Aparte degen

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Aparte degen

Bericht door Bakker Henk »

Een dubbelop vraag, maar bijna hetzelfde.

1. Stel dat ik maar een vrij klein deeg in een keer kan maken, terwijl ik meer ruimte heb in de oven. Dus ik zou dan graag een tweede deeg willen maken.
Vraag: kan ik deze 2 degen gewoon door elkaar mengen? Ik zit zelf te denken om het eerste deeg even in de koelkast te zetten. Daarna te mengen. Kan dat?

2. Onlangs heb ik zelf tarwemout gemaakt. Lijkt positief te werken, maar dat weet je pas zeker als je een recept met en zonder ga testen. Ook hier zou ik weer denken, doe het 1e deeg in de koelkast. Maak het 2e deeg. Met eventueel hetzelfde idee voor een 3e deeg. Daarna alles tegelijk verwerken. Waarschijnlijk is het beter om alles achter elkaar af te werken, bedenk ik ook. Mogelijk heeft een deeg met 2% tarwemout een snellere rijs dan de 0%. En dan zit ik alsnog met de problemen.
Wat zal ik doen?

Wie denkt mee?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Aparte degen

Bericht door Rik59 »

1. draai het eerste deeg zonder gist... scheelt koeling... 2e deeg met gist en meng...

2. draai je moutdeeg het laatst... dan kan hij de andere "inhalen"
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Aparte degen

Bericht door Bakker Henk »

2. Ik denk met de moutdegen dat ik ze beter apart kan bakken. Dan toch maar beginnen met moutdeeg.

1. Een goed idee, Rik. Om zonder gist een deeg te maken.
Maar, maar, maar. Ik weet niet of daarna de 2 degen gemakkelijk te mengen zijn. En dat er dan uiteindelijk delen ongegist brood in het brood zitten.
Ik weet het. Moeilijke vraag.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Aparte degen

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je van ieder deeg 1 brood gaat bakken dan hoef je ze niet na het kneden samen te voegen. Dan laat je ze in aparte kommen rijzen. Zet het 1e deeg na het kneden in de koelkast. Als het tweede deeg is gekneed laat je ze samen op kamertemperatuur verder rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Aparte degen

Bericht door Bakker Henk »

Ja, Levine. Toch inderdaad maar in de koelkast.
Dank je wel.
Plaats reactie