Vraag over Ankarsrum deegroller

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door KeesR »

Recent heb ik een Ankarsrum 6230 aangeschaft. Nu heb ik een vraag over de deegroller.
Klopt het dat de deegroller niet vastklikt aan de pen die erin geschoven wordt?
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door CarlaB »

De roller klikt wel degelijk vast, aan de pen in de beugel bovenop.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door KeesR »

Dank je. Bij mij blijft hij er los inzitten en sleept zo over de bodem van de draaiende aluminium kom.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door KeesR »

Ik ben vandaag bij la Colino in Emmen langs geweest en daar zag ik dat ook bij het demonstratiemodel de deegroller in feite op de ronddraaiende kom rust en niet vastklikt aan de pen. Ook als je heel goed naar filmpjes kijkt zie je dat wel.

Ik kreeg daar ook nog de tip dat als je de deeghaak wat hoger of later in de kom wilt hebben je het schroefje dat onderin het gat zit waarin je hem plaatst wat omhoog of omlaag kan draaien.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb een vraag over deze machine. Wat is de kleinste hoeveelheid deeg dat je in deze kom kunt draaien? Max is een kilo of vijf las ik maar zoveel maak ik zelden. Werkt hij ook goed bij een halve kilo? ;B
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb een vraag over deze machine. Wat is de kleinste hoeveelheid deeg dat je in deze kom kunt draaien? Max is een kilo of vijf las ik maar zoveel maak ik zelden. Werkt hij ook goed bij een halve kilo? ;B

Ik heb mn antwoorden gevonden met de zoekoptie. In een draadje uit juni 2015 vond ik alle antwoorden.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door lekkermelig »

Bakkergerrit,

Heb je plannen om deze machine misschien aan te schaffen?
Dat zou ik persoonlijk alleen doen als je iemand er al eens brood mee hebt zien kneden. Het werkt zo ontzettend anders dan spiraalkneders en planeetmengers dat het echt heel erg wennen is voor sommige mensen. Het resultaat vond ik uitstekend, maar zeker als je veel kneedacties hebt (meer soorten brood) vind ik persoonlijk dat je erg veel aandacht aan de machine moet besteden. Bij bv Bear of Rofco is het meestal aanzetten en vrijwel niet meer naar omkijken, dat is bij dit bijzondere apparaat wel iets anders. Het is wel een heel robuust systeem trouwens, maar ik zou hem voorlopig niet willen hebben. Maar er zijn ook een heleboel mensen die er erg happy mee zijn. Ik vind het wel een bijzonder inventief ontwerp.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door BakkerGerrit »

Ik ben aan het orienteren omdat mijn Bodum is overleden. Ik kneed nu weer met het handje. Ik bak vaak, maar altijd kleine hoeveelheden. Deze machine doet het ook goed met een halve kilo deeg. (Maar het is wel erg veel geld.....). Maar als de loterij even meewerkt...... :D
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door Rik59 »

BakkerGerrit schreef: do 19 jul 2018, 13:48 Ik kneed nu weer met het handje.


Das (Z)WETEN... ;B ;B
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Vraag over Ankarsrum deegroller

Bericht door CarlaB »

KeesR schreef:Ik ben vandaag bij la Colino in Emmen langs geweest en daar zag ik dat ook bij het demonstratiemodel de deegroller in feite op de ronddraaiende kom rust en niet vastklikt aan de pen. Ook als je heel goed naar filmpjes kijkt zie je dat wel. .
Ik was er onduidelijk over. De roller zit inderdaad klem tussen de pen in de beugel en de bodem van de kom. Wat ik in de praktijk overigens ervaar als een prima manier om goed deeg te maken (vanaf ca 500 gr meel).

Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Plaats reactie