BBM of alles met de hand doen

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred10
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 mar 2019, 20:50

BBM of alles met de hand doen

Bericht door Fred10 »

Goedendag,
Al jarenlang maak ik met name volkorenbrood op de hand en overweeg nu een broodbakmachine te kopen omdat de rijsomstandigheden beter zijn en je het werk in de nacht kan laten doen en je zo vers brood in de ochtend hebt. Maar aan de andere kant zijn er ook nadelen, bv minder mogelijkheden, hoe maak je bv een krentenwegers in de machine? En als je om 23.00 uur (volkoren)meel, water, zout en gist bij elkaar gooit en het proces begint pas om 3.00 uur ‘s-nachts gaat het dan wel goed? Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, iemand goede ervaring met een bbm en zo ja welke? Dank voor antwoord alvast!
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Gebaxke »

Zelf heb ik ook een BBM gehad toen die net uit kwamen, dus wel een verschil met de machines van nu.
Maar zelf ondervond ik toch meer na dan voordelen aan een BBM t.o.v. met de hand kneden en afbakken in de oven.
De broden die eruit komen vind ik niet lekker, te compact, soms te droog.
De capaciteit was te klein.

Mijn advies is om voor een kneedmachine te gaan en je broden af te bakken in een oven, dat is wellicht wat omslachtiger dan met een BBM maar je hebt meer mogelijkheden, zoals krentewegge, deeg met heel hoog percentage vocht, kleine broodjes etc.
In mijn beleving zal de smaak van het brood beter worden.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Koos de bakker »

Voor het dagelijks brood gebruik ik een bbm. Maar voor het hobby bakken een bakstraat met spiraalkneder, rijskast en (hout) oven. Het ene sluit het andere niet uit.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Broodjesbrabant
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 mar 2019, 16:06

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Broodjesbrabant »

Beste,

M'n schoonmoeder heeft zo ding leuk maar niet goed. Les 1 water zout en gist kun je bij elkaar doen MITS je het gelijk start. Anders gaat de gist dood. ;S Les 2 je volkorenzemels krijgen de tijd om vocht op te nemen dus dan moet er behoorlijk veel water bij. Structuur word veel grover en droogt je structuur sneller uit. Je hebt geen beheersing op de luchtigheid van het deeg en ook niet op de krokantheid van je product.Wat andere reactie aan gaf is goed. Gewoon lekker bakken. Wat je wel kan doen je deeg maken met je spiraalkneder de pil invriezen en net voor het naar bed gaan leggen in je rijskast en dan bakken als je wakker word 8-) evt gist verhogen! Groetjes
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door papagena »

De ene broodbakmachine is de andere niet. Na veel omzwervingen ben ik bij Panasonic uitgekomen en ik wil niet meer anders.
Ik bak eigenlijk maar zelden 's nachts. Punt is namelijk dat je brood nadat je het uit de machine hebt gehaald nog een tijdje moet afkoelen voordat je het fatsoenlijk kunt snijden. 's Ochtends heb ik daar geen tijd/zin in. Ik begin eind van de middag met bakken zodat het brood rond 22.00 uur klaar is.

Omdat ik dan toch in de buurt ben, kan ik prima krentenbrood of andere types brood bakken en spullen toevoegen, mocht dat nodig zijn.

Maar goed, brood bakken in de nacht gaat ook prima hoor. Gewoon doen. Het voordeel van de BBM is dat je binnen de 5 minuten klaar bent. Met alles.
Handmatig broodbakken geeft meer mogelijkheden. En is ook gewoon leuk om te doen. Ik gebruik beide methodes.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Levinebaktbrood »

Broodjesbrabant schreef: do 28 mar 2019, 16:20 Beste,

M'n schoonmoeder heeft zo ding leuk maar niet goed. Les 1 water zout en gist kun je bij elkaar doen MITS je het gelijk start. Anders gaat de gist dood. ;S Les 2 je volkorenzemels krijgen de tijd om vocht op te nemen dus dan moet er behoorlijk veel water bij. Structuur word veel grover en droogt je structuur sneller uit. Je hebt geen beheersing op de luchtigheid van het deeg en ook niet op de krokantheid van je product.Wat andere reactie aan gaf is goed. Gewoon lekker bakken. Wat je wel kan doen je deeg maken met je spiraalkneder de pil invriezen en net voor het naar bed gaan leggen in je rijskast en dan bakken als je wakker word 8-) evt gist verhogen! Groetjes
Beste Broodjesbrabant, welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voordat ze berichten gaan plaatsen. Wil je dat alsnog doen?

Je kunt gerust water, zout en gist en meel/bloem tegelijk in de bbm doen en dat de timer instellen. Gist en zout ieder in een apart hoekje boven het meel. Wat je verder schrijft is ook niet helemaal waar.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Elvira »

Met een bbm kan je gewoon lekker smakelijk brood bakken met een knapperige korst.

Mits je natuurlijk een goede bbm hebt
en de juiste receptuur.

