Maxima Pizza Oven Expo XL

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klawielke
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 19:21
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Klawielke »

Beste forumleden,

Na mijn aanmelding als forumlid ben ik ook op zoek gegaan naar een goede en betaalbare oven om brood in te bakken.
In de rubriek ovens vond ik veel informatie over ovens en het scala van mogelijkheden, afhankelijk van de wensen en de financiële middelen.
Mijn voorkeur ging uit naar een steenbakoven, een oven met een stenen vloer zoals het ooit begon.
De elektrische uitvoering was voor mij gezien de omstandigheden de beste keuze en al snel werd mij duidelijk dat daarin verschillende richtingen zijn; de keukenoven ( combi, hete lucht enz.), de zeer professionele keukenoven en de professionele ovens voor bakkerijen ( 2e hands ).
Restte mij vier aanbiedingen:
1e. Tweede hands professionele bakkerij ovens.
Hierin is een beperkt aanbod, de prijzen staan zelden vast en in welke staat bevinden deze ovens zich.
2e. Häussler INO 2004, bakopp. 0,49 m2, prijs incl. btw € 2880,00.
Voor mij te duur.
3e. Hufkens steenbakoven, bakopp. 0,46 m2, prijs incl. btw boven de € 1500,00
Ik heb de oven gezien en vind de uitvoering niet geweldig.
4e. Rofco B20, bakopp. 0,43 m2, prijs incl. btw € 1350,00
Ik ken de uitvoering alleen van een afbeelding, op dit forum zijn mensen die er veel ervaring mee hebben.
Totdat ik de Maxima Pizza Oven Expo XL tegen kwam.
Bakopp. 0,48 m2, prijs incl. btw 575,00
Twee opmerkingen: is niet voorzien van een stoomsleutel en heeft een vermogen van 6500 Watt.
Omdat het een pizza oven is heb ik op dit forum de vraag gesteld of het mogelijk is om in een pizzaoven een brood te bakken.
Het antwoord was: nee, dat is niet mogelijk want het brood verbrand.
Ik kon mij dat niet voorstellen en heb in november 2013 deze oven gekocht, levertijd 6 weken, en bak sinds die tijd met deze oven.
ik ben er zeer tevreden over nadat ik de oven van een stoomsleutel voorzien heb; de bakresultaten zijn nog lang niet wat ik wil bereiken maar elke oven moet je leren kennen.
Deze oven heeft een boven en onder verwarmingssysteem, thermostatisch regelbaar.
Voor meer informatie zie: http://www.horecawebshop.com/product_in ... epo-p-1322

Met vriendelijke groet,

Hans de Jong
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door freggel33 »

Hans,

Ten aanzien van de Rofco B20, gebruikt één derde van de stroom, en verwarmingselementen gloeien niet, waardoor onbeperkte levensduur. Daarnaast is het een handgemaakte oven.

Ik hoop toch dat je veel plezier van de Maxima zult hebben.

Paul.
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Ballie »

Hou ons op de hoogte van de resultaten. Ik ben benieuwd. Als de oven werkelijk geschikt is om brood in te bakken, is het mogelijk een goed alternatief voor andere hobbybakkers.

Alleen wel jammer dat je er een aparte voeding voor moet laten aanleggen. De oven vraagt immers 400 Volt.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Melinda »

@Hans: laat je wat van de bakresultaten zien?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Klawielke
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 19:21
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Klawielke »

Beste mede hobby bakkers,
Op 26 jan 2014 heb een verhaal geschreven over de Maxima Pizza oven Expo XL. Deze kocht ik in november 2013 en nam hem in december van dat jaar in gebruik. We zijn nu meer dan een jaar verder en deze oven gebruik ik minstens een keer per week voor het bakken van brood, regelmatig voor het bakken van pizza en fruitvlaaien en af en toe bisquit voor een taart. Het aantal broden staan momenteel op 500 stuks. Ik bak alleen speltbrood. Nadat ik de oven had voorzien van een stoomsleutel heeft er zich tot nu toe nooit een storing of mankement voor gedaan die te wijten was aan de oven. De temperatuur is uitstekend te regelen, de warmte verdeling over de gehele oven is goed, de opwarmtijd ( let wel 380 volt 3 fasen ) is 15 minuten. In de baktijd wordt de oven sporadisch bij verwarmd, dus goede isolatie. Het grote dubbelwandige glazen venster in de ovenklep in combinatie met de binnenverlichting voorkomt dat de oven onnodig wordt geopend. Deze oven is nog altijd te koop bij http://www.horecawebshop.com/product_in ... epo-p-1322 voor € 574,75 incl. btw.
Met vriendelijke groet,
Hans de Jong
Gebruikersavatar
PeterCockx
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 03 jun 2017, 10:41

