Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Over ovens in alle soorten en maten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berdus
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 10:52

Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door berdus »

Goedemorgen,

Mijn oven heeft de geest gegeven; tijd voor een nieuwe. Normaliter bak ik een soort Pain de Campagne achtige broden in grote gietijzeren potten in de oven. Ik ben heel tevreden over de resultaten, maar denk dat het ook zonder die pannen moet lukken.

Ik dacht dat ik het wist; een combi-stoomoven. Beginnen met stoom, afbakken met hete lucht. Na wat lezen op dit forum lees ik echter (o.a.)
- Er zijn mensen met een combi-stoomoven die daarin géén brood bakken
- Hete lucht is uncool. We hebben onder/bovenwarmte nodig
- Stoominjectie is een pré (en volgens mij goedkoper dan combi-stoomovens)

Wat is nu wijsheid? Waar dien ik op te letten? Ik wil best geld uitgeven maar ik wil een "normale" inbouwoven.

Bedankt voor het delen van jullie inzichten.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Levinebaktbrood »

Er zijn ovens te kust en te keur en als je wilt kan je er flink geld tegen aangooien. De vraag is mijns inziens wat je er verder nog in wilt bakken/maken naast brood. Voor brood heb je nl. niet een hele dure oven nodig.

Ik heb een normale inbouwoven zonder toeters en bellen. Ik bak er de mooiste broden in. Ik bak altijd met boven- en onderwarmte en vloerbroden bak ik op een steen. Stoom creëer dmv een bakje met water.

Als voorbeeld: dit brood bakte in afgelopen week in mijn gewone inbouwoven.

Afbeelding
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
berdus
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 10:52

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door berdus »

Zoiets vermoedde ik al. De reden dat ik naar stoom kijk is omdat de truc met de bakjes water - bij mij althans - nooit zo'n mooi brood oplevert als een brood in een gietijzeren pannetje. Ik heb altijd gedacht dat dat aan tekort aan stoom ligt.

Nu ik lees over boven en onderwarmte denk ik dat het voornamelijk van doen heeft gehad met het gebruik van hete-lucht. Die functie verdrijft natuurlijk alle vocht.

Ik kan in ieder geval een combi-stoom van het lijstje halen. Niet nodig. Rest het afwegen van de stoom-injectie. Ik kan me voorstellen dat die wel handig is (zoals ik een ander topic staat te lezen)

Bedankt in ieder geval
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door lekkermelig »

Stoom injectie kan wel handig zijn, maar maakt je oven duur.
Een bakje warm water meewarmen is niet voldoende om stoom te creëren in je oven. Je hebt een bakje nodig waar flink wat ijzerwerk inligt, een lading schroeven, een oude fietsketting, mogelijkheden genoeg. Geen kiezelstenen oid omdat die uit elkaar kunnen spatten. Als je al dat ijzer meewarmt en daar wat water opspuit krijg je flink wat stoom.
Op een cursus in Duitsland gebruikten we dit appararaat, wat je heel handig aan de zijkant op kan hangen
http://www.bongu.de/main/Artikel/65/schwadomat
en konden we de meest prachtige broden bakken in een gewone huishoudoven.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Levinebaktbrood »

Naar die Schwadomat heb ik ook al diverse keren gekeken, maar dat ding is steeds ausverkauft.

Ik gebruik nooit 'ijzerwerk' in mijn stoombak in mijn gewone oven ....... Ik verwarm mijn oven met daarin steen + braadslede 1 uur voor.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
AnneMarie63
Jongste bediende
Berichten: 38
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:32

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door AnneMarie63 »

Ik heb een Miele waarbij je tot drie stoominjecties kunt geven. Super oven maar heel uitgebreid qua functies. Nu gebruik ik die oven elke dag voor heel wisselende dingen ( patisserie/ bruidstaarten/ koken)en dan haal je de bijzonder stevige aanschaf prijs er wel uit. Brood bakt ie prima. Maar voor gewoon huishoudelijk gebruik is ie denk ik wel eigenlijk te duur ( en te uitgebreid)
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Anna »

Ik bak al mijn brood in een hetelucht oven en verwarm een braadslede mee, zonder ijzerwerk daarin. Ik giet daar dan direct nadat ik het deeg/brood in de oven heb gezet kokend water in, rechtstreeks uit de waterkoker. Soms doe ik er alvast een paar ijsblokjes in voor het deeg erin zit en daarna nog koken water. Mijn idee is dat de korst wat sneller wordt gevormd bij hetelucht, zeker weten doe ik dat niet, want ik kan het namelijk niet vergelijken.

Ik denk dat je in elke oven brood kan bakken. Waar je op zou kunnen letten is de maximum temperatuur en de afmeting van de oven. 230/240 graden heb je toch wel nodig en te klein of te laag is niet zo praktisch.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door lekkermelig »

@levine
Ausverkauft ja, dat klopt :D, Ik laat het vooral zien als voorbeeld hoe fancy/geavanceerd je het zou kunnen maken. We hebben dat ding trouwens gebruikt, het werkt echt goed :-) maar het idee is niet anders dan de stoombakken van Rofco, alleen de bediening is iets eleganter.
Wat betreft dat ijzerwerk in een braadslee: met een metalen braadslee alleen maak je ook vast een aardige hoeveelheid stoom. Als je er nog wat extra ijzer inlegt kan je mogelijk _meer_ stoom genereren, mocht je dat nodig hebben. Als je maar niet met kiezelstenen en zo gaat werken, dat kan weer gevaarlijk zijn.

Overigens is niet elke oven gecharmeerd van veel stoom, dus enige voorzichtigheid kan geen kwaad

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb hoogstens 3 schroeven in huis ..... Dat krijg je als je zelf niet zo handig bent en met iemand samen woont die nog veeeeeel onhandiger is :o

Voor ijzerwaren voor in mijn stoombak moet ik dan maar eens de plaatselijke doe het zelf winkel een bezoekje brengen.

"Mag ik van u een kilootje schroefjes, boutjes en moertjes? :rofl2:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door lekkermelig »

Het is dat er tegenwoordig niet zoveel meer los verkocht wordt, maar wat denk je dat handiger is, driehonderd schroeven uittellen of afwegen? Oeps, dit wordt wel heel erg off-topic.
Ik begrijp van jou dat je geen extra ijzer nodig hebt voor je stoom. Ik heb ooit wel eens aan Rofco gevraagd waarom je stoombakken zou gebruiken, dat was omdat andere oplossingen te weinig (volgens Micha) stoom zouden opleveren. Een braadslee zonder schroeven is natuurlijk ook een stoomgenerator, alleen is het verdampingsoppervlak wat lager en koelt ie sneller af. Maar blijkbaar kan het zonder ook

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Aivlis
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: di 29 apr 2014, 13:48

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Aivlis »

Ik heb een Falcon fornuis met 2 ovens naast elkaar. Vorige week voor 4 broden exact hetzelfde deeg gekneed en laten rijzen. 2 afgebakken in de conventionele oven met boven- en onderwarmte. De andere twee in de hete luchtoven.
De broden in de conventionele oven hadden een veel betere ovenrijs en een veel smakelijkere korst dan die uit de hete luchtoven.

Ik heb nog wel een vraag; mijn conventionele oven waren de verwarmingselementen van boven en onderwarmte helemaal kapot. Heb ze beide moeten vervangen. Om stoom te genereren zette ik altijd een oud bakblik tijdens het opwarmen in de oven waarin ik dan kokend water goot.
Nu heb ik ergens gelezen dat niet alle ovens tegens stoom kunnen. ZOu dit de reden van het defect kunnen zijn? Ik durf nu niet meer zo goed met stoom te bakken. (nieuwe elementen waren Euro 400, incl installatie). Aan de andere kant, als er veel vocht in een gerecht zit moet dit ook geen probleem zijn toch?
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door brood daar zit wat in »

Mijn top voor wat voor een oven je ook koopt. Kijk voor aankoop eerst even bij de gebruiksaanwijzing of je er ook zelf stoom in mag creëren. Helaas staat het bij de gebruiksaanwijzing van mijn Siemens oven er bij dat het niet mag en kan ik naar alle garantie fluiten als ik wel water in mn oven gebruik :shock:
Het ligt heel erg aan het materiaal van de oven of er water in mag of niet.

Veel succes met de zoektocht!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Hans0166 »

in de Smeg oven die ik meestal gebruik ligt onder het rooster een -semi- vaste bakplaat ( is origineel in de oven) bij het inschieten kieper ik daar gewoon een 200 ml water op, gewoon uit de kraan.
Het is binnen een paar seconden allemaal stoom, werkt prima volgens mij.
Gebruik verder geen boutjes en schroefjes :)
Gebruikersavatar
shadownl
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 13:32

Re: RE: Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door shadownl »

Hans0166 schreef:in de Smeg oven die ik meestal gebruik ligt onder het rooster een -semi- vaste bakplaat ( is origineel in de oven) bij het inschieten kieper ik daar gewoon een 200 ml water op, gewoon uit de kraan.
Het is binnen een paar seconden allemaal stoom, werkt prima volgens mij.
Gebruik verder geen boutjes en schroefjes :)
Ik heb ook een smeg en doe dit ook altijd gaat prima

