beginnen.
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door GK-Renske »

Ik doe de droge gist (met een theelepeltje suiker) altijd eerst bij het lauwwarme water. Ik meng het goed en laat het vijf minuten staan. Voordeel hiervan is dat je dan ook gelijk ziet of je gist nog goed werkt. Dan voeg ik de andere ingrediënten erbij.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

GK-Renske schreef:Ik doe de droge gist (met een theelepeltje suiker) altijd eerst bij het lauwwarme water. Ik meng het goed en laat het vijf minuten staan. Voordeel hiervan is dat je dan ook gelijk ziet of je gist nog goed werkt. Dan voeg ik de andere ingrediënten erbij.
Hi Renske, en is dat echte droge gist of van die instant gist uit een zakje van 7 gram? :) Ik gebruik die laatste.
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door GK-Renske »

Het is instant droge gist van bruggeman. Ik koop altijd een pak van 250 of 500 gram (ligt eraan wat er in de winkel aanwezig is).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Gebruikersavatar
Zeekaak
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 sep 2021, 15:28

Re: Baksels van Leo

Bericht door Zeekaak »

Welke supermarkten verkopen Bruggeman in grotere hoeveelheden dan die hele kleine pakjes?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Ik zou vooral eens bij Turkse en Marokkaanse winkels kijken. Daar hebben ze het vrijwel altijd staan, en meestal nog spotgoedkoop ook. Ik heb me er wel eens over lopen verbazen hoeveel duurder het is bij een molen. Niet dat ik nou vaak een nieuw pak gist nodig heb, maar toch.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Goede tip! :) Ik gebruik nu van die zakjes van bijvoorbeeld de Lidl. Goedkoop, maar waarschijnlijk duur vergeleken met dit spul :)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Inderdaad Turk, Marokkaan, Syriër, natuur voeding winkel, Welkoop/Boerenbond.

En uhm voor zover ik weet is het 125 of 500 gram😁 van Brugman. Ik betaal hier ongeveer 1ct per gram voor die van 500 gram dus zeker de moeite waard.

Trouwens ook voor semolina en verschillende soorten zaadjes enzo zit je goed bij een Turk oid! En mijn ervaring is dat ze ook erg behulpzaam zijn🙂.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door GK-Renske »

Victory schreef: za 23 okt 2021, 22:33 En uhm voor zover ik weet is het 125 of 500 gram😁 van Brugman. Ik betaal hier ongeveer 1ct per gram voor die van 500 gram dus zeker de moeite waard.
Ja, klopt. Het zijn pakken van 125 en 500 gram. 😊
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Ach ja, lokale molen: 5,15 voor een pond, 125gram voor 1,66. Dat zijn toch geen prijzen om je zorgen over te maken, en nu toch eens goed naar de prijzen kijken bij mijn Marokkaanse winkel. Bij mijn favoriete molen in Groesbeek is het dan net ff duurder, maar daar hebben ze dan weer waanzinnig veel andere spullen en het zijn altijd erg aardige en behulpzame mensen.
Totale kosten per broodje zijn dan qua gist toch wel redelijk verwaarloosbaar. Vooral als je vaak met desem bakt :lol: Denk dat er bij mij geen pond gist per jaar doorheen gaat....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hallo allemaal,

zondag nog even een brood gebakken, dit keer 2 stuks om te kijken of meer deeg beter werkt.

En filmpjes gemaakt van hoe dat er dan aan toe gaat in de Ankarsrum.

Spoiler: het resultaat was nog steeds niet best. Deeg leek nog steeds te nat. Eerste rijs ging iets beter, er zat wat lucht in. Maar vormen en lucht eruit duwen ging nog niet heel best. Tweede rijs was ook niet geweldig, maar in de oven gebeurde er alsnog wat waardoor het brood acceptabel was. Wat compacter, niet zo mooi, maar best lekker!

Twee filmpjes opgenomen waarin je oa ziet hoe het deeg rondtolt en hoe de roller heen en weer beweegt. Hij staat dan al vast, dat weerhoudt hem alleen vooral ervan om tegen de rand te komen, maar verder naar het midden gaat ie.

[vimeo]https://vimeo.com/638994674[/vimeo]
[vimeo]https://vimeo.com/638995796[/vimeo]

Ik heb dit keer 1280 gr bloem en 864 gram water gebruikt, dus 67,5%. (daarnaast roomboter, suiker, zout en gist. Die aantallen weet ik even niet uit m'n hoofd :roll: ) Zou dat te veel water zijn? Of laat ik hem dan niet lang genoeg kneden? Ik vond nu al dat ik flink wat tijd bezig was.
Gebruikersavatar
klaas
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 00:03

Re: Baksels van Leo

Bericht door klaas »

Ziet er goed uit :thumbup: goed gedaan.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoi allemaal,

de afgelopen tijd niet heel druk aan het bakken geweest, maar van 't weekend een 'eenvoudig' Turks brood gebakken volgens recept van de broodbijbel:
IMG-20220109-WA0005.jpg
Smaakte heel erg goed! Qua verbeterpunt: ik moet 'm eigenlijk bakken op steen of plaat, de onderkant bleef nu met bakpapier licht en niet zo knapperig.

Daarnaast was het geheel lang niet zo luchtig als eentje van de Turkse bakker, het was nu meer de structuur van een 'gewoon' wit brood in de vorm van een turks brood. Geen idee waar dat precies door komt, misschien de receptuur, of de rijstijden.

In het recept zeggen ze: 60 minuten bolrijs, daarna de bol uitduwen tot zo'n 4/5 cm dik, en dan nog 30 minuten narijzen, en hup, de oven in.

Iets om verder mee te puzzelen, alle tips zijn welkom :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Hoi, ik heb dit brood inmiddels al heel wat keren gebakken. Als ik het bij de Turk haal dan heb ik het idee dat er semolina doorheen zit. Vind ik persoonlijk minder lekker dan dit brood. Vooral omdat ik er nigella en sesamzaad op doe. Zo lekker!

Wellicht dat ik wel een keertje ook een deel semolina ga gebruiken maar aan de andere kant ik ben tevreden. Alhoewel een desem versie van dit recept maken ook een idee is die ik heb😇
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Dat klinkt zeker goed! Is het bij jou heel luchtig, denk je? Voor mij was 't vooral apart dat je die bol na de eerste keer rijzen alleen maar wat platter hoeft te duwen, ipv flink plat en dan weer vormen of iets dergelijks. Maar hij smaakte zeker goed, dus hij komt bij ons ook vast vaker op tafel :)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Het is inderdaad een super simpel recept. In 2 uur tijd heb je een heerlijk Turks brood. Ik maak meestal 1 voor nu en eentje voor in de vriezer😊.

Ik heb inderdaad ook geen grote luchtgaten en ik let er meestal ook op dat ik het brood niet te dik maak. Gevuld met shoarma oid moet het nog wel in de mond passen😇. Wellicht als ik het een keertje met desem maak dat ik dan wat grotere gaten heb maar ik kan mij er niet zo druk om maken. De smaak is goed en daar doe ik het voor toch😉.

Je kunt ook in mijn bakdraadje kijken naar hoe mijn Turks brood eruit ziet en jouw brood daarmee vergelijken.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Victory schreef: do 13 jan 2022, 22:09 Het is inderdaad een super simpel recept. In 2 uur tijd heb je een heerlijk Turks brood. Ik maak meestal 1 voor nu en eentje voor in de vriezer😊.

Ik heb inderdaad ook geen grote luchtgaten en ik let er meestal ook op dat ik het brood niet te dik maak. Gevuld met shoarma oid moet het nog wel in de mond passen😇. Wellicht als ik het een keertje met desem maak dat ik dan wat grotere gaten heb maar ik kan mij er niet zo druk om maken. De smaak is goed en daar doe ik het voor toch😉.

