Hoe bewaren jullie je brood?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gebruikersavatar
Born2Bake

Brood gebakken en nu?

Bericht door Born2Bake »

Over een half uur doe ik mijn eerste broodjes in de oven.
En dan na een half uur behoren ze klaar te zijn.
En dan?

Dan laat ik ze natuurlijk eerst afkoelen.

Hoe lang laat je ze afkoelen?
En dan? in plastic bewaren ofzo?
Hoe zorg ik ervoor dat ze niet te hard - droog worden (heeft denk ik te maken met de afkoeltijd?)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Lauralijn »

Vers brood bewaar je beter niet in plastic. Dan wordt het zompig en gaat sneller schimmelen omdat het vocht in het zakje blijft hangen.
Ieder heeft zijn eigen systeem, ikzelf ben nogal van het invriezen omdat ik liever niet mijn brood 3 dagen op kamertemperatuur laat liggen.

Als het brood gebakken is laat ik het 2 tot 3 uur afkoelen (kleinbrood en bolletjes koelen sneller af), dan snijd ik alles in plakken en vries het meteen in, in plastic vrieszakjes.
Gebruikersavatar
Born2Bake

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Born2Bake »

Dank je wel!

En afkoelen doe je dan gewoon op een rooster en dan zonder iets, gewoon laten koelen?
Wordt het dan niet kurkdroog?
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Ilona »

Ik laat ze altijd onder een theedoek op een rooster afkoelen.
En dan doe ik het brood in een broodzak.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Lauralijn »

Born2Bake schreef:En afkoelen doe je dan gewoon op een rooster en dan zonder iets, gewoon laten koelen?
Wordt het dan niet kurkdroog?
Ja, op een rooster in de keuken, of op een koelere plaats. Dat maakt niet zoveel uit. Tijdens het afkoelen zal je brood niet kurkdroog worden hoor! De korst van het brood zorgt dat het vocht binnen blijft. Het is pas als je het aangesneden hebt dat de binnenkant uitdroogt.
Gebruikersavatar
Born2Bake

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Born2Bake »

Kijk zo leer ik lekker snel bij. Dank jullie wel.

Ik neem stiekem aan dat een broodzak van papier is?
Kun je die gewoon bijvoorbeeld bij de Blokker of Marskramer kopen?

Tips zijn van harte welkom.
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Riet »

IK koop plastic broodzakken bij de molen 20 stuks voor 1,50 plastic is beter als je je brood in de vriezer doet.
IK heb vandaag speltmeel en bloem gekocht bij de molen en ik heb een recept van Levine uit geprint nu nog even tijd zoeken.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Bakkersdochter »

Als ik brood diezelfde dag of de volgende dag opeet, dan laat ik het de hele avond in de keuken liggen. Als ik het aangesneden, omdat ik er niet van af kon blijven :D, dan doe ik om het aangesneden stukje een stukje aluminiumfolie. Is het brood niet voor dezelfde dag of niet voor de dag erna bedoeld, dan vries ik het in.
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door mayken »

Ilona schreef:Ik laat ze altijd onder een theedoek op een rooster afkoelen.
Op die manier krijg je een zachtere korst dan wanneer je het brood zo aan de lucht laat drogen.
Gebruikersavatar
Born2Bake

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Born2Bake »

Echt fijn al die tips & trucs :2th:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Levinebaktbrood »

En dan komt nu spuit 11 nog even:

Als ik het brood 's avonds laat bak en het is voor het ontbijt volgende dag dan laat ik het eerst afkoelen op een rooster en verpak het dan in een schone theedoek of doe het in een papieren zak. Als het de volgende ochtend eenmaal aangesneden is bewaar ik het in een plastic zak.

Als het niet direct voor de volgende dag is vries ik het in een diepvrieszak in, al dan niet gesneden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Born2Bake

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Born2Bake »

Dank je wel spuit 11 ;)
Gebruikersavatar
Ilona
Jongste bediende
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011, 14:57
Locatie: Midden Limburg

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Ilona »

Die broodzakken zijn inderdaad van papier, lijken een beetje vettig. Koop ik bij de boerenbond.
Als ik het brood invries dan doe ik ze met 4 of 5 sneden (zoals ik ze denk nodig te hebben) in een plastic zak in de diepvries.
Groetjes,
Ilona.

Ik bak met een Panasonic BM - 2500 WXE
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Hoe bewaren jullie je brood?

