Oventhermometer

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Oventhermometer

Bericht door guzzi »

Sinds ik een nieuwe oven heb loop ik te worstelen met de temperatuur ervan.

Een oventhermometer gekocht (€16,- express niet de goedkoopste...) en die gaf aan dat de oven 10 á 15 graden warmer werd dan dat ik hem instelde.
Dat leek overeen te komen met wat ik waarnam in de baksels.

Nu heb ik hem voor de tweede keer in de oven gezet samen met twee broden, de oven ingesteld op 180 graden en...hij komt niet hoger dan 153 graden. De broden zijn na 25 minuten me al iets te bruin dus dat lijkt me aan alle kanten niet te kloppen.

Wat is een betrouwbare oventhermometer die ook een beetje snel de temperatuur aangeeft want dat duurt bij mijn exemplaar ook echt belachelijk lang. Na 35 minuten is hij nog steeds heeeeeel langzaam aan het stijgen... Waardeloos dus :evil:
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Oventhermometer

Bericht door Rik59 »

Om te kijken of je thermometer correct werkt kun je hem in een pannetje kokend water zetten.. hij moet dan 100 graden aangeven..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Oventhermometer

Bericht door guzzi »

Dat is een vrij helder idee zo op de zaterdagavond :thumbup:
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Oventhermometer

Bericht door guzzi »

Als eerste de kookthermometer:

Afbeelding

Als tweede de oventhermometer

Afbeelding

Dit betekent dat ik mijn brood vanmiddag (volgens de oventhermometer) op 150/160 graden heb gebakken.
Dat geeft dan na 45 minuten het onderstaande knapperige weldoorbakken resultaat...

Afbeelding

Schiet mij maar lek, ik ga wel gewoon door met bakken :crazy:
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Oventhermometer

Bericht door Bakker Henk »

Je hebt nu een kalibratie gedaan bij 100 °C. Nog niet bij hogere temperaturen. daar kan ie misschien juist afwijken. Misschien een thermometer van iemand anders uit proberen?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Oventhermometer

Bericht door Rik59 »

Wat zegt de fabrikant van de oven??
Ik denk dat je daar moet beginnen..

Ik heb ook pas een nieuwe oven en kan perfect fijnregelen nu.. verder is hij ook zuiniger met energie..

Een nieuwe oven moet een verbetering zijn lijkt me..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Oventhermometer

Bericht door lekkermelig »

Schiet mij maar lek, ik ga wel gewoon door met bakken :crazy:
Dat lek schieten hoeft natuurlijk niet persé, maar gewoon doorgaan met bakken is wel een goed idee. Ik zou me gewoon niet zo druk maken om de temperatuur. In mijn Rofco bakken ook niet alle planken even licht/donker. De exacte temperatuur is helemaal niet zo belangrijk, zeker niet als het om 10 °C verschil gaat. Het gaat erom dat je je oven snapt, dat je er de resultaten uit kan krijgen die je wilt. Ik weet niet of je op een vaste temperatuur bakt, maar veel mensen beginnen op hoge temperatuur en schakelen na een minuut of 10 of zo terug naar iets wat zon 40 °C lager ligt. Daar kan je natuurlijk eindeloos mee spelen om je broden bruiner of minder bruin te krijgen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Oventhermometer

Bericht door guzzi »

Tja ik kan hem opnieuw calibreren maar ik krijg nu de resultaten die ik wil.
Als ik ergens bij de Blokker ofzo tegen een andere oventhermometer aanloop voor €5,- dan neem ik die wel mee, puur om te zien wat er nou precies gebeurt.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Oventhermometer

Bericht door Koos de bakker »

Ik gebruik voor mijn houtoven een infrarood thermometer. Misschien dat in je kennissen of werksfeer iemand zo'n thermometer heeft die je kunt lenen?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Plaats reactie