Broodbakforum

HET forum voor enthousiaste thuisbakkers

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Door Anna
Toen ook het geen-tijd-dan-maar-bierbroodje op was moest ik afgelopen week zomaar brood kopen. Bij Vroeg in Bunnik hebben ze 'het beste brood van Nederland'. Het Roodkorn vloerbrood, dat minimaal 16-18uur heeft gerezen, is erg lekker! Heeft iemand daar wel eens mee gebakken?
Nu dat brood ook bijna op is en ik voor de verandering eens een lege agenda had, heb ik vandaag de oven maar weer eens opgestookt. Wat standaard busbroden en het desem-meerzadenbrood met volkorenmeel van lekkermelig:
Afbeelding
Door Anna
Dankje! Oefening baart kunst zeggen ze, al gaat het hier ook wel eens mis hoor ;B
Door bakplaat
Weer mooi en lekker bezig geweest Anna. :2th:
Door Anna
Aangezien mijn oven nog steeds buiten gebruik is kan ik daarin niks bakken. Afgelopen weekend maar een bakdagje met lekkermelig georganiseerd. Onder andere deze Iraakse broodjes met mahleb en geurige watertjes gebakken of met de moeilijke naam Shubbak el-Habayeb:
Afbeelding

Hier kan je het recept vinden.
Door Bioloogje
Lijken wel wat zoetige fougasses. Wel interessant! Was het geen droog deeg om mee te werken?

Groetjes, Annelies
Door Anna
Zeker geen droog deeg, integendeel! Er moest aan het einde van de kneedtijd nog 100ml water bij, maar dat hebben we toch maar achterwege gelaten..
Door Bioloogje
Dat valt mee dan. Ik vergat trouwens te schrijven dat ze er wel erg mooi uitzien. Leuk Blog ook; die voeg ik bij mijn favorieten.
Wat is dit forum toch leuk

Groetjes, Annelies
Door lekkermelig
Haha, Anna laat natuurlijk alleen de mooie zien :rofl2: We hadden ze ook in de kleur donkerbruin, ook wel lichtzwart genoemd :G , maar nog geen houtskool. Maar met een beetje liefde en aandacht en niet teveel dingen tegelijk doen zijn het best makkelijke en zeer smakelijke broodjes. Denk zelf dat ze zonder Rofco nog beter te bakken zijn :D,

Wil
Door Anna
Deze keer blijft de nieuwe (vervangende) oven het wel gewoon doen :grin: Tijd om weer eens wat brood te bakken, al dat ingeslagen meel bleef maar liggen en moet nu echt wel opgemaakt worden. Daar heb ik nog ongeveer 2 maanden de tijd voor, daarna begint het krukkengebeuren weer ;K

Brood met nigellazaadjes, wat bloem ingeruild voor volkorenmeel en geen moutmeel gebruikt:
Afbeelding

Boekweit-tarwe-walnotenbrood wordt toch best hoog in een 21cm-blik, zag pas later dat het recept voor een 23cm-blik was. Ach die heb ik toch niet, maar nu heb ik wel eens een keer een hoog brood :lol:
Afbeelding

En nog een notenbrood met voordeeg dat ik al heel lang wilde bakken, dus nu m'n kans gegrepen. Ik vind zelf dat m'n batards wel wat hoger mogen in plaats van dat ze in de breedte uitzakken nadat ze uit de rijsmandjes komen. Tips zijn welkom!
Afbeelding
Door brood daar zit wat in
Fijn weer broden van je te zien Anna!
Wanneer komt de uiteindelijke oven of is dese voorlopige prima?
Ga maar lekker los de komende 2 mnd...balen dat je daarna weer op krukken moet :(
Door Anna
Dit fornuis is het definitieve, een nieuw exemplaar van het kapotte fornuis. Ik hoop dat deze het gewoon blijft doen, want ik ben er wel een beetje klaar mee..
Dat losgaan komt goed, er staan hier nu alweer 3 soorten deeg te rijzen, misschien straks nog een vierde :grin:
Door lekkermelig
Leef je uit! Helemaal top dat je tenminste weer normaal kan bakken :DB2:
Door Melinda
brood daar zit wat in schreef: Fijn weer broden van je te zien Anna!
Ga maar lekker los de komende 2 mnd...balen dat je daarna weer op krukken moet :(
Sluit ik mij bij aan, Anna. :G Bakze!
Door Anna
Oeps, wel foto's gemaakt van het brood dat ik tussen mijn laatste bericht en nu maakte, maar nog niet laten zien. Dus nu maar even een paar tegelijk ;-) Op 18-9, zie mijn vorige bericht, heb ik inderdaad 4 soorten brood gemaakt waaronder een paar nieuwe uit 'Meer brood uit eigen oven'.

Wat meer werk maar dan heb je ook wat, erg lekker brood met geroosterde havervlokken:
Afbeelding

Boterhoningbroodjes met pistache en amandel:
Afbeelding
Afbeelding

En in september heb ik ook nog m'n desem weer eens afgestoft ontgeurd en donkergrijs water eraf laten lopen :| Toen ie na een paar dagen weer fris en fruitig stond te bubbelen heb ik nog wat desemgrisini (geen foto) en Heuvelrugdesem met volkorenmeel geproduceerd:
Afbeelding

Ik wilde heel veel bakken, maar ik moest me toch wel een beetje inhouden, want de vriezer zit vol met de halve moestuin. Gisteren eindelijk weer een bakdagje kunnen organiseren om wat brood voor mezelf en op verzoek voor iemand anders te maken. Met wat herindelen kreeg ik het net in de vriezer gestouwd :grin:
Busbrood met zaadjes en karnemelk, de bigaversie van semolina met rozemarijn en gele rozijnen (note to self, laat de rozemarijn heel en plan iets beter zodat ze niet zo lang staan te rijzen..), en weer eens een nieuwe uit Hamelman, Harvest Bread, desem, pietsie gist, walnoten, cranberry's en rozijnen.
Afbeelding
lekkermelig liked this
Door lekkermelig
Zo, dat ziet er weer vlijtig uit :D
Mooie broden ook, en zo lekker gevarieerd. :2th:
Je hoeft je natuurlijk helemaal niet in te houden als je eeuwen zonder oven gezeten hebt. Alleen die vriezer ruimte, dat snap ik dan nog wel. Dat is bij mij ook zo'n beetje de limiet.
Vriezer vol, dan maar even niet bakken....

Wil
Anna liked this
Door brood daar zit wat in
Waarom heb ik toch altijd dit forum nodig om weer het "ik MOET bakken" gevoel te krijgen.
Prachtig gebakken Anna!!
En ik ga gelijk de keuken in om een brood te bakken!!
Anna liked this
Door Bioloogje
Prachtige broden, Anna! *zet meteen het boek van Hamelman op het verlanglijstje*.
Anna liked this
Ik weet het echt niet meer

Mocht het nou helemaal niet lukken: bij de Weeke[…]

Baksels van Bioloogje, 2017

Dank Wil, ik heb er zelfs een prijs mee gewonnen b[…]

Je bedoelt denk ik Linde van Meneba. Lelie is ta[…]

Wanneer klaar met rijzen

Zijn hier tips/richtlijnen voor wanneer het dee[…]