Tip voor meer fluffy witte broodjes

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loesy
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2019, 10:27

Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door Loesy »

Goedemorgen,

Ik lees al hele tijd met veel plezier naar alle goede, leuke en handige reacties van iedereen hier op dit forum.

Al geruime tijd ben ik begonnen met brood bakken nadat ik eindelijk mijn nieuwe droomkeuken heb. Het plezier in bakken is extra nu alles binnen handbereik is. Ik heb al meerdere broden en broodjes gebakken maar nog steeds niet de ultieme zachte witte fluffy bolletjes. Die ik maak zijn lekker hoor maar wie kan mij de tip geven om ze nog beter te maken.

Even wat over mijn werkwijze en ingrediënten die ik gebruik. Ik kneed het deeg met de hand en gebruik brooddeeg van Robert. Ik weet namelijk niet dat of patentbloem voor broodjes kan? Heb wel eens gelezen dat die alleen voor koekjes ed zijn alhoewel dat dan elders weer bestreden word.
Verder gebruik ik,
500 gram bloem
250 ml water
25 gram melkpoeder
Zakje gist van 7 gram
1 geklopt ei
15 gram suiker
8 gram zout
40 gram ongezouten roomboter

Werkwijze
Ik kneed het deeg tot een soepel deeg zodat je een vliesje kan trekken.
Dan het deeg als een bol laten rijzen voor anderhalf uur in ruimte kamertemperatuur.
Na de rijs kneed ikmde lucht eruit en weeg deeg af van 85 gram per bolletje.
Elke bol bol,ik op op het anrecht. Leg ze op een bakplaat, dek het af met ik ingevette huishoud folie en laat nog eens een uur rijzen. Verwarm de oven op 200 graden onder boven warmte.
Daarna wrijf ik de bolletjes in met ei en bak ze ongeveer 12 tot 15 minuten af.
Strijk ze daarna ik met boter en dan zijn ze klaar.

Ze zijn best lekker maar nog steeds niet die zachte luchtige bolletjes.

Wie heeft er tips. Hoe krijg ik ze heel zacht. Waarom zijn mijn afgewogen broodjes van 85 gram niet erg groot. Ze blijven over algemeen wat klein. Als ik lees hier en zie op youtube dan zijn al die broodjes van 85 gram groter. Waar kan dat aan liggen.
Rijs ik teveel? Lees wel eens dat men de tweede reis een uur in de o ven op 25 graden laten doen etc.
Wat een vragen, hopelijk niet teveel 🤔
Wie kan mij hierin nog beter helpen?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn vraag
Groetjes
Loes
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb een heel goeie tip voor je Loes!
Het is gebruikelijk dat je je eerst even voorstelt in de rubriek “Even Voorstellen...”
Daarna wil ik je graag de goeie kant op wijzen 😉
Gebruikersavatar
Loesy
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2019, 10:27

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door Loesy »

Ooh, wist niet dat dat een voorwaarde is om advies te krijgen. Dus gewoon Loes, heb een nieuwe keuken is niet genoeg. Maar goed als dat voorwaarden zijn prima.

Zal ergens kijken wat gebruikelijk is in voorstellen topic.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door Koos de bakker »

En nog een tip. Je gebruikt te weinig water. Voeg maar eens 325 ml toe en je broodjes zullen veel beter rijsen en luchtiger worden.
En het bestrijken met ei zou ik achterwege laten. Voegt weinig toe. Aflakken met boter geeft al glans genoeg.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door StefanDijle »

Hoi,

voor luchtige broodjes, meer water geen ei, melk of vetstoffen. Voor de smaak lange koude rijs.
hier bv: https://echtbrood.wordpress.com/2019/01 ... ederdesem/ je kunt de moederdesem weg laten en dor 37g bloem en 37g water vervangen en 2x so veel gist gebruiken.

VG
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door BakkerGerrit »

De beste tip om te beginnen met zachte witte bolletjes is het recept van Cor “Bakplaat” te gebruiken.
bolletjes van Cor
Laatst gewijzigd door BakkerGerrit op do 14 mar 2019, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door bakplaat »

*) Gerrit...bedankt dat je het recept/werkwijze van mijn zachte witte Melkbolletjes wilde delen :2th: Maar helaas werkt je link niet. ;B
Als het goed is doet... Deze ...het wel.
*) Loes...veel succes met het bakken van deze heerlijke zachte Melkbolletjes en deel ons hier je resultaat. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door BakkerGerrit »

bakplaat schreef: wo 13 mar 2019, 23:51 *) Gerrit...bedankt dat je het recept/werkwijze van mijn zachte witte Melkbolletjes wilde delen :2th: Maar helaas werkt je link niet. ;B
Als het goed is doet... Deze ...het wel.
*) Loes...veel succes met het bakken van deze heerlijke zachte Melkbolletjes en deel ons hier je resultaat. :G
Linkje is gerepareerd!
Gebruikersavatar
Loesy
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2019, 10:27

Re: Tip voor meer fluffy witte broodjes

Bericht door Loesy »

Super de tips en antwoorden. Dank jullie wel. Zal mij zo even voorstellen in de topic die daarvoor bedoeld is 😎

Gisteren jullie tips met plezier uitgevoerd en het resultaat mag er zijn. Heb meer water toegevoegd waardoor eerst deeg natuurlijk plakkerig is maar na goed kneden werd het een heel mooi soepel deeg dat zowat uit de kom kwam tijdens eerste rijs. Ik heb gelijk met meer water toevoegen ook mijn favoriete kaas ui broodjes gemaakt en dan bedoel ik echt ui in het broodje. Niet die broodjes die je bij bakker koopt waar je een verdwaalde ui vind. Deze zijn zoooooo lekker en hier in huis de favoriet in het weekend.

Zal de foto even toevoegen als het mag.
Zie alleen dat je ze online moet wegzetten om hier de url toe te voegen. Je kan niet uploaden. Heb helaas geen webruimte.

Nadat het zo goed gelukt is heb ik weer mijn favo kaneel rollen erachter aan gemaakt en die waren weer om te smullen.

Nogmaals bedankt voor de reacties,

Groetjes Loes
Plaats reactie