Nieuwe broodenthousiast

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miepj
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: di 12 feb 2019, 21:03

Nieuwe broodenthousiast

Bericht door Miepj »

Sinds kort heb ik mijn oude hobby broodbakken weer opgepakt en na een hele dag met ‘edwinbaktbrood’ ben ik weer veel wijzer. Onze kinderen zijn niet allemaal even enthousiast (yuk, brood met pitten, dat desembrood stinkt).... ik ben tevreden: de basis komt meestal goed uit de oven. En als het niet lukt dan weet ik meestal wel wat er mis is gegaan. En anders heb ik jullie, toch?
Ik ben op zoek naar slimme manieren om 2x per week lekker brood te maken naast een fulltime baan en een gezin
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe broodenthousiast

Bericht door BakkerGerrit »

Welkom Miepj!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nieuwe broodenthousiast

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Homers
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 16:55

Re: Nieuwe broodenthousiast

Bericht door Homers »

Welkom,
ik maak pas sinds heel kort "nachtbrood" zonder voordeeg en 24 -48 uur 2e rijs in de koelkast omdat ik dit voorlopig het handigst vindt in combinatie met 40 urige werkweek.


Gebruikersavatar
Miepj
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: di 12 feb 2019, 21:03

Re: Nieuwe broodenthousiast

Bericht door Miepj »

Waar kan ik daar iets over lezen?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Nieuwe broodenthousiast

Bericht door Rik59 »

Homers doelt op brood van desem of zuurdesem... is hier wel het een en ander over te vinden denk ik :shy: :shy:

Verder zeg je baan op en het gezin de deur uit en je hebt dan lijkt me een gezonde basis om een dagelijkse hoeveelheid brood uit de oven te toveren... :D, :D,
Niet te vergeten hebben wij Levinebaktbrood.. tja... kan Edwin gewoon niet tegenop...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Homers
Chef stoffer en blik
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 16:55

Re: Nieuwe broodenthousiast

Bericht door Homers »

Het nachtbrood waar ik het over heb is inderdaad zoals Rik schrijft een Zuurdesembrood, deze:

https://www.xandrabaktbrood.nl/brood-2/ ... achtbrood/

Nu voor de derde keer gemaakt en de manier van rijzen vindt ik handig. Ik geloof zeker dat als men beweert dat rijzen met een voordeeg een mooier resultaat geeft maar dat heb ik zelf nog niet onder de knie.

Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Nieuwe broodenthousiast

Bericht door Anna »

Welkom Miepj!

Je kunt ook met heel weinig gist 'nachtbrood' bakken. Het is wel aan te raden om eerst 'gewone' manieren van brood bakken onder de knie te hebben voor je hieraan begint.
Er is op het forum al een en ander over geschreven:
De manier van forumlid stillekracht. I.p.v kadetten maken kun je dit deeg ook in een broodbus doen.
Levine heeft recepten van Lutz Geisler met weinig gist uitgeprobeerd. Zie dit topic.
Plaats reactie