Melasse- of Moutstroop

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Melasse- of Moutstroop

Bericht door Rik59 »

Regelmatig kom ik het in receptuur Melasse- of Moutstroop tegen.....

Wat voegt het toe behalve meer rijskracht door het zoete..??

Ik bedoel die extra rijs kan ik ook bereiken door wat suiker of honing... dus waarom zou ik specifiek Melasse- of Moutstroop gebruiken??

Tip..
Als een recept vraagt om olie en stroop of honing dan is het makkelijker om eerst de olie te wegen... de honing of stroop blijft erna dan niet meer plakken..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door Gebaxke »

Waar het wel eens voor gebruikt wordt is om de kleur wat donkerder te maken van een brood. Voor de smaak nauwelijks, omdat je maar weinig gebruikt. Moutstroop heb je doorgaans ook nog 2 soorten in tarwe- of gerst.

Je kunt er ook water bij de moutstroop doen, en wat hop. Koken, afkoelen, gisten. Heb je bier :D
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door Rik59 »

Ik denk dat je het verward met roggemoutmeel gebaxke... maar ik bedoel duidelijk de stroop of siroop..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door Gebaxke »

Nee echt moutstroop. Zelf heb ik in een bakkerij gewerkt waar dat gebruikt werd voor de kleuring, tarwebouw siroop was dat. Maar je hebt ook gerste en rogge mout siroop.

Citaat van een website:
Ook kleur speelt een rol. ‘De kleur van het brood wordt bepaald door de mout. Moutstroop zorgt voor zachte kleuren en smaak, moutpoeder voor hardere kleuren. Zo heb je je eigen schilderspalet en bepaal je zelf de kleur van je product.

https://www.bakkerswereld.nl/de-bakkeri ... 1581780776

Dan heb je ook nog eens twee varianten.
Moutsiropen/stropen en poeders zijn er in twee vormen, diastatisch en niet-diastatisch. De niet-diastatische soort is slechts suiker, en is alleen nuttig voor het toevoegen van een beetje zoetheid en smaak en kleur.
Diastatische is rijk aan enzymen.
Deze is dus naast kleuring ook goed voor extra voedingsstoffen voor de gist.
Vergemakkelijkt de omzetting van zetmeel in suiker.
Het kleine shot extra suiker geeft gist ook een eerste boost.
Dus je kunt volgens mij het beste diastatische mout siroop of poeder toevoegen.
Zelf gebruik ik de poeder, dat is niet zo kliederen, omdat ik bier brouw heb ik dat in huis om een gist van een bepaald merk bier te klonen.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door Rik59 »

Owww... allemaal Rembrandjes zijn we dus.... ik dacht dat daar andere programma's voor waren zoals Heel Holland Schildert of Boer zoekt kwast... :D :D THNNNXX!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door lekkermelig »

Ja, en dan heb je nog verschil tussen moutextract en melasse.
Moutstroop is een extract van mout, in diverse graanvarianten.
Melasse is volgens mij een restproduct van (riet)suiker productie. Restje wordt ingekookt, en dan krijg je dus melasse.
Ik heb er ooit in mijn studietijd nog alcohol uit gedestilleerd, maar dan ging het ons om het afvalwater zuiveren :o Daarna ben ik maar gewoon bier gaan brouwen :D
Zelfs die melasse wordt dan weer in twee varianten verkocht, 'gewoon'en 'blackstrap'. In melasse zitten heel veel zouten/mineralen, dat smaakt toch weer anders dan moutstroop. Sommige mensen beweren zelfs dat het heel gezond zou zijn, maar dat is waarschijnlijk vooral als je op een dieet van chips en bier of pizza leeft. Als je een beetje gevarieerd eet krijg je al die nuttige mineralen ook gewoon wel binnen.

Ik heb een tijdje geleden een speurtocht gedaan naar allerlei melasse en moutstroop omdat The rye baker het in nogal wat recepten heeft staan. Maar in de hoeveelheden waar het daar gebruikt wordt maakt het volgens mij niet zoveel uit welke variant je gebruikt, het is gewoon zoet.
Voor de kleur heb je dan weer allerlei leuke moutpoedertjes ook van diverse granen, en dan nog in de varianten enzymactief en inactief. Voor je het weet heb je een keukenkast vol met variaties, ieder met zijn eigen toepassing.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door Rik59 »

Haha... die keukenkast komt bekend voor.... :think: :think:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door Bakker Henk »

Rik59 schreef: za 15 feb 2020, 11:39 Ik denk dat je het verward met roggemoutmeel gebaxke... maar ik bedoel duidelijk de stroop of siroop..

En dus moet je eerst mout hebben, wil je er stroop van maken!
Betreft de soorten mout. Veelal voor bier natuurlijk. Ten eerste gerst, ten tweede tarwe (witbier en gueuze). Roggemout? Dit zal je niet veel tegenkomen. Jaha, je hebt ook nog havermout, wat geen mout is.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Melasse- of Moutstroop

Bericht door Rik59 »

Bakker Henk schreef: zo 16 feb 2020, 01:08
Rik59 schreef: za 15 feb 2020, 11:39 Ik denk dat je het verward met roggemoutmeel gebaxke... maar ik bedoel duidelijk de stroop of siroop..

En dus moet je eerst mout hebben, wil je er stroop van maken!
Betreft de soorten mout. Veelal voor bier natuurlijk. Ten eerste gerst, ten tweede tarwe (witbier en gueuze). Roggemout? Dit zal je niet veel tegenkomen. Jaha, je hebt ook nog havermout, wat geen mout is.
Even naar de site van Zuidmolen gaan Henk... vervolgens roggemout intikken in de zoekbalk... daarna even aangeven hoeveel kilo's je wil hebben...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie