Mezelf voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
froukebo
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 09:06

Mezelf voorstellen

Bericht door froukebo »

Hallo iedereen,
Ik heb al 10 jaar lang een haat/liefde verhouding met zuurdesembrood zelf bakken. Het is me af en toe gelukt om een heerlijk brood te maken, maar meestal beland alles met veel schuldgevoel in de kliko en dan geef ik het even op...
Maar nu het boek Desembrood van Casper Lugg en Martin Fjeld waarin stap voor stap alles wordt aangegeven, helaas voor mij nog steeds veel vragen over.

Zoals: klopt het dat je bij het maken van je starter in het begin enorm veel restdeeg over hebt en moet weggooien?

Groeten,
Frouke
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mezelf voorstellen

Bericht door lekkermelig »

Welkom Frouke,

Een haat/liefde verhouding met desem? Kan ik met wel iets bij voorstellen, maar met een beetje beleid vallen er heerlijke broden te bakken. Voor vragen kan je het beste even de juiste rubriek hier opzoeken.
Maar voor een eerste antwoord.
Nee, dat hoeft niet. Je kan rustig met vrij kleine hoeveelheden beginnen. Kijk maar eens hier
https://www.weekendbakery.com/posts/han ... m-bakkers/
https://www.weekendbakery.com/posts/rye ... asy-steps/

Als je eenmaal een desem hebt gooi je meestal weinig weg. Ik heb meestal 100 gram desem in de koelkast staan, dat ververs ik eens per week of per twee weken met 50 g meel en water en als ik ga bakken maak ik meestal een voordeeg met een kleine hoeveelheid van het geactiveerde desem. Er verdwijnt dus zelden meer dan 50 g meel per week.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
froukebo
Stofhapper
Berichten: 2
Lid geworden op: do 19 apr 2018, 09:06

Re: Mezelf voorstellen

Bericht door froukebo »

Ik ga rondkijken, dankje wel! Frouke
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Mezelf voorstellen

Bericht door Anna »

Welkom Frouke!
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mezelf voorstellen

Bericht door Rik59 »

Welkom Frouke

Ook hier wordt nada desem weggegooid.
Ik heb voor m'n deeg per 2 weken 800 gram desem nodig en begin in de koeling met m'n "slapende" desem op 100 gram welke ik na een week bijvul met 100 gram water en 100 gram meel (groter potje) en weer in de koeling.
Dag voor het bakken haal ik m'n desem uit de koelkast en vul ik aan met 300 water en 300 meel..
Ik heb nu 900 gram desem waar ik 100 gram vanaf haal (voor in te slapen).. en met de rest maak ik m'n voordeeg...

Een zeer leerzaam recept is: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl ... desem.html

SUC6
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie