Wat moet ik kopen

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chesed
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 okt 2019, 13:59

Wat moet ik kopen

Bericht door Chesed »

Hallo,
Ik gebruik nu een bbm om te kneden en laten rijzen.
Nu wil ik een kneedmachine kopen ik denk aan de Styline MUM56740 van Bosch
Is dat een goed plan of zijn er betere opties?
MVG Chesed
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Vitamine C »

Geheel afhankelijk van budget en hoeveel brood je wilt gaan maken. :)
Gebruikersavatar
Chesed
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: do 17 okt 2019, 13:59

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Chesed »

Om de dag een speltbrood van 500 gram..
Af en toe pizzadeeg, koekjes Ed
Tot 150 euro wil ik gaan..
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Anna »

Heb je het bericht over de knedertest gelezen (bovenste topic)? Ik denk dat je met jouw budget beter in een bbm kan blijven kneden en/of andere kneedtechnieken kan proberen. Wil je echte een kneder, dan zou ik verder sparen voor een degelijk apparaat.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Levinebaktbrood »

Met Anna eens.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Frens »

Ik zit met hetzelfde probleem. Wat moet ik kopen?
Heb op dit moment een MUM 5 keukenmachine. Werkt wel maar vraag niet hoe. Lijkt wel een herkauwend schaap/kameel als hij bezig is met 600 gram deeg te kneden :lol: Dus dat moet anders. Blijf hem gewoon gebruiken voor het lichtere werk zoals o.a. banketbakken.

Heb me al behoorlijk ingelezen hier over kneders (test), maar het blijft toch moeilijk om uiteindelijk een keuze te maken.

Aan volgende criteria zou mijn nieuwe kneder moeten voldoen:

- moet minimaal het deeg voor 1 brood (500-600gram) maar ook voor 3 broden in een keer kunnen kneden zonder dat de kneder het moeilijk hiermee heeft (dansen, overhit raken, slecht kneden etc.etc.), ook met het oog op de lange termijn
- dus een goede tolerantie hebben met zowel het kneden van min. en max. hoeveelheden kwalitatief deeg
- moet dit probleemloos 1 keer per week kunnen doen
- machine moet toch enigszins ergonomisch/gebruiksvriendelijk en hanteerbaar zijn
- voorkeur gaat uit dat hij op een normaal aanrecht kan
- zou de machine liefst in Nederland willen kopen in een zaak i.v.m. goede en betrouwbare after-sale
- min mogelijk storingsgevoelig is, maar ook indien nodig goed te repareren valt (niet dat je gelijk te hele machine moet weggooien omdat hij niet te repareren is)
- tandwiel en kettingaandrijving zouden de beste opties zijn!? Gaat dan ook mijn voorkeur naar uit
- geen onnodige accessoires die je weinig of nooit gebruikt, maar wel een echte degelijke kneder dus
- moet niet persé, maar als hij ook nog goed uitziet is dat mooi meegenomen

Want ik heb ondertussen wel begrepen dat met name een goede kneder heel belangrijk is voor het maken van kwalitatief deeg en brood!
Qua budget is er wel enige ruimte, maar als het relatief goedkoper kan is dit natuurlijk altijd meegenomen.

Graag jullie advies en evt. ervaring
Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Rik59 »

Frens...

Gelukkig zijn je wensen niet al te uitgebreid dus lijkt me dit wel mogelijk:

Afbeelding


Na wat handkneedwerk doet ie de rest vanzelf en ingelijst past ie ook op het aanrecht..

Maar FF alle gekheid op een stokje..

Persoonlijk draai ik nu al een paar jaartjes tevreden met een Famag... alleen onder de kilo deeg is hij wat magertjes.
Maar dat is denk ik wel het geval met veel spiraalkneders...
Maar er is natuurlijk meer dan voldoende te koop..

Gezien jou lijstje zou een bezoekje bij Jan van Snippenberg wel eens verhelderend kunnen werken...
Zoals je kunt zien kan je hier terecht voor zowel nieuw als gebruikt spul...
https://www.bakkerijwereld.com/
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door lekkermelig »

Een spiraalkneder is in principe het beste voor wat jij omschrijft.
In de lagere prijscategorie zitten Maxima en Famag.
Maxima hoor ik hier nooit zo veel over, ze zijn relatief groot.