Je kunt ook in mijn bakdraadje kijken naar hoe mijn Turks brood eruit ziet en jouw brood daarmee vergelijken.
Die van jou ziet er inderdaad super uit! Misschien het resultaat van wat langer bakken, en een goeie hete onderkant? Ik bestel binnenkort een stalen plaat en ga het dan nog eens proberen, en doe 'm dan ook gelijk wat dunner, het was nu wel een mond vol brood :P

Vandaag een eenvoudig wit brood gebakken: 500gr bloem, 320gr water, 8gr zout, 7gr gist en 15gr olijfolie. Het brood zag er niet heel geweldig uit omdat de tweede rijs samenviel met een meeting, en ik 'm daarom maar weer opnieuw gevormd heb voor een korte derde rijs. Maar hij smaakte geweldig: lekker zacht en luchtig van binnen met een mooie krokante korst.

Ik ben vooral heel erg blij met hoe het kneden ging, want dat vind ik vaak nogal een opgave met de hand. Ik kwam bij de zoektocht naar een oplossing uit op de werkwijze van Jack Sturgess van Bake with Jack die liet zien hoe hij dat doet: 8 minuten met de hand, dan 3 minuten laten rusten en klaar voor de eerste rijs. Dat verschilt nogal, omdat ik soms echt 20/25 minuten sta te beuken, terwijl dit heel zachtaardig ging en toch een mooi vliesje opleverde. Nu snap ik ook beter waarom kleine deegjes, zoals deze, best met de hand te doen zijn. Kan ik m'n zoektocht naar een apparaat ook weer een beetje rustiger aan doen :lol:

De foto:
PXL_20220119_105910852.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

dekraan schreef: wo 19 jan 2022, 13:48 Die van jou ziet er inderdaad super uit! Misschien het resultaat van wat langer bakken, en een goeie hete onderkant? Ik bestel binnenkort een stalen plaat en ga het dan nog eens proberen, en doe 'm dan ook gelijk wat dunner, het was nu wel een mond vol brood :P
Ik bak het gewoon redelijk onderin mijn oven af op de hete bakplaat en 96 graden kerntemperatuur is gaar!
Ik gebruik Amerikaanse patent en heb een spiraalkneder voor het kneedwerk. Dus ja misschien niet helemaal goed vergelijkbaar.

8 minuten kneden met de hand wauw! Ik lees meestal 20 minuten, maar heb het nog nooit met de hand gedaan dus kan er niets zinnigs over zeggen. Ik zie wel aan je brood dat je nog mag leren je brood wat strakker op te maken. Heb ik ook wel een poos over gedaan hoor ;) is toch trial and error
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Victory schreef: wo 19 jan 2022, 15:37
dekraan schreef: wo 19 jan 2022, 13:48 Die van jou ziet er inderdaad super uit! Misschien het resultaat van wat langer bakken, en een goeie hete onderkant? Ik bestel binnenkort een stalen plaat en ga het dan nog eens proberen, en doe 'm dan ook gelijk wat dunner, het was nu wel een mond vol brood :P
Ik gebruik Amerikaanse patent en heb een spiraalkneder voor het kneedwerk. Dus ja misschien niet helemaal goed vergelijkbaar.
Tja, je hebt luxe paarden en werkpaarden ;)

Ik heb van 't weekend een zak Soubry gekocht bij een supermarkt, kennelijk was dat gewoon bloem maar dan met wat ascorbinezuur(?) erin, broodverbeteraars in ieder geval. Ik merk weinig verschil met het bloem dat ik eerder bij de molen vandaan haalde. Maar of het echt goed is...
Victory schreef: wo 19 jan 2022, 15:37 8 minuten kneden met de hand wauw! Ik lees meestal 20 minuten, maar heb het nog nooit met de hand gedaan dus kan er niets zinnigs over zeggen. Ik zie wel aan je brood dat je nog mag leren je brood wat strakker op te maken. Heb ik ook wel een poos over gedaan hoor ;) is toch trial and error
Ik was inderdaad vaak toch wel 20 minuten bezig, en deed het een stuk agressiever dan hij te werk ging. Geprobeerd dit na te doen, en het resultaat vond ik helemaal niet tegenvallen. Een mooi elastisch deeg, waarmee ik goed uit de voeten kon.