Bericht door Soepkipje »

Annet schreef: En als laatste hebben jullie tips om mijn eigen gebakken brood te bewaren zodat het zo lang mogelijk vers blijft?
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door stillekracht »

Ligt er aan hoe lang je het wilt bewaren. Indien langer dan in de vriezer. Het beste is om het ongesneden in te vriezer. Dat blijft beter dan gesneden invriezen.

Als het voor dezelde of volgende dag is het brood NIET in een zak, maar rechtop op het snijvlak op je snijplank plaatsen. Doe je het in een zak dan wordt je korst zacht.
Gebruikersavatar
Annet

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door Annet »

Dank voor je antwoord. In de praktijk zal het brood niet altijd dezelfde dag opgaan en moet het dus een nachtje overblijven. Ik zag bij de molen ook papieren zakken maar die ben ik vergeten te kopen. Is een tupperwaredoos misschien de oplossing of beter die (vergeten) papieren zak?
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik had van de week een Frans Landbrood. Idd met de snijkant op een snijplank gelegd en een theedoek er over heen gedaan. De volgende dag zelfs nog lekker knapperig!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Cloggie
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: za 22 mar 2014, 12:15
Locatie: Hoogeveen

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door Cloggie »

Ik bewaar het ook met de snijkant op de broodplank als er wat overblijft.
Vers vind ik echter heel veel lekkerder dus meestal maak ik van de restjes
tosti's. Vind ik vooral heerlijk als ik een brood met bijv. kruiden en knoflook erin gebakken heb.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door stillekracht »

Je kan ook wat roomboter (5%) aan het deeg toevoegen. De kruim wordt dan zachter en het wordt dan minder snel droog.
Gebruikersavatar
Annet

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door Annet »

Dank voor jullie tips, ik ga ze uitproberen!
Gebruikersavatar
Ojee
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 24 jan 2014, 16:07

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door Ojee »

Ik snijd het brood meestal eerst doormidden. Ik snijd dan wat ik nodig heb van het ene en van het andere stuk. Je kan dan de twee helften die over blijven tegen elkaar aanleggen, gewikkeld in een schone theedoek. De korst droogt niet zo snel uit, het snijvlak wel. Door die tegen elkaar aan te leggen, droogt het niet zo snel uit.

Als ik het langer wil bewaren, snij ik het in boterhammen en doe die in een pedaalemmerzak in de vriezer. Als je het nodig hebt even in de magnetron ontdooien (max 15 seconden).

Bewaar je brood niet in plastic buiten de vriezer, daar wordt de korst zacht van. Of het moet al een zacht brood zijn natuurlijk.


OJ
Gebruikersavatar
Annet

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door Annet »

Dank je, dat is een goeie tip, een theedoek erover. Dat doe ik weleens als ik stokbrood heb gesneden maar we het nog niet gelijk opeten en dat werkt goed.
Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door Anna »

Kun je zachte bolletjes (voor morgen of overmorgen) wel in een plastic zak bewaren? Of is daar een betere bewaarmethode voor? Voor langer bewaren lijkt mij de vriezer de beste keuze.
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door miesje1959 »

Zachte bolletjes doe ik in een pedaalemmer zak en vries ze in. Je kunt ze dan per stuk, of meer, pakken en laten ontdooien.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Vraag van Annet: Hebben jullie tips om brood te bewaren

Bericht door Ballie »

Evt. kun je de ingevroren broodjes "oppiepen" door ze 5 minuutjes in een op 200 graden voorverwarmde oven te plaatsen. Laat ze wel eerst even ontdooien en besproei ze voor ze de oven ingaan even met een plantenspuit met schoon water.

Je hebt dan weer lekker verse broodjes. Er kleeft wel 1 nadeel aan. De broodjes gaan daarna snel achteruit. Dus bewaren tot de volgende maaltijd, of opnieuw invriezen zit er niet in.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Blissfulhills

papieren of plastic broodzakken

Bericht door Blissfulhills »

hoi,

Ik vroeg me af hoe jullie je versgebakken brood bewaren ? Ik kan nergens in de supermarkten papieren zakken vinden waar een 500 grams brood in past, maar ik vind plastic zakken gewoon minder fijn.
Ik vind het zo jammer als je 's avonds lekker een brood hebt gebakken en je kan het niet in een goede zak bewaren dat het 's ochtends dan veel te zacht is.
Ik bewaar het nu in een schone theedoek :-), tja. je moet wat, maar hoe doen jullie dat ?