Jan v Snippenberg levert geen Famag meer. Daar heeft ie zijn redenen voor maar er zijn heel wat forumleden met een Famag, compacte machines, en weinig problemen gemeld op het forum. Je moet ze alleen in het buitenland bestellen, maar je hebt wel garantie.
Als je iets meer geld uitgeeft kan Jan v Snippenberg ook andere kneders leveren, die een iets degelijkere bouwkwaliteit hebben. Of ze persé langer meegaan vraag ik me af, volgens mij moeten ze het allemaal aardig blijven doen als je niet hele dagen aan het kneden bent.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Levinebaktbrood »

Het 1e punt dat je noemt betekent een kleine spiraalkneder kopen. Een planetaire mixer kan geen deeg voor 3 broden tegelijk kneden.

Een kleine spiraalkneder, zoals de Famag of de BW5 van Jan van Snippenberg past op het aanrecht maar neemt wel plaats in. Qua gewicht is zo'n machine ook niet makkelijk om iedere keer te verplaatsen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Frens »

Bedankt allemaal voor jullie advies!
Het 1e punt dat je noemt betekent een kleine spiraalkneder kopen. Een planetaire mixer kan geen deeg voor 3 broden tegelijk kneden.

Een kleine spiraalkneder, zoals de Famag of de BW5 van Jan van Snippenberg past op het aanrecht maar neemt wel plaats in. Qua gewicht is zo'n machine ook niet makkelijk om iedere keer te verplaatsen.
Dat is voor mij het grootste probleem, het gewicht van zo'n kneder. Ik moet hem namelijk wegens plaatsgebrek in de keuken altijd verplaatsen vanuit een aanbouw naar de keuken. Heb zelf ook al naar de BW5 gekeken, maar kom over het algemeen weinig aanvullende info's c.q. reviews en gebruikers-ervaringen van mensen tegen, zowel hier als op internet zelf!

@Levine
Ik zie in jouw profiel dat je ook een BW5 hebt! Zou daarom graag van jouw willen vernemen hoe hij bevalt en/of hij ook voldoet aan mijn wensen/eisen :?: :!: in voorafgaande post.

Heb ook, zeker m.b.t. tot het gewicht naar de Ankarsum Assistent AKM 6230 1500 W gekeken, die lijkt me niet verkeerd?!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door lekkermelig »

Een Ankarsrum werkt compleet anders. Kan je best grote hoeveelheden mee kneden, maar heeft tijdens het kneden veel meer aandacht nodig dan een spiraalkneder. Niet iedereen is fan van Ankarsrum, alhoewel het degelijk spul is.
Ik heb zelf een Bear, maar als die ooit stuk zou gaan zou ik zonder aarzelen een Famag of een BW5 kopen. Beetje afhankelijk van de prijs, maar dit soort spullen gaan lang mee. Ik zou hooguit wat anders kopen omdat meer capaciteit ook handig is, maar dat is bij jou niet aan de orde.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Frens »

Ik heb zelf een Bear, maar als die ooit stuk zou gaan zou ik zonder aarzelen een Famag of een BW5 kopen. Beetje afhankelijk van de prijs, maar dit soort spullen gaan lang mee.
Heb begrepen dat de Famag niet meer door Jan van Snippenberg geleverd wordt, daar moet hij dan toch ook een reden voor hebben gezien hij dat vroeger wel leverde? Wat de BW5 betreft, daar kan ik nog maar weinig over vinden qua info/reviews en/of ervaringen. Volgens specificatie zou je er max. 5 kg deeg mee kunnen kneden, maar wat betreft min. hoeveelheid deeg daar kan ik helaas nergens iets over vinden. Vindt dit wel belangrijk zeker voor een beginnende bakker.
Je wilt ook wel eens 1 brood bakken i.p.v. gelijk 2 of 3 broden te kneden, om b.v. een recept te testen, maar als de machine dat nou net niet of slecht kan vindt ik dat voor mij persoonlijk niet de juiste keuze.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door lekkermelig »

Jan van Snippenberg zegt dat ie de Famag niet meer levert omdat het elektrisch onveilig zou zijn. Aangezien die apparaten net als elk ander stekker apparaat aan bepaalde europese normen moeten voldoen weet ik niet wat ik er van moet vinden.
Wat ik wel weet is dat hij er vrijwel niets aan kan verdienen omdat je ze online wel heel goedkoop kan aanschaffen, Ik kan me voorstellen dat ie dan ook weinig trek heeft in reparatiewerk, ook al zijn het maar enkele machines.

Zijn BW kneders komen uit Italie, uit een degelijke fabriek die whitelabel aan heel veel fabrikanten levert. Overigens kan je exact dezelfde mixers ook online bestellen voor minder geld, maar dan bestel je ze regelrecht in Italie, en heb je minder of geen support plus nog eens een lading verzendkosten. Ik geloof onmiddellijk dat het best degelijke machines zijn.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door agnes »

Hallo Frens,

Ik heb je email ontvangen. Mijn Ankarsum bevalt 4 jaar zeer goed. Er kunnen voor 3 grote broden deeg gemaakt worden. De Ankarsum is in Zweden wat de Kitchenaid hier is. Ik vind m zeer sterk, ook het toevoegen gaat door de grote kom heel makkelijk. Ik zou eens op facebook kijken , daar zitten zeer veel Ankarsum groepen op. Als je blijft twijfelen zou ik een workshop bij kookwinkel Oldenhof of Kookpunt volgen. Je kan dan kijken of deze bij je past. Ik zou daar vragen om een deeg te draaien dan kun je gelijk het deeg zien en beoordelen. Ik las dat je al ervaring heb met een andere machine, besluit je er dan 1 te kopen dan krijg je korting en volgens mij het workshop geld terug. Bovendien is nu (Blackfriday) de Ankarsum afgeprijsd maar ook vaak rond kerst, Koningsdag etc. Ik maak er pasta mee, spek koek, brood, speculaas etc. Op de USA site van de Ankarsum staan gewelige bakfoto's van gebruikers. Ook kun je daar met al je vragen terecht. Ik weet niet waar je woont maar i nDen bosch (Brinkman) Rotterdam (kookpunt) Hilversum ( Oldenhof geven zijn vaak demonstaties. Oldenhof geeft zeer goede service. Ik heb niet de nieuwste versie van de Ankarsum Assistent, die heeft namelijk nog een sterkere motor. Ook de knoppen zijn vernieuwd. De Ankarsum heeft net als de Kitchenaid een hele lange geschiedenis. Persoonlijk vond ik dat ik snel met de machine kon omgaan. Ik heb mij op de Zweedse sites ingelezen en weet ook dat niet iedereen enthousiast is, dat heeft vaak te maken met de eigen persoonlijke ervaring. Als je veel ervaring hebt met een andere machine neemt je die manier van werken mee. Bij de Ankarsum is vaak het proces andersom. Vaak begin je eerst met vocht en dan pas de ingrediënten. Ook draait de kom, de machine staat stil (danst niet) Ook moeten sommigen wennen aan de deeghaak, de meeste gebruikers gebruiken de roller. Voor mij is de keuze op de Ankarsum gevallen vanwege de grote hoeveelheid die erin kan, de Multi-mogelijkheden op andere gebieden (ik probeer graag alles uit) de garantie (ergernis) verhalen, Ik ben van tevoren naar verschillende demonstraties geweest en bij mij won de Ankarsum het van de Kitchenaid. De onderdelen van de Ankarsum zijn allemaal los bij te bestellen en gaan er ook niet uit (kom, koekhaken gewone haken, deeghaak, roller, rvs knoppen etc)
Hoop dat je hier iets mee kan.