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Jim
Gaat de goede kant op
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 16:54

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Jim »

lekkermelig schreef: Op een cursus in Duitsland gebruikten we dit appararaat, wat je heel handig aan de zijkant op kan hangen
http://www.bongu.de/main/Artikel/65/schwadomat
en konden we de meest prachtige broden bakken in een gewone huishoudoven.
Wil
Wil, heb je die 'Schwadomat' goed kunnen bekijken? Is die ook gevuld met schroeven of zoiets of is het enkel een holle ruimte ?
Ben benieuwd hoe dat eigenlijk gemaakt is.
Jim
Kneder: Linkerhand en/of rechterhand | Ovens: Siemens inbouwoven - Mavhek houtoven
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door lekkermelig »

Ik heb de binnenkant niet gezien, maar volgens mij rammelde hij niet. Ik denk dat er wat ijzeren platen inzitten, zodat je een redelijk groot oppervlak hebt en behoorlijk wat massa.
Ik heb in mijn Rofco ook stoombakken, en die werken min of meer hetzelfde. Metalen bak met een rooster aan de bovenkant, en de bak is behoorlijk zwaar dus van binnen zit er waarschijnlijk nog meer metaal in. Als je daar een half kopje water ingooit krijg je al een gigantische stoomwolk. Ik vind het nogal primitief, want het spettert ook alle kanten op, dus ook direct over het brood als het dichtbij ligt. De 'Schwadomat' heeft geen rooster aan de bovenkant, maar bovenin aan de zijkant, en aan de voorkant een klein gaatje, waar je met een injectiespuit met metalen buisje water in spuit. Exact hetzelfde proces, maar iets beschaafder. Zou ik bij de rofco ook kunnen doen natuurlijk.
Maar als ik zo mijn collega bakkers beluister is een mooie grote metalen braadslee zonder extra ijzer ook al een goed begin. Kan je er altijd nog wat ingooien als je meer stoom wil.
Volgens de firma Rofco was er wel een voordeel aan de stoombakken (dus met veel stoom) vergeleken met andere methodes, maar had je daar vooral profijt van bij stokbroden en heel krokant brood, omdat je daar veel stoom voor nodig hebt.
Ik ken ook mensen die ze gewoon zelf hebben laten maken (voor een hele grote houtoven), geïnspireerd op het voorbeeld bij de cursus.


Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Jim
Gaat de goede kant op
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 16:54

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Jim »

lekkermelig schreef: Ik ken ook mensen die ze gewoon zelf hebben laten maken (voor een hele grote houtoven), geïnspireerd op het voorbeeld bij de cursus.
Wil
Deze had ik al gevonden: http://brotbub.de/2014/09/schwaden-im-h ... ber-bauen/
Kneder: Linkerhand en/of rechterhand | Ovens: Siemens inbouwoven - Mavhek houtoven
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Ballie »

Dan is deze misschien iets duidelijker:

http://schellikocht.de/post/view/schwad ... profitipps
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: RE: Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door @3aan »

Ballie schreef:Dan is deze misschien iets duidelijker:

http://schellikocht.de/post/view/schwad ... profitipps
Mooi die ga ik even kopieeren, heb hier nog reststukken RVS 40x40, daar zal dan wel een rond vulpijpje opkomen en die er doorheen lassen, beetje RVS bouten etc. als vulling en uiteraard een RVS grove schuurspons.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door lekkermelig »

Ja,

Dit is een van de eerste modellen, niet degenen die ze verkocht hebben. Ik weet wel van Lutz dat ze op een gegeven moment het model aangepast hadden omdat deze nog niet optimaal was.

Ik denk dat de definitieve versie slanker was, zodat hij echt weinig plek op de bakplaat innam. en je hebt hem in twee versies, staand model of hangend. Ook zijn de openingen veranderd (nu komt de stoom er alleen achterin uit volgens mij) en de inspuiting is minder lomp. Hier kan een gieter in, bij de definitieve versie heb je een spuit met metalen punt, die veel kleiner is, Dus geen vierkante balk voor water erin, alleen een gaatje.

Ik zou gewoon een braadslee nemen, met of zonder ijzerwaren :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: RE: Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door @3aan »

lekkermelig schreef:
Dit is een van de eerste modellen, niet degenen die ze verkocht hebben. Dus geen vierkante balk voor water erin, alleen een gaatje.

Ik zou gewoon een braadslee nemen, met of zonder ijzerwaren :-)

Wil
Gaat moeilijk in m'n eenlaags broodoven.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door lekkermelig »

Ik denk dat zo'n bak als op de link van ballie wel in jouw oven past, maar in een huishoudoven is een smallere handig
Zou alleen kritisch kijken naar de opening waar de stoom uit moet komen. Misschien wat meer verdelen over de hele bak, net als bij de rofco bakken.
Afbeelding
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Brigitte
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 19:54

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Brigitte »

Ik heb zelf een Siemens combi oven met stoom. Uitstekend ding. Ik kan er mijn brood ook in laten rijzen. Prima resultaat altijd. Ik bak er regelmatig broden in. Als er in het recept stoom bij moet, stel ik dat zo in. Je kan 3 verschillende stoomsterktes kiezen. Ook kan je kiezen voor onder/bovenwarmte of hete lucht. Dat maakt niet uit. Het is een inbouwoven van 60 cm breed. De hoogte kan je kiezen in 45 of 60cm breed, dus het ligt er maar net aan wat voor 'gat' je nu overhoudt nu je oude oven weg is... Succes met je keuze. :2th:
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Bioloogje »

Ik heb een Ikea-oven, de Raffinerad. Deze heeft een speciaal broodprogramma én een rijsstand. Bovendien hetelucht en boven-en onderwarmte. Voor stoom gebruik ik de diepe bakplaat die bij de oven wordt geleverd. Afmetingen zijn standaard: 60x60x56,5 (hxbxd). Werkt prima en zeer budgetvriendelijk.


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door henkverhaar »

Het ijzerwerk in de stoombakken van rofco is gewoon betonijzer... (Mijn B10 is vandaag bezorgd; heb meteen twee luxere schietplankjes gemaakt dan de bijgeleverde. Mijn oude schietplanken zijn niet smal genoeg voor de rofco met stoombakken)
Gebruikersavatar
Bakgraag
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 13 aug 2016, 13:31

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Bakgraag »

Bij de Ikea heb ik een stoomoven gekocht nu bak ik niet zoveel brood, maar de oven bevalt mij wel.
Gebruikersavatar
robert-F8VPE
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:44

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door robert-F8VPE »

Aivlis schreef: ma 06 feb 2017, 17:18 Ik heb nog wel een vraag; mijn conventionele oven waren de verwarmingselementen van boven en onderwarmte helemaal kapot. Heb ze beide moeten vervangen. Om stoom te genereren zette ik altijd een oud bakblik tijdens het opwarmen in de oven waarin ik dan kokend water goot.
Nu heb ik ergens gelezen dat niet alle ovens tegens stoom kunnen. ZOu dit de reden van het defect kunnen zijn? Ik durf nu niet meer zo goed met stoom te bakken. (nieuwe elementen waren Euro 400, incl installatie). Aan de andere kant, als er veel vocht in een gerecht zit moet dit ook geen probleem zijn toch?
Elementen van meer dan 10 jaar oud gaan uitzakken d.w.z. de verwarmingsdraad die er in zit. Komt de temperatuur dan boven de 100 graden dan maakt de verwarmingsdraad sluiting tegen de buitenkant van het element en dient het element vervangen te worden. Als er meerdere elementen in zitten houd er dan rekening mee dat de anderen even oud zijn en dus ook in de wacht staan voor vervanging. Helaas rekenen de meeste fabrikanten rond de 100 euro per element terwijl de fabricagekosten veel lager liggen. Een beetje shoppen bij in verwarmings-element leveranciers loont. Kijk ook eens buiten de landsgrens. Het defect raken van de elementen heeft niets met wel of niet stoom te maken, ze zijn gemaakt van verchroomd koper.
Gebruikersavatar
Aivlis
Gaat de goede kant op
Berichten: 61
Lid geworden op: di 29 apr 2014, 13:48

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door Aivlis »

Beetje late reactie van mijn kant :)
Oven was 7 jaar oud. Heb de reparatie door een Duitser laten repareren, kostte me al met al Euro 275 :|
Heb nu wel boven en onderwarmte element nieuw dus kan er voorlopig weer tegen. Ik durf alleen nog steeds niet met stoom te bakken....
Gebruikersavatar
robert-F8VPE
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 dec 2017, 16:44

Re: Combi-stoom v.s. oven met stoom-injectie

Bericht door robert-F8VPE »

Heb een oven op krachtstroom waarvan alle drie de elementen aardsluiting maakten boven de 100 graden.
De fabrikant bestaat niet meer dus nieuwe op maat laten maken in China, dat gaat pas bij 5 stuks dus nu heb ik er 6 (3 reserve) voor nog geen 124 euro plus 33 euro aan invoerrechten, die verslijt ik nooit meer.
De prijzen die de fabrikanten vragen zijn schaamteloos !
Plaats reactie