Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Dan bied de twinspeed duidelijk voordelen, eerste kneding langzaam en zeker lang genoeg en gevolgd (na enige tijd) door een snellere kneding die zeker ook langer duurt, dit is om de glutenstrengen goed hun werk te laten doen, dan krijg je van dat mooie bijna niet aan je handen plakkende deeg!
Ik heb gemerkt dat het op die manier kneden met mijn "speciaaltje" zeer goede resultaten opleverd, helaas moet ik hem weer volledig demonteren, de vertragingskast moet "even gereviseerd worden" heb het verkeerde vet gebruikt (klevend) waardoor die niet voldoende snelheid creeert!
Mijn kneder is traploos.
@3aan,
Misschien moet je ook flauwe opmerkingen gaan maken over sommige kookwinkels, die veel te dure spullen leveren. Of over Beko, die liever geen Bear meer verkoopt. Of over andere partijen die gewoon tweedehands kneders opsturen en ze als nieuw verkopen? Of over Rofco, waar ik ook wel wat op aan zou kunnen merken.
Ik vind het persoonlijk niet zo heel grappig en nogal goedkope spot, vooral omdat je hem niet kent.
Deze meneer met zijn berg snippen is toevallig wel drie kneders komen brengen en een hele dag komen testen en tekst en uitleg geven over de verschillen tussen allerlei spiraalkneders, zonder dat ook maar iets verkocht werd.
Het is gewoon een andere manier van handel drijven. Dozen schuiven versus adviseren. Maar dan ook niet bij de ene laten adviseren en vervolgens bij de dozenschuiver kopen, om vervolgens hier op het forum te vragen hoe je garantie af moet handelen (inderdaad, hebben we ook al meegemaakt).

Ieder moet lekker zelf weten waar hij zijn spullen vandaan haalt, of ze voor de goedkoopste optie gaan of andere keuzes maken, maar laat mensen maar gewoon in hun waarde.

Wil
Beste Claudia en anderen,

In november heb ik de Griletta aangeschaft omdat ik naar max 5 kg deeg wilde en de Bear daarvoor niet geschikt is. Ook ik heb toen overwogen de Maxima of Rofco maar heb puur op basis van prijs en degelijkheid (vooral prijs) gekozen voor de Griletta.
Gekocht bij agrieuro.de voor 500,43 euro maar heb hem wel in Duitsland laten aankomen. In Nl bezorgen is het enkele tientjes duurder (535 als ik me goed herinner). Ik heb ook overwogen het toestel met twee snelheden maar heb daar niet voor gekozen omdat het duurder is èn het apparaat ingewikkelder maakt (en dat kan allemaal weer kapot, leve de eenvoud). Meestal hebben alleen de grotere industriële machines meerdere snelheden en timers e.d.

Wat ik wel doe de laatste tijd (i.p.v. twee snelheden) is het toepassen van autolyse en dat werkt fantastisch. Hierbij doe ik het water en het meel in de kneder, laat het 2 min kneden en laat het vervolgens afgedekt minimaal ½ uur staan. Daarna gist, zout, boter en andere zaken erbij en nog ca 11 min kneden totdat het deeg duidelijk loslaat van de kom. Tijdens het rusten van de deeg kunnen zich de glutenstrengen beter vormen. Het resultaat is brood met meer volume en de kruim is meer open. En blijft langer vers maar dat kan ook verbeelding zijn omdat het brood veel langer zacht aanvoelt.

Kortom ik ben tot nu toe zeer tevreden met de Griletta.

succes met je keuze,

Jo
Ik heb 'm inmiddels ook, de variant met 2 snelheden.

Draait tot nu toe naar volle tevredenheid. Maakt prima deeg en is niet veel groter dan een Bear Teddy. Wel lekker grote kom om deeg in te kneden. Maakt niet veel herrie en maakt daarnaast een solide en betrouwbare indruk. Of dat ook echt zo is zal de tijd uit moeten wijzen.

Vooralsnog dus positief!
Bedankt voor de uitleg van de Griletta machine Jo.
Zit er serieus over te denken m ook aan te schaffen, liefst twee versnellingen .....maar moet nog even de spaarvarken omkeren.
Nogmaals dank!
Claudia
Hoi Claudia,

Ik heb voor de Grilletta gekozen vanwege de prijs, het formaat en de ervaring van anderen. Meestal maak ik deeg voor 2 of drie broden en daarom wilde ik een machine die ook kleinere hoeveelheden aankon, tot max 5 kilo. Hij leek me robuust en omdat ik heb gekozen voor de variant met 1 snelheid, ook ‘hufterproof’ . Geen toeters en bellen, dus eenvoudiger te repareren als er een keer wat stuk gaat.
Sinds de aanschaf staat hij 1 tot 2 keer per week voor me te kneden en ik ben uitermate tevreden met het resultaat.
@3aan schreef:
Bobbee schreef:Bij Snippenberg 650 euro voor de 1 speed Grilletta.

Bij Agrieuro 500 euro incl opsturen. En de twin speed voor 690 euro.

Verder voeg ik er niks aan toe.
"Snippen" berg. ;)
Vermeld dan ook even dat de "rofco's" bij mij goedkoper zijn dan in Belgie.
Dank u.

Daarnaast even de vraag:
Beantwoord de telefoniste van agri ook al je broodbakproblemen, krijg je daar ook tips etc zelfs na 2 jaar nog?
Kun je daarheen met grondstoffen om een deeg te draaien enz enz.