Groet Agnes
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Frens »

@Agnes
Hartstikke bedankt voor je verhelderende uitleg, wordt hier wel echt vrolijk van :crazy: :clap:
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door lekkermelig »

Ik zou zelf uit oogpunt van degelijkheid en capaciteit ook veel eerder naar een Ankarsrum dan een Kitchenaid kijken, alhoewel de grote (en dure) Kitchenaids ook wel behoorlijk goed kunnen kneden.
Ik heb ook meerdere malen overwogen om een Ankarsrum aan te schaffen, vooral vanwege de multi-inzetbaarheid. Ik heb ooit een nogal waardeloze demo gezien bij Oldenhof maar dat lag niet aan de machine, maar aan degene die het bediende die overduidelijk niet kon laten zien hoe je met brooddeeg om hoort te gaan. Uiteindelijk heeft een familielid van mij een Ankarsrum aangeschaft en we hebben er zelf een stuk of vier verschillende broden/degen mee gekneed. Ik ben een Bear gewend (mijne doet het nog wel, zeker geen aanbeveling voor anderen :-) ) maar als je echt alleen brood wil kneden en enig budget hebt zo ik altijd een spiraalkneder kopen en geen Ankarsrum. Voornaamste reden: ingredienten erin mikken en gewoon aanzetten, niet meer naar omkijken tot het klaar is, en ondertussen met je volgende broden aan de slag. Als je niet heel intensief bakt (dus een of twee types brood op een bakdag) of graag naar een draaiende mixer kijkt is een Ankarsrum absoluut niet slecht, en zeker degelijker dan het meeste van wat je van KitchenAid of Kenwood kan kopen.
Ik heb minstens drie Duitse bakvrienden die een redelijk nieuwe Kenwood hebben staan (omdat Lutz van ploetzblog daar mee wegloopt) maar ze hebben er eigenlijk allemaal wel commentaar op, zoals rare geluiden, haken die nog bijgesteld moeten worden enzovoort.

Maar ieder heeft zijn eigen wensen en budget natuurlijk. Het is altijd een kunst om daar de meest geschikte machine bij te vinden :-)
Als je een Ankarsrum serieus overweegt zou ik er zeker eens een keer mee gaan werken voor de aanschaf, en vooral het resultaat ook bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Frens »

@Wil
Uiteindelijk heeft een familielid van mij een Ankarsrum aangeschaft en we hebben er zelf een stuk of vier verschillende broden/degen mee gekneed.
Zou ik wel graag willen weten wat je er daadwerkelijk van vond m.b.t.: handling machine, kneed proces, en het uiteindelijk deegresultaat!
Voornaamste reden: ingredienten erin mikken en gewoon aanzetten, niet meer naar omkijken tot het klaar is, en ondertussen met je volgende broden aan de slag.
Dit heeft voor mij persoonlijk niet zoveel meerwaarde, want je moet toch regelmatig even je deeg blijven volgen/controleren mb.t. consistentie (soms klein beetje meer water of meel erbij), het evt. iets later in het kneedproces toevoegen van ingrediënten, en overkneden ook maar niet te vergeten! Dus wat dat betreft blijf ik toch het liefst in het moment en bij de les ;) En je bent immers ook nog bezig met 'n leuke hobby (geen werk) :cool:
Je wilt ook wel eens 1 brood bakken i.p.v. gelijk 2 of 3 broden te kneden, om b.v. een recept te testen, maar als de machine dat nou net niet of slecht kan vindt ik dat voor mij persoonlijk niet de juiste keuze.
Maar als de machine, Famag of de BW5 of zelfs de meeste spiraalkneders, dat nou net niet of zelfs slecht kan/kunnen, vindt ik de keuze voor mijn gevoel en qua diepte investering dan ook weer niet de juiste.
Wil ik immers 'n keer 1 brood bakken dan moet ik toch maar weer uitwijken naar m'n planetaire mixer, waar ik eigenlijk voorgoed vanaf wil, of met de hand kneden. Zoek dus een machine die beide kan en natuurlijk kwalitatief goed.

Ik vindt het trouwens zeer frappant dat in de meeste produktspecificaties wel altijd goed wordt aangegeven wat een machine max. aankan, maar over min. meel/deeg wordt meestal niets vermeld, even daar gelaten of het dan in de praktijk dan ook nog daadwerkelijk klopt!

