Tijgerpapje voor tijgerbrood

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Tijgerpapje voor tijgerbrood

Bericht door ghost »

Ik wou graag eens een tijgerbrood maken, maar ik wou het ook maken gelijke Cor hem maakt met paneermeel.
Omdat ik natuurlijk geen rijstemeel heb.
Dus ben op Levine haar site gaan kijken https://uitdekeukenvanarden.blogspot.be ... brood.html
Maar ik heb daar een vraagje over hoelang blijft dat tijgerpapje goed, kwestie omdat er toch ook gist in verwerkt is ? Plus ik wilde meerdere broden maken ( 4stuks), maar ik kan maar 2 broden kneden en bakken per keer. Kwestie de tijden er tussen in.
En moet ik dat papje juist na de eerste rijs maken of maakt dat niks uit?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vraagje over tijgerpapje voor tijgerbrood.

Bericht door bakplaat »

Hallo Rigo

Voor een Tijgerpap(je) gebruik ik altijd paneermeel en wel, volgens dit recept/werkwijze:
150 gram paneermeel-8 gram gist vers of 3 gram gedroogde-8 gram suiker-3 gram zout 125-150 gram (lauwwarm)water-15 gram olie. Maak het papje meteen na het kneden van je deeg en zet het weg op kamertemp.

Los de gist en suiker op in een deel van het water, voeg de rest van het water toe, maar houd een klein gedeelte achter.
Voeg vervolgens het paneermeel toe en roer het tot een glad papje, wat goed smeerbaar moet zijn,voeg indien nodig het laatste deel water toe en tenslotte de olie (sla- of zonnebloemolie) Deze hoeveelheid moet voldoende zijn voor +/- 4-5 broden of 20-25 stuks broodjes.



Afbeelding
Afbeelding

Bestrijk je brood/jes na ong. ¾ van de laatste rijs, met een egaal dun laagje pap, gaat gemakkelijk met een lepel.

Als je wat pap overhoudt en je wilt het bewaren, doe dat dan voor enkele dagen in de koelkast, of langer in de vriezer. Na het ontdooien kun je het evt. aan een nieuwe portie toevoegen.

Dan hoop ik dat het zo duidelijk is...Succes ermee en deel ons je resultaten.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Vraagje over tijgerpapje voor tijgerbrood.

Bericht door ghost »

Ah dank u Cor zal deze weekend wat komt , de broodjes maken en de voorziende foto's hier plaatsen :2th:
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Vraagje over tijgerpapje voor tijgerbrood.

Bericht door ghost »

En voila is wel een week later wegens omstandigheden , maar hier zijn ze .
ik moet wel zeggen toen ik het deeg aan het kneden was en de boter bij deed 75 gram , dacht ik dit is toch teveel , het duurde een tijdje voor alleer het deeg en de boter helemaal samen gekneed was.
Bij het tijgerpapje hou u vast heb ik 150 gram water erbij moeten doen , want het was precies klei in het begin , dus samen 300 gram water op 150 gram paneermeel.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vraagje over tijgerpapje voor tijgerbrood.

Bericht door BakkerGerrit »

Met zoveel boter in je brood hoef je de boterham niet meer te smeren..... :G
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vraagje over tijgerpapje voor tijgerbrood.

Bericht door bakplaat »

Ondanks de wat te stevige Tijgerpap waaraan je noodgedwongen nog een flinke hoeveelheid water moest toevoegen, zijn het toch prachtige Tijgerbroden geworden Rigo. :2th:

Neem het paprecept beter maar niet al te letterlijk...sorry...ik had het beter kunnen zeggen, bijv. week het paneermeel in zoveel water (waarin de gist is opgelost) tot het een goed smeerbare substantie is. Voeg er daarna de overige ingr. suiker zout en olie aan toe.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
zoomerseleeuw
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 dec 2017, 11:27

Re: Vraagje over tijgerpapje voor tijgerbrood.

Bericht door zoomerseleeuw »

Deze ga ik ook zeker eens proberen.
Dank je wel.
Plaats reactie