En het neemt je een hoop werk
uit handen.

Met een nieuwe Panasonic, Moulinex,
of Domo moet het zeker lukken.

Beslist beter dan van de supermarkt
of warme bakker.

Vaak zijn de bakblikken wat langwerpig
waardoor de broden ook mooi gemodelleerd zijn.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Koos de bakker »

Ik bak al decennia lang mijn dagelijkse broodjes in een bbm. Inmiddels duizenden broden gebakken. Het kan dus erg goed. En dat gist en zout niet direct bij elkaar gevoegd mogen worden is echt een fabeltje uit een ver verleden toen alleen nog maar met verse gist gewerkt werd.

Een bbm is erg praktisch en prima voor het dagelijks brood. Zelf bakken in een (hout) oven is veel leuker maar is voor mij absoluut niet te combineren met een drukke baan. Dus daarvoor plan ik af en toe een bak(hobby) dagje in.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Elvira »

Brood bakken in een houtoven
is toch ook niet alles
k bedoel beslist niet zaligmakend.

De bodem van het brood
is vaak zwart geblakerd
en de korst van het brood
ruikt en smaakt
naar verbrand hout.

Meer geschikt
voor het bakken van pizza's.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Koos de bakker »

Zo te lezen weet jij niet hoe je brood moet bakken in een houtoven. Zie hier een foto van zwart geblakerd en naar hout stinkend brood.

Op deze onzin ga ik verder maar niet in.

Suc6 met je bbm. Prima om brood mee te (leren) bakken. Afbeelding
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door lekkermelig »

Hoi Koos,

Je zal het toch wel met me eens zijn dat brood bakken in een houtoven niet echt heel makkelijk is, vergeleken met een standaardoven of (in mijn geval) een Rofco B40. Je moet goed stoken (dat scheelt zomers en winters nogal) en de kwaliteit van de oven doet er ook nogal toe. Ik heb op een alm in Oostenrijk gebakken met een oven waar we altijd 20 kilo deeg in moesten stoppen, en dan was het soms nog afwachten of het wel goed kwam. Mijn eigen kleioven houdt de temperatuur wel aardig vast, maar ik denk dat de isolatie van jouw sjieke oven wel een stukkie beter is. Daarentegen is een kleioven een stuk betaalbaarder. Maar ik vind het toch wel een redelijk wankele balanceer act tussen de oven die precies op tijd alweer iets afgekoeld is en het deeg dat dan precies goed gerezen moet zijn. Lukt allemaal wel, maar in mijn Rofco gaat het allemaal wel heel veel makkelijker. Maar zo'n houtoven is natuurlijk wel veel leuker :D

Maar zwartgeblakerd en stinkend, nee. Als je tenminste je verstand blijft gebruiken bij het bakken :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Koos de bakker »

Hoi Wil,

Dat het bakken in een houtoven, voorzichtig gezegd, nogal extra uitdagingen oplevert zal ik zeker niet betwisten. Daarover zijn we het eens. Ik denk ook wel eens stiekem aan een Rofco B40. Gemak dient de mens.

Maar als iemand meteen uit het niets roept dat in een houtoven alleen maar zwartgeblakende, naar houtstinkende broden te bakken zijn dan voel ik mij geroepen om toch even te reageren en dit misverstand meteen uit de weg te ruimen. Ik ken in het buitenland (oa Frankrijk) meerdere bakkers waar nog op traditionele wijze broden gebakken worden in een hout gestookte oven. En de rij wachtende klanten die speciaal voor deze baquette's komen passen niet in de winkel. Ik heb er ook tussengestaan en gekeken hoe de bakker de broden direct vanuit de oven in de mand naar de klanten brengt. Het water loopt mij meteen weer in de mond.

Gr, Koos
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door lekkermelig »

Wij hebben hier ooit wel eens een experimentje gedaan met desembrood. De helft gebakken in de houtoven, de andere helft in de Rofco. Ik kan me de details niet meer precies herinneren maar weet nog wel dat we verbaasd stonden over het verschil in smaak. En de houtoven broden waren iig een stukje knapperiger. Ik denk dat door de extreme warmteverschillen er toch meer stoom in de houtoven komt. En je lapt hem natuurlijk netjes schoon nadat het hout eruit is, maar je ruikt toch wel verschil. Het is ook wel een mooie bezigheid :-)

wIL
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Elvira
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 29 dec 2019, 18:38

Re: BBM of alles met de hand doen

Bericht door Elvira »

Beste Koos,

zo bedoelde ik het ook weer niet.
Probeerde alleen duidelijk
te maken dat bij ondeskundig gebruik van een houtgestookte oven
de kans op een donker gebakken broodje groter is dan bij een normale oven.

U bent een professionele bakker. De kennis en niveau van brood bakken en luxe broodjes dat u heeft zal ik nooit bereiken.

De broodjes van u
zien er gewoon erg smakelijk uit ook die gebakken met
de op hout gestookte oven.
Plaats reactie