Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sndrbakt
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 12:50

Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door sndrbakt »

Beste forumleden,

Momenteel bak ik met veel plezier - en redelijk succes - brood ik sinds enkele jaren zuurdesem brood in een gewone huishoud oven. Dat doe ik ofwel ín een braadpan in de oven, of op een pizzasteen met wat stoom.

Gezien het plezier dat ik hier - ten minste wekelijks - in heb, zou ik in mijn nieuwe keuken mijn 'oven game' eens een beetje 'uppen.' Hoewel een Rofco een voordehand liggende keuze zou zijn, heb ik mijn oog laten vallen op een Manz 30/2E. Het voordeel van deze oven is de beperkte opwarmtijd (en dus stroomverbruik, wat ik gezien mijn duurzaamheidsambitie heel belangrijk vind) en de mogelijkheid deze in te bouwen. De prijs is niet mis, maar dit is allemaal bij de verbouwing begroot.

Mijn voornemen was naar Duitsland te rijden en eens in het echt te kijken, alvorens tot aanschaf over te gaan. Nu gooit corona roet in het eten. Ik vroeg mij af of er forumleden zijn die (ervaring met) een Manz hebben, en/of de - op gepaste 1,5 afstand! - misschien eens ter bezichtiging kunnen stellen?

Veel dank en groet!
Sndr
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door lekkermelig »

Beste Sander,

Ik heb destijds ook wel eens naar Manz gekeken, maar uiteindelijk vond ik ze veel te duur (ik heb nu een Rofco B40). Neemt niet weg dat het hele mooie ovens zijn.
Ik heb een heel fanatiek Duits bakclubje als vrienden, maar daar bakt niemand met een Manz, omdat ze allemaal met eenvoudigere ovens ook goede resultaten halen.
Op het forum zijn er heel weinig Manz bakkers volgens mij, zeker op dit moment. Een paar jaar geleden had ik wel regelmatig contact met iemand die in een Manz bakte (ze had er zelfs twee), maar een demo is geen optie. Het leverde altijd mooie broden op, als je eenmaal wist hoe je een Manz moest bedienen. Dus als je het geld ervoor overhebt zal je er vast geen spijt van krijgen.
Een Manz backdag of weekend bij de leverancier heel goed had kunnen werken maar idd, op dit moment heel lastig met al die pandemie ellende.

Succes met je keuze. Mocht je er een aan willen schaffen dat zou ik je zeker wel verdiepen in de manier van bakken, want het is echt anders dan met een Rofco. Korter voorverwarmen, niet stomen, afschermen van bepaalde verwarmingselementen. Niet perse moeilijk trouwens, maar je moet het allemaal even weten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door KeesR »

https://manz-backtechnik.de/
Zo te zien kan je er wel heen voor een seminar.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door Levinebaktbrood »

Op je zoektocht naar een nieuwe oven wil ik je ook even wijzen op deze oven. Veel goedkoper dan een Manz en bakt ook uitstekend.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
sndrbakt
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 12:50

Re: Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door sndrbakt »

KeesR schreef: di 13 okt 2020, 22:41 https://manz-backtechnik.de/
Zo te zien kan je er wel heen voor een seminar.
Dat klopt, an sich zijn de seminars open, maar reizen is nu m.i. niet zo verstandig, en om Duitsland in te kunnen moet je een negatieve Corona test kunnen overleggen. Dat gaat me net iets te ver...

Levinebaktbrood schreef: wo 14 okt 2020, 00:15 Op je zoektocht naar een nieuwe oven wil ik je ook even wijzen op deze oven. Veel goedkoper dan een Manz en bakt ook uitstekend.
Beste Levine, die was ik inderdaad ook op het spoor. Volgens mij heel fraai. Het nadeel is wel dat deze niet is in te bouwen, en wat kleiner is dan een beoogde Manz. Maar ik schrijf hem - gezien de prijs - nog niet af... Dank!
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door KeesR »

Je zou altijd nog eens bij een keukenboer kunnen kijken welke ovens ze zoal (kunnen) inbouwen. Vaak kan er meer dan je denkt.
En als je toch aan spul uit D halen denkt zou ik maar eens in D gaan kijken bij een keukenboer: prijzen liggen een stuk gunstiger. Aantal zijn best bereid over de grens te boeren. Duitsers werken ook nog eens veel netter/preciezer.
Gebruikersavatar
wundermooi
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 11 feb 2021, 11:57

Re: Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door wundermooi »

Levinebaktbrood schreef: wo 14 okt 2020, 00:15 Op je zoektocht naar een nieuwe oven wil ik je ook even wijzen op deze oven. Veel goedkoper dan een Manz en bakt ook uitstekend.
Mijn excuses voor mijn slechte Nederlands.

Ik ben geïnteresseerd in de oven waarnaar je hebt gelinkt.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen het en de rofco?

Is het ook een oven met vallende hitte?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Ervaring (en bezichtiging?) Manz gezocht

Bericht door Levinebaktbrood »

Je kunt contact opnemen met de leverancier. Hij kan je alle verschillen vertellen tussen deze oven en de Rofco oven en je vertellen hoe je met deze oven moet/kunt bakken. Succes!
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie