Voorverwarmen ja / nee

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coert
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 17 mar 2021, 11:55

Voorverwarmen ja / nee

Bericht door Coert »

Tot nu toe ben ik gewend om de oven met pizza steen voor te verwarmen op 250 en na in openen terug naar 220. Ook met m’n nieuwe stalen plaat doe ik dit. Veel beter resultaat trouwens onderkant kleurt mee met rest. :clap:
Nu heb ik na lang zoeken en vergelijken een combi stoom oven ingebruik genomen. Werkt prima. Kijk ik naar het programma brood dan valt me op dat deze met een koude oven start!
Ik vraag me af wat hier het voordeel van is. Voor ik het ga proberen, Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Voorverwarmen ja / nee

Bericht door lekkermelig »

Daar is hier wel eens een draadje over geweest, dat het met een koude oven ook wel zou lukken.

Ik denk eerlijk gezegd dat je beter met een loeihete oven met (in de meeste gevallen) veel stoom kan beginnen. Krijg je veel ovenrijs, en wordt je korst veel mooier van. Nou heeft mijn oven ook niet veel andere opties, maar je kan het altijd eens proberen natuurlijk, dan zie je vanzelf wel wat het wordt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jos bakt
Deegkneder
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 28 aug 2020, 08:09
Locatie: Berghem

Koude start

Bericht door Jos bakt »

Ik gebruik altijd een koude start voor groot brood en heb steeds een prachtige ovenrijs.

Ik kan me echter voorstellen dat je met een steen of stalen plaat dat juist niet moet doen omdat die dan ook opgewarmd moet worden. Ik heb geen steen of stalen plaat omdat mijn oven te klein is.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Voorverwarmen ja / nee

Bericht door Levinebaktbrood »

Een koude start werkt niet als je een pizzasteen gebruikt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Voorverwarmen ja / nee

Bericht door Eef »

Ik heb een stoomoven en een gewone oven, ik vond het voor mijn gevoel ook niet kloppen om het brood te bakken met een koude start.
ik bak altijd 2 broden tegelijk en heb toen ik de ovens net had , 1 brood laten rijzen en af gebakken in de stoomoven en 1 in de gewone, het brood in de stoomoven was nog hoger en malser dan in de gewone oven. Mijn brood wordt nu altijd in de stoomoven gebakken.
Gewoon doen dus, komt helemaal goed, succes!

En idd wat Levine zegt, geen steen in de stoomoven.
Gebruikersavatar
bakmens
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 23:13

Re: Koude start

Bericht door bakmens »

Jos bakt schreef: zo 18 apr 2021, 13:45 Ik gebruik altijd een koude start voor groot brood en heb steeds een prachtige ovenrijs.
...
Dat is wat ik me bij heel veel oven-dingen afvraag: het voelt zo energie-verspillerig om voor te verwarmen. Hoe werkt dat broodbakken zonder voorverwarmen precies? Ik laat mijn brood tot nu toe in de vorm een uur rijzen waarin dan meteen de oven (in de helft van die tijd) warm wordt.

Hoeveel korter wordt de totale baktijd ongeveer als je het deeg in de koude oven zet? "Proberen" is natuurlijk het beste, maar is er een soort van richtlijn voor te geven? Of maakt de langzaam oplopende temperatuur juist iets stuk waardoor je brood mislukt? Of begint de baktijd pas "officieel" te tellen als de temperatuur is bereikt? Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
Bantam
Deegroller
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 20:24
Contacteer:

Re: Voorverwarmen ja / nee

Bericht door Bantam »

Ik heb ook een stoomoven.
In de handleiding raden ze een koude start aan.
Vroeger bakte ik met een loeihete voorverwarmde oven,
Nu werk ik altijd met een koude start, en de ingebouwde stoom.
Voordat het deeg in de oven gaat bevochtig ik die nog eens goed met de plantenspuit.
Dat werkt prima.

Het is wel een beetje zoeken naar de juiste temperatuur omdat de temperaturen van de handleiding niet helemaal afgestemd is op mijn bloem en meel.
Of volgens mijn persoonlijke voorkeuren en voortschrijdend inzicht met de leercurve.. ;)
""" WATER + DESEM + BLOEM + TIJD + BROODBAKFORUM """
Gebruikersavatar
bakmens
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 23:13

Re: Voorverwarmen ja / nee

Bericht door bakmens »

Ik heb een “ouderwetse” gasoven. Geen stoom. Maar daardoor wel een vochtiger klimaat dan met elektries. Ik ga maar gewoon eens wat proberen. We zien wel wat ervan komt.
Plaats reactie