Al heb je helemaal gelijk over het opmaken hoor. Ik wil wel graag als verdediging aangeven dat ik het tussen werkafspraken vlug vlug door moest doen met deeg dat een te lange tweede rijs had. Ik kan ook nog wel een bus gebruiken voor 500gr bloem, want dat paste ook niet echt ideaal. Excuses, excuses... terwijl ik zeker een lesje in opmaken kan gebruiken. Tips zijn welkom :thumbup:
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Je hoeft je niet verdedigen noch je excuses aan te bieden hoor😉. Het gaat toch om het leerproces.

In de 'Broodbijbel' staat opzichzelf het opmaken goed uitgelegd, maar een filmpje van levine of Robèr van beckhoven zijn wel fijn.

Soubry heb ik ooit volkoren van gekocht. Zat nogal wat troep bij😅. Goed meel kun je bij de zuidmolen of bouwhuis wel bestellen. Bij bouwhuis kun je ook prima broodbussen bestellen. De broodbussen van Kaiser (Blokker) moet juist een deeg van 750 gram meel in mocht je daar naar kijken 😉.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Hoi allemaal,

geen foto's dit keer, maar wel weer iets nieuws: vorige week heb ik namelijk in een opwelling een Famag gekocht. Tweedehands, maar 'zo goed als nieuw', en die heb ik vandaag eindelijk kunnen uitproberen.

Een wereld van verschil met de Ankarsrum die ik even heb geprobeerd: alles erin, aanzetten en dan toekijken....

Het eerste brood was een witbrood (5) van Levine. Wel alles wat verhoogd naar 650 bloem. Na zo'n 13 minuten kneden heb ik het erop gewaagd, het deeg kwam steeds netjes los en er kwam wat op een mooi vliesje lijkt.

De eerste rijs leek niet heel goed te lukken, er zat minder lucht in dan ik normaal heb, maar na t opmaken ging de tweede (oven)rijs prima en met de hitte erbij kwam er een mooi hoog brood uit waar de kids (en vriendinnetjes) van hebben gesmuld!

Ben wel benieuwd hoe lang zo'n Famag normaal gesproken ongeveer nodig heeft voor deze hoeveelheid. Ik las 10-15 minuten en dat lijkt nu wel te kloppen.

Volgende keer iets uitdagenders, zoals brioche, dat was met de hand een echt drama 😋
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Leuk dat je die mogelijkheid had!

Ik heb zelf een Domino en als ik zo'n klein deegje kneed heb ik 5-10 minuten nodig. Ligt er aan of er een voordeeg bij zit. Een Domino heeft wel een veel bredere kom. Mijn advies check vanaf 5 minuten en vind uit hoeveel tijd je nodig hebt door steeds een vliesje proberen te maken🙂
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Victory schreef: zo 20 mar 2022, 21:45 Leuk dat je die mogelijkheid had!

Ik heb zelf een Domino en als ik zo'n klein deegje kneed heb ik 5-10 minuten nodig. Ligt er aan of er een voordeeg bij zit. Een Domino heeft wel een veel bredere kom. Mijn advies check vanaf 5 minuten en vind uit hoeveel tijd je nodig hebt door steeds een vliesje proberen te maken🙂
Ja, t geeft een heel raar maar wel goed, gevoel. Een beetje alsof ik nu 'eindelijk' alles in huis heb. Ook al kon ik natuurlijk altijd al wel met de hand kneden :)

Ik ga eens uitzoeken hoe lang het iedere keer moet, met 5 minuten intervalletjes :)