Een ieder moet zelf zijn keuzes maken waar die zich prettig bij voelt. Maar veroordeel mij niet op slechts de prijs.
Ik probeer de aankoop een belevenis te maken. Daarvan bekostig ik de opvoeding van 3 kleine kindjes, leuk hè!

Ps) wat doet u voor de broodwinning?
lekkermelig schreef:@3aan,
Misschien moet je ook flauwe opmerkingen gaan maken over sommige kookwinkels, die veel te dure spullen leveren. Of over Beko, die liever geen Bear meer verkoopt. Of over andere partijen die gewoon tweedehands kneders opsturen en ze als nieuw verkopen? Of over Rofco, waar ik ook wel wat op aan zou kunnen merken.
Ik vind het persoonlijk niet zo heel grappig en nogal goedkope spot, vooral omdat je hem niet kent.
Deze meneer met zijn berg snippen is toevallig wel drie kneders komen brengen en een hele dag komen testen en tekst en uitleg geven over de verschillen tussen allerlei spiraalkneders, zonder dat ook maar iets verkocht werd.
Het is gewoon een andere manier van handel drijven. Dozen schuiven versus adviseren. Maar dan ook niet bij de ene laten adviseren en vervolgens bij de dozenschuiver kopen, om vervolgens hier op het forum te vragen hoe je garantie af moet handelen (inderdaad, hebben we ook al meegemaakt).

Ieder moet lekker zelf weten waar hij zijn spullen vandaan haalt, of ze voor de goedkoopste optie gaan of andere keuzes maken, maar laat mensen maar gewoon in hun waarde.

Wil
Bedankt Wil, zeer gewaardeerd!
Zojuist bij Jan van Bakkerij wereld ook een Famag griletta opgehaald.
Zoals Jan zelf ook al aangaf mocht ik eerst uitgebreid de 2 mixers komen testen! de ene met 1 snelheid en de ander met 2 snelheden.
Ik heb zelf gekozen voor de machine met 1 snelheid. nu net gelijk nog een volkoren deegje gedraaid met redelijk veel pitten erin, echt top!
draait echt super mooi en geruisloos.

Thanks voor de goede service Jan!
Gisteren toevallig via zoekoptie googgle bij dit onderwerp gekomen. Ik wist alleen mijn gebruikersnaam en ww niet meer :oops: Lekker handig *niet dus*. Vandaag maar een nieuw ww opgevraagd. :roll:

Deze kneedmachine lijkt me wel handig (niet al te groot en praktisch) en omdat het maar één snelheid heeft een vraagje . Heeft iemand deze machine wel eens gebruikt bij glutenvrij broodmeel. Op de site van Famag had ik al gelezen dat het kon, maar ik wil graag weten hoe dat ging (dus de ervaring). Misschien dat Jan van Bakkerijwereld hier ook antwoord op heeft.
Hallo Allemaal,

Voor de liefhebber, ik heb een Griletta 5kg te koop staan. Ik heb hem 1 keer voor glutenvrij brooddeeg gebruikt, maar ik vond hem daar niet heel prettig voor. Dus nu gebruik ik mijn AEG Ultramix weer en wil ik er daar nog 1 van aanschaffen. De Griletta staat nu niks te doen en dat is zonde natuurlijk dus vandaar dat ik hem weg doe.

Hij is dus nog helemaal nieuw. Hij staat op marktplaats.
We hebben hier op het forum waar je de Famag te koop kan zetten. Ik zie dat je nieuw bent, je kan alleen pa's ontvangen als je minstens 5 berichten hebt geplaatst op het forum.
Ja klopt ik ben nieuw op het forum. Excuus ik zal hem in de juiste rubriek zetten. Hij staat ook op marktplaats, misschien is het dan makkelijker als mensen via daar een bericht sturen als ik hier geen berichten kan ontvangen. :2th:
Bakker Jo schreef:
zo 22 jan 2017, 11:49
Hieronder mijn bevindingen met de Famag Griletta tot nu toe.

Op foto's van het "oudere" model zag ik dat die de metalen staaf die in de kom steekt er niet op zat. Ik heb als proef de staaf op mijn Griletta ook eens verwijderd.

Jo
Bakker Jo, hoe heb je de moeren van de staaf losgekregen? Ik heb de bovenste moer (met moeite) losgekregen, maar de onderste wordt geblokkeerd door de aandrijfketting...
De bout krijg ik van de buitenkant niet los :roll:
Het schoonmaken is zó'n gepruts. Zeker bij degen met een hogere hydratatie (>68%) Aangezien Jo aangaf dat het nauwlijks scheelde, wilde ik dat toch wel proberen.
Het is me inmiddels gelukt (was overigens ook een gepruts). Ik ga morgen of zondag ervaren wat het doet...
Ingrid78 schreef:Het schoonmaken is zó'n gepruts.
Jaren geleden ;) heb ik van Levine de tip gekregen om na het kneden de kneder met de plantenspuit nat te spuiten en dan met keukenpapier af te nemen. Als je dat direct na het kneden doet, gaat het heel makkelijk.
Stel dat je meerdere degen per bakdag kneedt, dan is het echt niet nodig om je kneder steeds na elk deeg schoon te maken.
Deden we vroeger in de bakkerij ook nooit, het volstaat om dit na het laatste deeg te doen. ;B
Aanbieding

Staat er op sinds 14 januari 2018

Potas om rijs te versterken.

Potas (pot-as) is een mengsel van zouten dat hoofd[…]

Mijn eerste boek van Levine ontvangen.

Dank Ben voor de complimenten :grin:

Brood van Gerrit

LICHT BRUIN TARWE TIJGERBROOD http://a65.tinyp[…]