Alvast bedankt voor advies.

Gr. Daniëlle
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door Bakmiep »

Bij de boerenbond of een molen verkopen ze grote papieren broodzakken.
Gebruikersavatar
Janet79

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door Janet79 »

Brood wordt ook wel met de snijkant naar beneden op een snijplank bewaard.
Volgens mij is er nog een ander draadje waar het over papieren zakken ging, volgens mij meer waar je de goedkoopste kunt bestellen/kopen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door lekkermelig »

In een aarden pot schijnt de ideale methode te zijn....
http://www.ketex.de/online-shop/brott%C ... -c-42.html

maar idd gewoon even naar de molen, die hebben ze ook. En als je er veel nodig hebt ergens online zoeken.

wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door Ballie »

Tja, hier gaat 't brood gesneden de vriezer in, gewoon in een plastic broodzak die ik met 100 stuks tegelijk bij De Zuidmolen aanschaf, en de korst blijft mooi stevig. Geen klachten over. Maar wanneer je het brood niet invriest is het natuurlijk een ander verhaal. Inderdaad kun je ze dan het beste in een papieren zak bewaren die ze, hoe kan het ook anders, ook bij De Zuidmolen verkopen. Alleen op dit moment zijn ze tijdelijk niet leverbaar.

Ik denk overigens dat ze die zakken ook bij andere molens wel zullen verkopen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door lekkermelig »

Ballie schreef: Ik denk overigens dat ze die zakken ook bij andere molens wel zullen verkopen.
Dat klopt, voor de helft van de prijs. Dit is nou een van de weinige dingen die je maar beter niet bij de Zuidmolen vandaan kan halen, veel te duur. Alle molens van het molenaarsgilde hebben waarschijnlijk wel zakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door papagena »

Alleen wanneer ik invries gebruik ik zakken. Eigenlijk gaat hier altijd de theedoek over het brood. Werkt prima. Maar het is dan ook meestal in 1 a 1 ½ dag op.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
prutske

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door prutske »

Ik heb ze al bij een papierhandel gekocht (alle maten en soorten ) nl. AVA papier, maar ook al bij de boerenbond of bij een molen. Kleinere broodzakken heb ik al eens van JUMBO meegebracht.
Krukel
Chef stoffer en blik
Berichten: 24
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 21:58

Re: papieren of plastic broodzakken

Bericht door Krukel »

Bij 'Soezie' verkopen ze papieren broodzakken. (soezie.com zoeken op accessoires) Werken goed.
Zelf gebruik ik ze nooit meer. Bewaar het brood in de diepvries in 6 liter plastic diepvrieszakken van Toppits. Hier past een 'normaal' brood van 800 gram in.
Golven die komen nemen het water weer op van de golven die gaan...
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Hoe bewaren jullie je brood?

Bericht door Dries »

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe iedereen hier hun brood bewaard tijdens gebruik.
Ik heb een broodzak van de bakker hier liggen maar die houd het brood niet altijd goed vers.

Laat maar weten hoe jullie het doen.


Bedankt,

Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door Anna »

Daar is al eerder wat over geschreven, kijk eens hier en hier.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door TigerManZ »

Hier is het meestal snel op...
Haha... geen bewaarprobleem ;)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
weekendbakery
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: do 23 okt 2014, 22:05
Contacteer:

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door weekendbakery »

Dries schreef:Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe iedereen hier hun brood bewaard tijdens gebruik.
Ik heb een broodzak van de bakker hier liggen maar die houd het brood niet altijd goed vers.
Dries
Hoi Dries,

Wij bakken vaak 6 tot 12 broden in een weekend en vriezen deze in. Wij snijden wel eerst het brood voor in zodat je de boterhammen plak voor plak kunt ontdooien. Om het brood weer een 'vers' gevoel te geven ontdooien wij in de magnetron. Dit klinkt misschien gek, maar het werkt beter dan het op het aanrecht op kamer temperatuur te laten komen. Tijdens het langzaam ontdooien bevorder je namelijk het oud worden, brood wordt het snelst oud tussen -5 en 5 graden. Het zetmeel in het brood (dat het water vasthoud) krijgt bij deze temperatuur de neiging om dat water juist los te laten, daardoor droogt het brood snel uit en wordt het brood als het ware droog. Door nu op volle kracht te ontdooien tot het brood een beetje lauw voelt (duurt bij onze 900W magnetron tussen 20 to 40 seconden afhankelijk van de hoeveelheid brood) krijgt het brood het vers gevoel terug. Ook werkt het ontdooien in een broodrooster erg goed, dan krijg je ook weer een beetje knisper terug in het brood! Dus gewoon rechtstreeks van de vriezer de broodrooster in!
Ed & Marieke - Fanatiek bakker met Rofco, Haussler Alpha, Teddy
WeekendBakery.com Website
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door Judith1973 »

Hoe kan ik het beste een heel brood laten ontdooien?
Ik ga voor kerst voor aantal mensen brood bakken. Zij komen de broden vanaf 17 december ophalen en stoppen dan het hele brood in de vriezer zodat ze dit met kerst kunnen opeten.
De avond voor gebruik uit de vriezer halen en op kamertemperatuur laten ontdooien. En dan? Het hele brood even in de oven leggen of in de magnetron om het brood weer "vers" te maken.
Wat kan ik hen het beste adviseren?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door Ballie »

Je kunt een heel brood "oppiepen" door het eerst te laten ontdooien. Vervolgens plaats je het brood + 5 minuten in een oven die je op 200 graden hebt voorverwarmd.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door Judith1973 »

Ballie, bedankt!
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door luuk55 »

Je kan ook sneedjes in de broodrooster ontdooien.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik haal altijd de avond van te voren een heel brood er uit en de volgende morgen "piep" ik die even op in de oven en snij dan de nodige sneeën af. En de rest leg ik, met snijkant, op een snijplank. Tussen de middag is het dan nog steeds erg lekker en knapperig.
Veel succes met bakken voor alle afhalers :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
minabakgraag
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 15:39

Re: Hoe bewaar jij je brood?

Bericht door minabakgraag »

Ik bak mijn brood altijd 's avonds, laat het in de nacht afkoelen en 's ochtends snij ik het, verpak het in plastic zakken en dan gaat het in de vriezer.
Op het moment dat ik het nodig heb haal ik de benodigde boterhammen er uit en laat ze ontdooien.
En als het snel moet leg ik ze een paar seconden in de magnetron.
Voor ons werkt dit perfect, nooit "oudbakken" brood! :D

Groetjes, Ank
Gebruikersavatar
rasha

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door rasha »

bedankt voor het delen van deze
IK koop plastic broodzakken bij de molen 20 stuks voor 1,50 plastic is beter als je je brood in de vriezer doet.
IK heb vandaag speltmeel en bloem gekocht bij de molen en ik heb een recept van Levine uit geprint nu nog even tijd zoeken.


__________________
NOOR
Gebruikersavatar
Yurilove

Re: Brood gebakken en nu?

Bericht door Yurilove »

Ik doe altijd afkoelen op een rooster en poties maken voor per dag .
En dan invriezen in een plastiek zak
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door dekraan »

Hi allemaal,

ik wil vrijdag bolussen bakken, om mee te nemen. Alleen vraag ik me af waarin ik die dingen het beste een dagje kan bewaren. Hoe doen jullie dit? Gewoon in een kunststof voorraaddoos of bak?

Zelfde vraag heb ik trouwens voor brood. Dat pakken we nu nog in in alu-folie, maar daar zoek ik een duurzamere oplossing voor.

Tips zijn meer dan welkom :)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door lekkermelig »

Ik gebruik nog steeds veel te veel plastic.
Sommige van mijn duitse bakvrienden gebruiken een Brottopf. Dat is een geglazuurde aardewerk pot. Ze zijn wel vrij prijzig maar het werkt vrij goed. Ik zie in NL ook wel ongeglazuurde versies, die zijn wat minder duur, en minder mooi.
Feitelijk is het gewoon een aardewerk broodtrommel...

wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
dekraan
Gaat de goede kant op
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 07 mar 2021, 11:05

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door dekraan »

Dat klinkt interessant, Wil!

Plastic gebruiken we inderdaad vaak veel te veel en te makkelijk :?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Waarin bewaar jij je baksels?

Bericht door lekkermelig »

We hebben een paar jaar geleden onze gastvrouw bij de reünie zo'n Brottopf cadeau gegeven, een hele grote. Ik kan me voorstellen dat het wel aardig werkt. Het sluit redelijk af, maar net minder dan een plastic zak, waardoor het ook niet gaat schimmelen. Maar zoals gezegd, zelf nog niet gebruikt. Ik zal er morgenavond eens een kritische blik op werpen, want dan ben ik daar net gearriveerd voor een lang bakweekeinde.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie