Zelfbouw rijskast.

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Zelfbouw rijskast.

Bericht door Koos de bakker »

Vandaag begonnen met het bouwen van een rijskast. Ik ben benieuwd of het gaat lukken en of ik hiermee het rijsproces wat meer onder controle kan krijgen. Wordt vervolgd ..... Afbeelding
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Bioloogje »

Ziet er professioneel uit! Je bent van plan flink te bakken, gezien de grootte van de kast?
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Rik59 »

Vraagt ie aan mij of ik een winkel heb...

Hier kan al drie keer zoveel brood in Koos... :shy: :shy:

Maar wel fraai hoor...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Koos de bakker »

Deze grootte is nodig omdat ik bakplaten van 60 x 40 cm gebruik. Hier kunnen drie van die bakplaten in. En natuurlijk ook een paar bussen, rijsmandjes of deegkommen.

Maar het project is nog niet klaar en moet zich nog bewijzen.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Rik59 »

Dat is geen winkel Koos maar een fabriek!! :2th: :2th:

Ik wens je heel veel plezier... (dit zegt alleen iemand die stinkjaloers is) :twisted:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Koos de bakker »

Vandaag voor het eerst de rijskast in gebruik genomen. Het resultaat is boven verwachting. De temperatuur is in te stellen tussen 25 en 35 graden. En voor de luchtvochtigheid staat een bak warm water onderin de kast. Ik hoefde het deeg niet af te dekken tegen korstvorming.

- De basis is een keukenkastje van Ikea
- Warmte wordt geregeld door een verwarmingsmat die normaal gebruikt wordt voor waterbedden.
- Het kastje staat op zwenkwielen zodat hij gemakkelijk verplaatst kan worden.
- Mijn kast is 80x60 cm. Dit omdat ik bak in een grote houtoven en de kast voldoende capaciteit moet hebben. Kleiner kan natuurlijk ook.
- Kosten project ongeveer €200,-. Ik heb gekozen voor rvs deuren. Die waren in verhouding erg duur. Simpeler deuren kunnen de kosten flink drukken.
- Het interieur heb ik zelf gemaakt.

Als mensen geïnspireerd raken door dit project en zelf ook aan de slag willen kunnen natuurlijk bij mij terecht voor vragen. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Bakben »

De verwarmings mat die jij gebruikt, kan je die ook in het water leggen? Zodat je steeds een lichte verdamping hebt, en het deeg geen korst krijgt?
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Bakker Henk »

Volgens mij staat er een bak met water onderop!
Wat een mooie kast zeg, maar wel groot. maar als je veel fans hebt...
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Bakben »

Bakker Henk schreef:Volgens mij staat er een bak met water onderop!
Wat een mooie kast zeg, maar wel groot. maar als je veel fans hebt...
Had ik gezien, toch wil ik weten of die verwarmingsmat tegen water kan/waterdicht is.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Koos de bakker »

Ik vind het een goed idee maar ik kan in de beschrijving van de mat niets vinden over waterbestendigheid. Ik denk dat het geen probleem is zolang de aansluiting met daarin de thermostaat maar droog blijft. Maar ik heb heet water gegoten in een metalen schaal onder in de kast en hiermee was de vochtigheid ruim voldoende. Ik heb de degen niet af hoeven dekken.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Bakben »

Mag ik vragen waar je de verwarmings mat hebt gekocht? Of de naam van het merk?
Vind het wel een goed idee zo een matje
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Koos de bakker »

Het is een verwarmingsmat van het merk Biotherme. Ik vond de mat op Marktplaats voor €20,-. Werkt perfect en is waterdicht (heb ik nu gevonden). Er staan op dit moment wel verwarmingsmatten voor een waterbed te koop op Marktplaats maar helaas geen van het merk Biotherme.

Heb je nog meer vragen dan stel ze gerust. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Zelfbouw rijskast.

Bericht door Bakben »

Voorlopig geen vragen meer.
En dat je nu gevonden hebt dat jou mat waterdicht is, maakt het interessanter.
Plaats reactie