Want als ik me goed heb ingelezen ligt de min. investering toch ergens tussen de € 500.- en €1000.- en meer natuurlijk. Zou het jammer vinden als ik nu weer een verkeerde keuze zou maken!
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door lekkermelig »

Wat betreft die Ankarsrum: je zou er echt zelf een keer mee moeten werken, dan kan je kijken of het je bevalt.
Het is geen werk nee, maar als je heel veel verschillende broden op een dag bakt wil je niet heel veel met die mixer bezig zijn. En het is wel een hobby, maar soms wil ik ook gewoon opschieten :-), we kopen namelijk vrijwel NOOIT brood, dus soms is het inderdaad gewoon ff productie draaien.
En dat gaat met andere mixers denk ik beter. Maar smaken verschillen, dus. Ik kan me voorstellen dat het ook meer routine wordt als je langer met een Ankarsrum kneedt, en dat is het wel weer aardig. De ervaring van mijn familie (die al jaren met een Kenwood kneedde) was ook dat de deegontwikkeling met een Ankarsrum wat langzamer ging.
Famag heeft wel minimum specs, en anders zijn er hier vast wel forumleden die daar wat over kunnen vertellen. Levine heeft een BW, die kan daar vast ook wel wat over vertellen. Volgens mij een prima apparaat. Ik bak zelf meestal toch al minimaal 2.5 kilo deeg, behalve als ik pizza maak. Dan wil het wel eens een gram of 800 worden, maar dat kan een Famag volgens mij ook wel aan.

Soms gebruik ik trouwens helemaal geen mixer. Voor stokbroodjes vind ik dat echt niet nodig. Ben je wel regelmatig aan het vouwen en rekken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Frens »

@ Wil
Wederom bedankt voor je reactie!
Maar na alles goed overwogen te hebben, wat eisen en gebruiksgemak etc.etc. betreft en de feedback van het forum en vooral de extra response van Ankarsum gebruikers hier, heb ik de Ankarsum Assistent 6230 1500 Watt (black Diamond :cool:)besteld!

Aardige bijkomstigheid, bij Oldenhof €100,- korting in het kader van BlackFriday :thumbup:
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door lekkermelig »

Ik wil eigenlijk een spiraalmixer EN een Ankarsrum :lol: :lol: krijg ik tenminste die oven snel genoeg vol...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
mppronk
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 16:22

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door mppronk »

Beste Frens,

Ik heb een mail ontvangen over mijn ervaringen met mijn Ankarsrum. Op dit moment heb ik de machine een jaar. Om de twee tot drie weken bak ik brood. Dan wordt de Ankarsum gebruikt en gezien de beperkingen in het verdere proces kan ik maximaal met twee kilo bloem werken. Daar komt nog vocht bij en eventuele andere ingrediënten.
De werkwijze is anders dan mijn vorige keukenmachine. Op youtube staan voldoende voorbeelden die ik heb overgenomen. Mijn voorkeur gaat uit naar de deeghaak. Dat werkt heel goed. Tijdens het kneden blijf ik er wel bij. Als alle bloem erin zit kan ik testen of het deeg niet te droog of te nat is.

Het resultaat is dat ik mooie broden maak waar ik elke dag van eet. De Ankarsrum bevalt heel goed en is een aanrader. Werkt beter dan de Kenwood die ik had en ook beter dan KitchenAid. De werkwijze is dan wel anders, zeg maar Zweeds.

Met de doorzichtige kom, die erbij geleverd wordt, kan ik schuim, cakes, zandgebak en nog veel meer maken. Daarmee is het een complete machine.
Gebruikersavatar
Frens
Deegkneder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 21 nov 2019, 16:10

Re: Wat moet ik kopen

Bericht door Frens »

@mppronk
Ook jij nog bedankt voor deze informatie! :clap:
Verheug me nu al om te kunnen beginnen. :cool:
Kneder: Ankarsrum Assistent
Oven: IGNIS (simpel boven-onder)

“Kennis is macht”, had je gedacht maar kunnen is het, en dat komt van doen!
Plaats reactie