En het is waarschijnlijk ook binnenkort eens tijd om met een poolish of desem te gaan werken haha, ik stel dat nog altijd uit, maar ik denk dat het de boel een stuk leuker (en lekkerder) kan maken 😁
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Vanaf 5 minuten elke minuut checken bedoel ik hoor😉

Poolish en desem voegen absoluut smaak toe! Gewoon doen! Je moet er alleen op tijd mee beginnen. Voor mij avond ervoor alles neerzetten en ochtend erna brood maken. Tenzij desem al even in de koeling staat dan ochtend ervoor desem wakker maken met 2 verversingen😊
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Haha oh ja, dat klinkt beter haha! Denk dat ik dan na 10 minuutjes om de minuut even moet kijken, want daarvoor was het zeker nog wat te stug.

Hoe werkt dat, met de avond ervoor? Wat zet je dan klaar? Dat is misschien wel een mooi begin :)
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Dat ligt aan het recept.
Levine heeft online en in haar boeken recepten 😉 dat vond ik zelf wel een goed begin😊
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Victory schreef: zo 20 mar 2022, 23:14 Dat ligt aan het recept.
Levine heeft online en in haar boeken recepten 😉 dat vond ik zelf wel een goed begin😊
Ik heb haar eerste boek, zal m er eens bijpakken vanavond 😊
Gebruikersavatar
Victory
Warme bakker
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 16:42

Re: Baksels van Leo

Bericht door Victory »

Frans landbrood is een zeer goede aanrader😉. Lekker brood, zeg maar het eerste dat goed lukte. Kneedtijd is bij gebruik van een voordeeg korter😉.
Groetjes Victory

Panasonic SD-2500
Op het moment mijn grootste bakvriend.

Domino mix 5 spiraalkneder
Ik bak in een 90cm fornuis oven

Ik bak voornamelijk hybride (desem/gist) en meestal eigen recepten.
Gebruikersavatar
Nico
Jongste bediende
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 mar 2022, 10:25

Re: Baksels van Leo

Bericht door Nico »

dekraan schreef: wo 19 jan 2022, 16:45

Tja, je hebt luxe paarden en werkpaarden ;)

Ik heb van 't weekend een zak Soubry gekocht bij een supermarkt, kennelijk was dat gewoon bloem maar dan met wat ascorbinezuur(?) erin, broodverbeteraars in ieder geval. Ik merk weinig verschil met het bloem dat ik eerder bij de molen vandaan haalde. Maar of het echt goed is...
Ascorbinezuur is vitamine C. Dit wordt vaak bij bloem en meel toegevoegd om de werking van gist te bevorderen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Baksels van Leo

Bericht door lekkermelig »

Ascorbinezuur versterkt de eiwitten die je gluten netwerk vormen. Gevormd CO2 wordt dan beter vastgehouden in je deeg.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Baksels van Leo

Bericht door dekraan »

Goedemorgen allemaal!

Van het weekend heb ik de hier beroemde zachte volle melkbroodjes van Cor gebakken, maar dan het halve recept omdat we niet zo'n grote bakplaat hebben. Met Pasen heb ik kuikentjes en haasjes geprobeerd te maken met de kinderen, maar uiteindelijk werden dat meer gewoon grote bollen die er vreemd uitzagen, maar het was wel leuk om te doen :lol: dus ik wilde dit keer weer iets kleins bakken.

De broodjes van zondag:
PXL_20220424_075905794.jpg
Smaak was geweldig, iets steviger dan uit de winkel, maar dat was absoluut geen probleem hier en ze waren binnen no time opgepeuzeld. Misschien iets te veel boter gebruikt na het bakken...

Ik vraag me wel iets af over het bloem dat ik momenteel gebruik, omdat ik de naam wat verraderlijk vind. Het gaat om de Patent Extra Tarwebloem van Bouwhuis. 12,9 gram eiwitten en goed om witbrood mee te maken volgens de webshop. Gekocht vanwege de goeie referenties, maar het woord patent associeer ik normaal niet met brood. Ik gebruik hierbij de broodverbeteraar van Molen de Hoop (EKO).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie