Baksels van Jesse

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Gisteren voor het eerst weer een busbroodje gemaakt. Ik wilde graag mijn nieuwe Famag Grilletta inwijden. De 500 gr. bloem/meel was geen probleem, al was het wel wat aan de droge kant. Na het toevoegen van wat extra water ging alles mooi rond.

Het broodje is op basis van Levine's recept, minus het maismeel en met ahornsiroop i.p.v. Golden Syrup. Het is een zeer smakelijk broodje geworden (al viel de uiteindelijke ovenrijs mij nog iets tegen).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jvanoort op wo 13 jun 2018, 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Dit is een van onze favorieten thuis, de Vermont Sourdough whith whole wheat van Hamel. Heerlijk brood!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Baksels van Jesse

Bericht door Rik59 »

Dacht niet slecht voor de Famag… heb ik te weinig of te veel gezegd??

Vind alleen een deeg van 500 gram meel wat weinig voor een Famag… ik begin meestal niet onder de kilo.. en als je toch al bakt en de oven aan hebt...

Vandaag ook m'n Volkorendesem gedraaid... 5 KG zonder problemen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Ik denk dat een kilo inderdaad beter draait: morgenavond de levain voorbereiden, vrijdagmiddag mixen, kneden en vouwen en vormen. Dan de koeling in en zaterdag bakken. Ben benieuwd.

En zaterdag pizzadeeg maken, wel met 500 gram bloem, maar wel meer water. Het is tenslotte een italiaan en dat moeten we vieren :-)

Kneed jij nog steeds zonder 'breaker bar'?
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Baksels van Jesse

Bericht door Rik59 »

Nee met 'breaker bar'
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Ah, ik dacht dat jij een van de personen was die hem hadden verwijderd? Foutje dan :-)
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Vandaag voor het eerst op mijn nieuwe chamotte steen gebakken.
Het voorverwarmen duurde inderdaad ruim een uur, aanmerkelijk langer dan de vorige keer, maar ik zag de temperatuur minder lang teruglopen nadat ik de deur opende om de broden in te schieten.

Het recept was een nieuwe voor mij: Hamelman's Levain whole wheat.
Het gevormde deeg had vrij lang in de koelkast gestaan, dus ik denk zelf dat het wat te lang heeft gerezen; de broden zijn iets minder hoog dan gehoopt (op de foto lijkt het overigens erger dan het is). Volgende keer niet koelen, maar na de vormrijs afbakken, dan heb ik het proces iets meer in de hand. En wellicht iets minder water, zodat ze hun vorm iets beter vasthouden; ik had me nu aan Hamelmans recept gehouden en hij gebruikt vast ander meel dan ik.

Met een stukje overgebleven deeg heb ik een bloempotje gevuld. Best grappig, ik wil daar nog eens meer mee experimenteren, maar dan met kleinere potjes. Lijkt me leuk om daar desem-olijvenbroodjes mee te maken.

Afijn, het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Vandaag geen baksel (morgen weer), maar wel een kooksel. Geen brood, maar wel deeg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Baksels van Jesse

Bericht door Anna »

Leuk hoor dat bloempotje! Hamelmans recepten zijn gebaseerd om Amerikaans meel, dat kan meer vocht vasthouden dan Europees meel. Minder water gebruiken is dus een goed idee.
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Weer even wat baksels van de afgelopen week.

Zonnepitbrood (recept van Levine):
Afbeelding


Variant op de Vermont zuurdesem van Hamelman, met rogge en spelt:
Afbeelding


Vetebrød (iets te donker geworden, maar erg lekker):
Afbeelding


En gisteren het German Peasant bread van Hamelman, met rogge en een beetje yoghurt. Een gistbrood dat lang rijst. Bijna te luchtig voor mij, maar heerlijke smaak:
Afbeelding


Voor de broden deze week heb ik mijn nieuwe voorraad bloem aangesproken, dit keer geen biobloem (hadden ze net even niet bij mijn molen), maar duitse bloem. Wat mij opvalt is dat ik meer ovenrijs heb met die nieuwe bloem en dat de smaak erg goed is. Wat mij betreft volgende keer weer!
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Baksels van Jesse

Bericht door BakkerGerrit »

Mooie broden Jesse! (Vooral dat German Peasant bread)
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Baksels van Jesse

Bericht door jvanoort »

Dank je. Die kwamen er inderdaad erg mooi uit!
Plaats reactie