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door PeterCockx »

Hallo Hans,

Nu 3 jaar later, nog steeds tevreden over de Maxima pizza oven? Ik sta op het punt er eentje te kopen en vroeg me af hoe je de dampsleutels gemaakt hebt?

Mvg,
Peter
Gebruikersavatar
Klawielke
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 mei 2013, 19:21
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Klawielke »

Dag Peter,

Ja, inderdaad, na ruim drie jaar ( vanaf 28 dec 2013 ) en 860 broden verder ben ik nog steeds tevreden over deze oven.
Er zijn twee hobbels die je moet nemen; de aansluiting 380 volt en de stoomsleutel.
Binnenkort ga ik bij een bakker, die 2 jaar geleden dezelfde oven heeft gekocht en daarnaast ook een hout gestookte oven gebruikt, de oven voorzien van een stoomsleutel.
Het meeste werk zit in het maken van deze verbinding, de kosten voor de benodigde materialen schat ik op € 50,00.
Ik heb nog nooit een storing gehad en is is nog nooit een brood verbrand.
Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,

Hans de Jong.
Gebruikersavatar
PeterCockx
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 03 jun 2017, 10:41

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door PeterCockx »

Hallo Hans,

Fijn te horen dat dit zo goed gelukt is.
Intussen heb ik de 380V aansluiting. Enkel de keuring moet nog gebeuren.
Alvast bedankt voor de info!

Mvg
Peter
Gebruikersavatar
PeterCockx
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: za 03 jun 2017, 10:41

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door PeterCockx »

Wie graag de resultaten ziet van mijn broodbakken met de Maxima oven kan op Instagram een kijkje nemen - zoek op natuurbakker of op mijn naam Peter Cockx.
Je kan ook enkele foto's zien op mijn webshop, www.natuurbakker.be
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Anna »

Het idee van een forum is nu juist dat je de resultaten hier deelt en niet verwijst naar andere (sociale) media.
Gebruikersavatar
Wim Geurts
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 15:04

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Wim Geurts »

Ik heb een vraag over een 380 volt aansluiting. Technisch is dit geen probleem maar ik heb begrepen dat de kosten van het vastrecht aanmerkelijk omhoog gaan.
Ik heb een Rofco maar deze pizza oven klinkt mij goed in de oren.
Kunt u aangeven hoeveel het vastrecht wijzigt?
Wim Geurts
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door lekkermelig »

De deelnemers aan dit topic zijn al maanden niet meer op het forum geweest. Ik denk dat je het beter aan je energie leverancier kan vragen, omdat de situatie niet voor iedereen hetzelfde zal zijn. Bijvoorbeeld al grote verschillen tussen Belgie en NL denk ik.
Neemt niet weg dat mensen die krachtstroom in huis hebben hier best op mogen reageren :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door BakkerGerrit »

Wim Geurts schreef: do 18 okt 2018, 10:53 Ik heb een vraag over een 380 volt aansluiting. Technisch is dit geen probleem maar ik heb begrepen dat de kosten van het vastrecht aanmerkelijk omhoog gaan.
Ik heb een Rofco maar deze pizza oven klinkt mij goed in de oren.
Kunt u aangeven hoeveel het vastrecht wijzigt?
Wim Geurts
Het vastrecht voor een aansluiting 1 fase of 3 fase 25 ampere is gelijk
Zie: https://www.liander.nl/sites/default/fi ... sie1.3.pdf
Gebruikersavatar
Wim Geurts
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 15:04

Re: Maxima Pizza Oven Expo XL

Bericht door Wim Geurts »

Dank voor de info. Hier kan ik wat mee. Hartelijke groet, Wim Geurts
Plaats reactie