Welk bakblik?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Welk bakblik?

Bericht door Turner »

Hallo allemaal,

Toen ik begon met broodbakken ongeveer een jaar geleden. (nooit verwacht dat ik zoveel brood zou gaan bakken) heb ik bakblikken bij de xenos gekocht voor 5€ .
Nu zak ik gister dat de coating loslaat.
Daar wil ik dus niet meer mee bakken en mijn voorkeur gaat uit naar een bakblik zo klaar voor gebruik zonder inbranden. Maar bovenal wil ik een goed bakblik. Ik wil 6 blikken kopen en (nu ik weet dat ik zoveel bak) mag het ook best wat kosten als ze maar goed zijn.
Goedkoop was in dit geval duurkoop.
Ik kon niet echt recente berichten over bakblikken vinden dus vandaar mijn vraag wat op dit moment de beste bakblikken zijn.
Ik denk na wat rond kijken op internet aan Chicago Metallic. zou dit een goede keuze zijn?
alvast super bedankt voor een eventuele reactie ,

Met vriendelijke groet,

Turner.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Welk bakblik?

Bericht door Hans0166 »

ik gebruik de chicago blikken, bevallen mij uitstekend.
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welk bakblik?

Bericht door Turner »

Bedankt voor je reactie!!
Dan ga ik opzoek naar die blikken.
Iemand nog een tip waar ik ze het beste kan kopen?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Welk bakblik?

Bericht door Ballie »

Ik maak zelf al jaren gebruik van de broodbussen van Kaiser. Deze zijn in elk geval verkrijgbaar bij Blokker en kosten daar net geen 8 euro.

Het zijn feitelijk cakevormen, maar met de afmeting van 30 cm zijn ze prima geschikt om brood te bakken. Ik maak er broden mee op basis van 600 gam meel. De anti-aanbaklaag zit er na jaren van gebruik nog steeds op. Overigens is het wel zaak dat je na het bakken de vorm alleen uitveegt met een stuk keukenpapier. Je moet de vormen nooit afwassen. Ik kan mij voorstellen dat de anti-aanbaklaag dan kan beschadigen en loskomen.

[Edit]
Ik vergeet nog de link naar de vorm van Blokker toe te voegen. Klik >>HIER<< voor de Blokker vorm...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
MarjoleinB
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 20:11
Locatie: Boxmeer

Re: Welk bakblik?

Bericht door MarjoleinB »

Ik gebruik ook al jaren de Chicago bakvormen en heb ze bij https://www.surprisekookgerei.nl/zoeken?q=Chicago
gekocht. Boven de €25,- geen verzendkosten.

Ze blijven als nieuw, ik kwast ze even in met olie en veeg ze na het bakken schoon met een keukenpapiertje. Wat ik dan wegveeg is een beetje olie, het brood bakt niet aan.
Ze hebben ook de maten die Levine gebruikt in haar boek dus dat is ook handig.

Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Redikim
Deegkneder
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 mar 2015, 15:26
Locatie: Roosendaal

Re: Welk bakblik?

Bericht door Redikim »

Al jaren Kaiser vormen in gebruik van bij de Blokker, en nog geen problemen ondervonden. Ik was ze na iedere bakbeurt WEL uit, en heb daar nog geen enkel probleem mee ondervonden.
Zien er nog steeds geweldig uit, en bakken prachtig.
Als dan weet dat ze net geen €8,- per stuk kosten en er jaren plezier van kunt hebben zeg ik, DOEN!
Eigen brood bovenal
MAXIMA PLANETARY MIXER MPM 7 BLUE
Siemens MS65500N Snijmachine
Indesit I5TMH2AGWNL B.jaar 2015
De Zuidmolen

Meesterlijk Brood van Robèrt van Beckhoven
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welk bakblik?

Bericht door Turner »

Bedankt voor het mee denken,
De blikken van Blokker zien er hetzelfde uit als die van xenos, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel
Ik zal ze eens in de winkel bekijken, misschien koop ik 3 Blokker en 3 Chicago blikken dan kan ik ze
Naast elkaar testen.
Wil er nl 6 zodat ik 2x 3 broden achterelkaar kan bakken.
Het is hier af en toe net een bakkerij, zoooooo lekker zelf gebakken brood! :kwijl: :2th:
Gebruikersavatar
annefien
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 02 jul 2016, 08:19

Re: Welk bakblik?

Bericht door annefien »

Heb de brood vormen van "aldi" weet geen merk 12 x 31 cm zitten zulke putjes in. Brood komt mooi los en ik was ze niet af hoeft niet. ze kosten (denk ik is lang gelden (half jaar) ) 3 a 4 € zijn mijn beste blikken. Al veel geprobeerd
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welk bakblik?

Bericht door Turner »

Beste mede bakkers,
Ik heb de Chicago metallic bakblikken gekocht en ze werkten idd perfect, het brood kwam er zonder moeite uit. Nu zo'n jaar verder blijven de broden ineens aan de randen plakken . Iemand enig idee hoe dat kan komen? Ik vet de blikken altijd in met zonnebloem olie en heb ook niets verandert in het recept. Ik had begrepen dat inbranden niet hoeft bij deze blikken. Of is het normaal en moet je na een jaar nieuwe blikken kopen?
Alvast bedankt voor jullie reacties ( die hopelijk komen ;-) )
Hartelijke groet,
Martina
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welk bakblik?

Bericht door bakplaat »

Al vele jaren gebruik ik deze zwart stalen BROODBUSSEN...

Afbeelding

...Die ook nog steeds in veel professionele bakkerijen in gebruik zijn. Heb daar in mijn eigen bakkerstijd ook veelvuldig mee gewerkt. Vanaf nieuwstaat zijn ze slechts eenmaal ingebrand. En alle broden bijvoorbeeld 'lossen' nog steeds goed uit de bussen. Na het bakken als ze wat afgekoeld zijn, even uitvegen met een vel keukenpapier en ze droog opbergen tot de vollende bakbeurt.
Dan invetten met slaolie of zonnebloemolie, een ander geschikt smeermidddel,wat ik de laatste tijd ook regelmatig gebruik, is vloeibaar bakprodukt, wat in diverse merken verkrijgbaar is in de meeste supermarkten.

Bericht aangepast: het is geen antwoord op de vraag, foto's zijn overbodig.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welk bakblik?

Bericht door Levinebaktbrood »

Martina, ik heb deze klacht al vaker gehoord. Ik weet niet wat je eraan zou kunnen doen. Je mag deze blikken NIET inbranden.

Ik heb ze zelf al jaren, ze geven bij mij nooit problemen. Ik gebruik trouwens nooit zonnebloemolie om ze in te vetten maar bakspray. Ik was ze maar af en toe af.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welk bakblik?

Bericht door bakplaat »

bakplaat schreef: zo 10 sep 2017, 19:40 Bericht aangepast: het is geen antwoord op de vraag
De vraag luidt: Welk bakblik? dan volgt er in diverse antwoorden opsommingen van voorbeelden, zoals o.a. De Chicago/Metallic, Kaiser, die van Blokker, Aldi, Xenos. etc.
Daarom denk ik zelf, dat de mijne zeker in het rijtje passen en ook een goed voorbeeld kan zijn en het dus wel degelijk een antwoord op de vraag is.

En... ik blijf ze steeds maar BROODBUSSEN noemen, er worden immers (in welke dan ook) BUSBRODEN in gebakken ;B
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welk bakblik?

Bericht door Turner »

Allemaal super bedankt voor de reacties. Ik ga de tip van levine uitproberen en bakspray kopen ,misschien dat het dan beter gaat. Maakt het nog uit welke ik koop?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welk bakblik?

Bericht door Levinebaktbrood »

Cor, de vraag van Martina was hoe het komt dat haar broden aan de randen van het bakblik blijven plakken........... Ze vroeg geen advies over welk bakblik goed is om te kopen/te gebruiken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welk bakblik?

Bericht door Turner »

Klopt idd levine, misschien had ik het niet bij mijn vraag van een jaar geleden (welk bakblik) moeten zetten maar een nieuwe vraag moeten stellen . Ik snap nu dat het wat verwarrend is, allemaal super bedankt voor de reacties! Ik laat nog weten of de spray een oplossing is. Groetjes martina
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welk bakblik?

Bericht door bakplaat »

Martina en Levine...Juist daarom was mijn reactie dan ook ter aanvulling van de soorten Bakblikken/BROODBUSSEN. ;B
En dus niet voor de evt. problemen ermee, ik zag het pas later dat de topic van 12 aug. 2016 was. :mrgreen:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Welk bakblik?

Bericht door Anna »

Heb hetzelfde probleem gehad met Chicago Metallic blikken na invetten met zonnebloemolie. Ik gebruik nu bakspray in diezelfde blikken en de broden blijven niet meer plakken. Na het lossen van het brood veeg ik de blikken direct uit met keukenpapier, afwassen doe ik zelden.
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Welk bakblik?

Bericht door Bioloogje »

Hier hetzelfde probleem met de Chicago bakblik ken na gebruik van zonnebloemolie. Ik vet de blikken nu in met boter en dat geeft geen problemen.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Welk bakblik?

Bericht door Anna »

Oh goed om te weten bioloogje! Ik neem aan dat je met boter roomboter bedoelt? Smelt je de boter dan eerst?
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Welk bakblik?

Bericht door Bioloogje »

Sorry Anna, ben even niet brood actief geweest.
Ja, roomboter natuurlijk! Bestaat er ook een andere boter?[emoji12]
Nee, ik gebruik gewoon boter rechtstreeks uit het pakje. Maar ik sluit niet uit dat het met gesmolten boter ook goed werkt hoor!
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Welk bakblik?

Bericht door Anna »

Tja tegenwoordig noemt men margarine of halvarine ook al boter, dus moest 't even zeker weten ;)
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welk bakblik?

Bericht door Turner »

Nogmaals bedankt voor alle reacties !
Door de komst van ons kooiker puppy kwam ik er niet aan toe om bakspray te kopen, ik heb zelfs brood gekocht......dan merk je pas dat we verwend zijn met dat super lekkere zelf gebakken brood. Dus gister snel weer zelf brood gebakken. De bakblikken heb ik bij gebrek spray en echte boter (ik maak mn deeg met zonnebloemolie) met margarine uit een pakje ingevet. En de broden gleden zo uit de vorm . Zonder dit forum was ik de blikken denk ik gaan inbranden ........echt super dit forum met zoveel ervaren broodbakkers :-)
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Welk bakblik?

Bericht door Bioloogje »

Anna schreef:Tja tegenwoordig noemt men margarine of halvarine ook al boter, dus moest 't even zeker weten ;)
[emoji6]
Groetjes, Annelies
Plaats reactie