Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Door Rik59
Keesk schreef:
ma 26 nov 2018, 20:19
Als de dames hier gedouched hebben waan je je echt in een subtropisch regenwoud met een luchtvochtigheid van 200% of zo :G En dán zou je helemaal niet hoeven afdekken????
:rofl2: :rofl2: :rofl2:

Je zou 't kunnen proberen Kees.. maar niet klagen als de stokkies naar champoo smaken hè.. :D, :D,
Door Rik59
Keesk schreef:
vr 23 nov 2018, 10:20
Hier de uitzending van de keuringsdienst v waarde over stokbrood :grin: https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... aarde.html
https://www.bakkerswereld.nl/nieuws/nie ... 0EAAF26YI4
Door Keesk
Oke, fiasco met de hoofdletter F..........

Denk dat het deeg te koud gestaan heeft waardoor het slecht gerezen is.

Fout nr 2:
De 2e rijs OP linnen, ga je dus never nooit meer fatsoenlijk op een bakplaat krijgen :-(

Afbeelding

Op de foto lijkt het nog mee te vallen maar veel dikker dan een centimeter of 3 zijn ze niet geworden....
Door Rik59
Ik vind het nog niet zo slecht Kees voor een heerlijk avondje... proost :B:
Door Keesk
Zit qua smaak al wel meer Frankrijk in dan in de vorige versie's :G
Door Keesk
Afbeelding

Maatje ‘bezemsteel-XL’ zullen we maar zeggen.
Recept van Levine dus zónder plofpoeder.
Door Rik59
Keesk schreef:
do 06 dec 2018, 01:12
Zit qua smaak al wel meer Frankrijk in dan in de vorige versie's :G
Keesk schreef: Recept van Levine dus zónder plofpoeder.
Hier zie je dus dat wellicht het poeder weinig nut heeft.. wat we dus in het andere topic besproken..
Ik gebruik het spul nooit.. ooit een eitje voor de lecithine (zou het verser mee blijven..)en wat roggemout of gerstemout voor de smaak..
Tja, ik vind dat ik mijn doel voorbij schiet als ik dit soort spullen erin moet stoppen.. maar ieder zijn ding..

Waar het hier fout ging is moeilijk te zeggen met alleen foto's van het eindresultaat.. maar ik snap dat je ook niet verwacht had met een paar superpretzels te eindigen..

Kees.. denk.. ik worstel en kom boven.. :D, :D,
Door Rik59
Kees..

Zou zo vlak voor kerst de vrouw eens lief aankijken samen?? en een leuk dagje uit plannen??
https://workshopbroodbakkenmetlevine.co ... tig-brood/

Erg leuk om te doen hoor.. en je bent nooit te oud...
Zorg wel dat je diepvries leeg is en je evt. een aanhanger in de buurt kan regelen :D, :D,
Door lekkermelig
Ik weet niet welk recept dit is Kees, dus het is lastig verbeteren, maar ik heb wel een paar opmerkingen.

Vooral dit commentaar op thefreshloaf eens doorlezen, daar staan een hoop geheimen in
http://www.thefreshloaf.com/node/52654/ ... ent-386715

Alleen goed meel gebruiken (T65) en de rest van de rotzooi weglaten. Dus geen broodverbeteraars enzovoorts.
deeg 's avonds kneden of stretch & fold, met weinig gist, stretch en fold toepassen en pas na 1,5 a 2 uur in de koeling zetten als het al minimaal 1,5 x gerezen is. Dat rijst in de koeling nog wel even door maar niet extreem, dat wil je ook niet.
De tweede dag eruit halen en vormen (dat gaat koud relatief makkelijk). Ik laat alles op linnen rijzen en het is geen enkel probleem om het daar weer af te krijgen, maar dan wel met goed bakkerslinnen, en geen of heel weinig extra bloem. Je kan ook bakpapier gebruiken, dan raad ik toppits aan, dat heeft een structuur waardoor het niet zo plakt. Kan ook met goedkoper papier, maar dan iets bloem gebruiken (rogge, geen tarwe, dat plakt).
Je stokbrood ligt met de naad naar beneden. Om het fatsoenlijk van je linnen in de oven te krijgen gebruik ik een langwerpig stukje triplex, leg het langs een stokbrood deegje, trek even aan de vouw en je kantelt het zodat het omkeert en met de naad naar boven op je triplex terecht komt. Vervolgens leg je het op je schietplank al dan niet met bakpapier eronder zodat het er makkelijk afschuift, maar zonder papier kan ook. Omdat je je plankje daarbij kantelt, ligt de naad weer netjes onder, zie dit filmpje

Als je het op bakpapier laat rijzen ipv linnen hoef je alleen het papier strak te trekken, en dus niet met zo'n transfer board te werken. Levine heeft daar wel tips voor op haar site. Zelf vind ik linnen prettiger werken, dus smaken verschillen.

Wil
Door Keesk
Betreft het recept van Levine (stokbrood - 2)
Maar alles wat mis kón gaan was ook daadwerkelijk voorgevallen haha.

Volgend stokje beter. :2th:
Door lekkermelig
Inderdaad, de aanhouder wint :2th:

Had ik al gezegd dat stokbrood niet echt makkelijk was, ondanks de simpele ingrediënten?
:G

Wil
Door Keesk
Hou op schei uit..........

Laatste poging wéér alles vastgeplakt tijdens de 2e rijs.... GRRRRR
Deegstukken bebloemd en afgedekt met bakpapier i.c.m. limmen, niet echt een succes dus
Door Pomponnetje
Alleen de aanhouder wint! Blijven proberen, op een gegeven moment lukt alles wel en zal je moe maar voldaan zijn zoals dat dan heet :2th:
Brood laten rijzen in de koeling

Hoi, plötzblog is zeker een goede bron. Nu v[…]

oranje snippers

Hoi, nog een ding omdat ik in Belgie echt last ha[…]

Zo'n bakblik zit een beetje lossig. Vraag mij niet[…]

Wat een geweldig filmpje! Bedankt hiervoor. Ik heb[…]