Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Gesloten
Gebruikersavatar
folkert

Even voorstellen

Bericht door folkert »

Hallo allemaal,

Ik heb mij zojuist geregistreerd en zal me daarom ook maar even voorstellen. Ik ben Folkert, man, 34 jaar, Fries van geboorte, woonachtig in Limburg. Ik houd van koken, maar vooral van bakken. Vanaf mijn studententijd bak ik dagelijks brood, aanvankelijk met de hand (met zeer wisselend succes), vervolgens met een broodbakmachine (altijd met succes, maar daar is geen kunst aan) en sinds kort ook weer nu en dan met de hand/keukenmachine. Dit is aangewakkerd door de aanschaf van een (tweedehands) Braun keukenmachine en de ontdekking van de fantastische website van Levine. Ik heb al diverse recepten geprobeerd en gekopieerd voor mijn persoonlijke "formularium".

Ik ben vooral geïnteresseerd in het bakken met desem, vooral omdat ik in mijn studententijd in Groningen genoot van de heerlijke desembroden van de desembakker "de Terp" die zijn broden verkocht in plaatselijke natuurvoedingswinkels, maar ik er zelf nooit in ben geslaagd om in de buurt te komen van die kwaliteit en smaak. Vooral het rijstbrood. een compact desembrood vol met rijst en met sesam bovenop, zou ik graag eens willen namaken.

Vermoedelijk zal ik meer een lezende dan een schrijvende forumgebruiker worden, maar wie weet.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Ballie »

Welkom op het forum Folkert :B:

Je hebt in elk geval een goede start gemaakt hier :2th:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Even voorstellen

Bericht door papagena »

Welkom! Je hebt het over rijstbrood. Ik bak in de broodbakmachine vaak het rijstbrood van Jenny Shapter.
Heb je dat recept?
Met enige creativiteit zou dat ook om te bouwen moeten zijn naar een desembrood. Of ben ik weer wat te optimistisch?
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
folkert

Re: Even voorstellen

Bericht door folkert »

Bedankt Ballie en Papagena!
papagena schreef:Je hebt het over rijstbrood. Ik bak in de broodbakmachine vaak het rijstbrood van Jenny Shapter.Heb je dat recept?
Dat recept heb ik inderdaad. Het rijstbrood van De Terp verschilt hier echter nogal van. Het is alweer enige tijd geleden dat ik het heb geproefd, maar het is aanzienlijk donkerder en bevat waarschijnlijk rogge- of gerstemeel (ik denk niet dat het brood met mout gekleurd is). Ik zal eens wat proberen als ik in een avontuurlijke bui ben.

Is die avatar trouwens een echte foto van jou, Papagena? Want dan heb je werkelijk een prachtig kapsel! (Jouw haar is ook mooi hoor, Ballie :G )
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom Folkert :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: Even voorstellen

Bericht door Lauralijn »

Welkom Folkert, kom er gezellig bij :)
Gebruikersavatar
LizvandeVal

Re: Even voorstellen

Bericht door LizvandeVal »

Welkom, leuk, nog een desemfan.
Gebruikersavatar
CJ-Petra
Meesterbakker
Berichten: 1250
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 11:22
Locatie: Bommelerwaard

Re: Even voorstellen

Bericht door CJ-Petra »

Folkert, welkom op Broodnodig!
Grtzz Petra

Rofco B20 | Panasonic SD-255 | Kenwood KMC560
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Even voorstellen

Bericht door kokkie ilse »

Welkom
En schrijf vooral dan kunnen we ook leren van jou ;) want zo te lezen heb je bergen ervaring!
Ilse
Gebruikersavatar
folkert

Re: Even voorstellen

Bericht door folkert »

kokkie ilse schreef:Welkom
En schrijf vooral dan kunnen we ook leren van jou ;) want zo te lezen heb je bergen ervaring!
Ilse
Bedankt voor het warme welkom allemaal!

Wat mijn ervaring betreft: ik heb inderdaad honderden broden gebakken, maar dat was voor het overgrote deel in de broodbakmachine met "20-granenzadenmix" van de molen, waaraan alleen water, zout en gist toegevoegd hoefde te worden. ;B
Maar ik houd wel van experimenteren en maak, vooral sinds de laatste tijd, vaak iets nieuws. Een groot succes of een mooi misbaksel zal ik het zeker op dit forum zetten.
Gebruikersavatar
kokkie ilse

Re: Even voorstellen

Bericht door kokkie ilse »

beide zijn welkom
veel plezier met experimenteren
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: Even voorstellen

Bericht door Bakkersdochter »

Je schrijfstijl is anders veel te leuk om weinig te schrijven, vind ik dan. Dus hopelijk vind je samen met het broodbakken tijd om er iets over neer te zetten hier. Ik moet er om glimlachen.
Gebruikersavatar
folkert

Re: Even voorstellen

Bericht door folkert »

folkert schreef:Vooral het rijstbrood. een compact desembrood vol met rijst en met sesam bovenop, zou ik graag eens willen namaken.
Even mijzelf citeren, want ik heb vandaag de eerste min of meer geslaagde poging ondernomen! (Eerdere misbaksels zijn geworden tot voer voor mijn kippen.)
Gesloten