Rieten VS houtvezel rijsmandje

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Bakben »

Wat zijn de ervaringen met deze twee?

Ik sta op het punt om wat rijsmandjes bij te kopen, en ik zie dat er nogal een groot prijs verschil is in de beide.

Dus daarom mijn vraag.
Ik ben wel van plan om ook van die stoffen badmutsen te gebruiken voor erin.

Zie brotformen24.de , bij de accesoires. Dan zie je wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Rik59 »

Ik heb eens horen vallen dat die dure dus vocht opnemen ofwel ademen zeg maar.. en da klopt wel!!
Met name met deeg van hoge hydratatie heeft dit voordelen..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door lekkermelig »

Ik weet niet wat de dure zijn, dat is volgens mij meestal riet.

Houtvezel kan best veel vocht opnemen en isoleert je mandje net wat meer. Dat kan een voordeel zijn met rijzen, maar een nadeel als je je deeg weer wil opwarmen na een nachtje koelkast.
Voor houtvezel heb ik die stoffen inleg dingen nog nooit gebruikt, omdat houtvezel zelden plakt als je het goed bebloemd hebt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Rik59 »

Klopt wel wat Wil zegt ..

Af en toe bak ik de laatste tijd de Tartines van Chat Robertson met veel vocht.. ik stuif dan veel en laat ook overnachten..
Het resultaat is best goed omdat het mandje "ademt". Ik laat het deeg wel voor de overnachting al wat doorrijzen wat tijdwinst oplevert bij het opwarmen 's morgens..

Met Levine had ik laatst een conversatie en zij vertelde dat afsluiten nadelig is..


Ben.. al eens gedacht om met voorraadbakken te werken... zie mijn laatste baksessie..
Heeft namelijk het voordeel dat je ze niet alleen voor rijsmandjes kan gebruiken maar ook de bakplaat..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik beide soorten (en ook nog kunststof mandjes). Maakt allemaal niet zoveel uit. En ik gebruik geen badstoffen 'badmutsen' voor erin. Wel af en toe een haarnetje, ligt een beetje aan het deeg en welk mandje ik gebruik.

Heb je er al eens aan gedacht om ze gewoon in Nederland te kopen? Bijv. bij de Weekend Bakery of Bouwhuis? Als je ze bij Bouwhuis koopt ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Weekend Bakery verkoopt zowel houtvezel als riet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Rik59 »

Levinebaktbrood schreef: do 24 jan 2019, 09:18 Ik gebruik beide soorten (en ook nog kunststof mandjes). Maakt allemaal niet zoveel uit. En ik gebruik geen badstoffen 'badmutsen' voor erin. Wel af en toe een haarnetje, ligt een beetje aan het deeg en welk mandje ik gebruik.

Heb je er al eens aan gedacht om ze gewoon in Nederland te kopen? Bijv. bij de Weekend Bakery of Bouwhuis? Als je ze bij Bouwhuis koopt ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Weekend Bakery verkoopt zowel houtvezel als riet.
Heeft Levine ze niet dan?? Kan je ze toch ook bestellen?? :B: :B:
Levine mag de hondenmand ook?? Die ligt tegenwoordig toch op het balkon... :D, :D,


Excuus TS moest even Levine plagen..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Bakker Henk »

lekkermelig schreef: wo 23 jan 2019, 21:51 Ik weet niet wat de dure zijn, dat is volgens mij meestal riet.

Houtvezel kan best veel vocht opnemen en isoleert je mandje net wat meer. Dat kan een voordeel zijn met rijzen, maar een nadeel als je je deeg weer wil opwarmen na een nachtje koelkast.
Voor houtvezel heb ik die stoffen inleg dingen nog nooit gebruikt, omdat houtvezel zelden plakt als je het goed bebloemd hebt.

Wil

Ik heb een keertje een rieten mandje met deeg in de koelkast laten overnachten. En had het idee dat het mandje nogal erg vochtig was geworden. Dan zou ik denken: uitkijken dat de nietjes mogelijk gaan roesten of het riet gaat schimmelen. Dus voor de koelkast gebruik ik liever iets van kunststof of een broodbakvorm met anti-aanbaklaag. Gaat ook allemaal goed.
Laatst bij een molenwinkel zag ik broodmandjes waarin het weer (schimmel) was toegeslagen, leek wel.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Bakker Henk »

Van wat voor materiaal zijn dan die badmutsen gemaakt?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door lekkermelig »

Ik vermoed dat het gewoon katoen is. Met wat elastiek erin.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Bakben »

lekkermelig schreef:Ik vermoed dat het gewoon katoen is. Met wat elastiek erin.

Wil
Ik denk hetzelfde.

Ik zou die katoenen " badmutsen" wel willen proberen.

Ik heb een houtvezel mandje en daar krijg ik wel ongeveer het effect mee dat ik wil. Maar meestal hangt er toch nog teveel bloem aan het deeg naar mijn goesting.

Een rieten mandje heb ik hetzelfde bij, ik bloem ze wel redelijk in, maar na het ontvormen vind ik het soms te vervelend om de rest bloem van het deeg te verwijderen omdat op sommige plaatsen het er te dik op ligt.

Ja inderdaad, ik kan de rieten mandjes ook minder bebloemen, maar ik wil het risico vermijden dat het deeg blijft plakken. Want dat vind ik gewoon jammer.

Ik wil gewoon een licht bestoven deeg hebben, te vergelijken met als het deeg uit een houtvezel vorm komt.
En ik denk dat het ontvormen veel gemakkelijker gaat met zo een stoffen badmuts.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Rieten VS houtvezel rijsmandje

Bericht door Bakker Henk »

Ik heb een keertje een rieten mandje met deeg in de koelkast laten overnachten. En had het idee dat het mandje nogal erg vochtig was geworden. Dan zou ik denken: uitkijken dat de nietjes mogelijk gaan roesten of het riet gaat schimmelen. Dus voor de koelkast gebruik ik liever iets van kunststof of een broodbakvorm met anti-aanbaklaag. Gaat ook allemaal goed.
Laatst bij een molenwinkel zag ik broodmandjes waarin het weer (schimmel) was toegeslagen, leek wel.

Wat vinden jullie van mijn verhaal? Of zie ik alleen maar spoken?
Plaats reactie