Brood blijft vastzitten in vorm

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boinkie
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 11:49

Brood blijft vastzitten in vorm

Bericht door boinkie »

He bah, vandaag een recept gebruikt uit het nieuwe boek van Levine, het speltbrood met lijnzaad. Rijzen prachtig gelukt en bakken ook, vervolgens blijven beide broden muurvast in de vorm zitten. Zowel het deeg als de vormen heb ik van tevoren ingevet met zonnebloemolie. De blikken zijn van Masterclass (naadloos) en Chicago metallic. Ik had er de laatste tijd vaker problemen mee, maar zo vast hebben ze nog nooit gezeten. De gehele bodems en zijkanten zijn bedekt met een laag aangebakken brood en ik moest de broden uit de vorm snijden..... Toen ik de vormen net nieuw had lukten de broden prima en gleden ze zo uit de vorm, maar na een keer of 10 werd het moeilijker. Nu is het onmogelijk om de broden uit de vorm te krijgen. De vormen worden na het bakken alleen met keukenpapier uitgeveegd, ik heb ze nog nooit met sop gewassen. Hoogstens met heet water.

Heeft er iemand een tip voor het invetten? Ik heb begrepen dat beide vormen anti-aanbak zijn, maar misschien zou ik ze toch moeten inbranden....

Groeten, Anja
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Brood blijft vastzitten in vorm

Bericht door Melinda »

Het probleem had ik vroeger ook. Door het gebruik van Pancoating is dat nu verleden tijd. Ik heb ook anti-aanbak broodvormen, maar toch gebruik ik de bakspray. Gaat prima.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
atjong

Re: Brood blijft vastzitten in vorm

Bericht door atjong »

Ik gebruik bakpapier in mijn broodvormen. Daarmee heb je hier en daar wel een lijn in je brood waar een vouw van het papier gezeten heeft, maar het brood zit nooit meer vast. Dit was voor mij het ei van Columbus, waar ik door mijn dochter van 15 op gewezen werd (die af en toe taarten bakt). Bakpapier is goedkoop, minder dan 1 euro voor een rol van 8 meter bij Action, en ik gebruik zo een 20 cm per keer. Als je meerdere broden achter elkaar bakt kun je het bakpapier ook een 2e keer gebruiken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Brood blijft vastzitten in vorm

Bericht door bakplaat »

boinkie schreef:He bah, vandaag een recept gebruikt uit het nieuwe boek van Levine, het speltbrood met lijnzaad. Rijzen prachtig gelukt en bakken ook, vervolgens blijven beide broden muurvast in de vorm zitten. Zowel het deeg als de vormen heb ik van tevoren ingevet met zonnebloemolie.
De blikken zijn van Masterclass (naadloos) en Chicago metallic.
Ik had er de laatste tijd vaker problemen mee, maar zo vast hebben ze nog nooit gezeten. De gehele bodems en zijkanten zijn bedekt met een laag aangebakken brood en ik moest de broden uit de vorm snijden..... Toen ik de vormen net nieuw had lukten de broden prima en gleden ze zo uit de vorm, maar na een keer of 10 werd het moeilijker. Nu is het onmogelijk om de broden uit de vorm te krijgen. De vormen worden na het bakken alleen met keukenpapier uitgeveegd, ik heb ze nog nooit met sop gewassen. Hoogstens met heet water.

Heeft er iemand een tip voor het invetten? Ik heb begrepen dat beide vormen anti-aanbak zijn,maar misschien zou ik ze toch moeten inbranden....
Hallo Anja.

Met de door jou bovengenoemde bakvormen (Chicago metallic) heb ik geen ervaring...Het probleem van het vast bijven zitten van brood in de bus ken ik zelf dus niet,omdat ik nooit andere broodbussen gehad heb,dan mijn zwarte stalen broodbussen die in de bakkerij ook nog steeds door veel bakkers gebruikt worden:

Afbeelding

Deze bussen zijn ooit een keer ingebrand geweest en daarna nooit meer en al mijn broden rollen er nog steeds onbeschadigd uit. :2th:

Het is NIET aan te raden om jouw broodbussen in te branden Anja...Er is hier ooit iemand op dit forum geweest met de zelfde broodbussen en hetzelfde probleem.Hij heeft ze toen ook ingebrand en kon er daarna helemaal niks meer mee. :mrgreen: en heeft hij ze van ellende gratis aangeboden.

Maak ze nog eens goed schoon met enkel heet water en als je ze dan door en door laat drogen in de (lauwwarme) oven,of op de verwarmingsradiator smeer ze dan in met sla of zonnebloemolie of gebruik de Pancoatingspray die Melinda adviseert.
Mocht het dan nog niet lukken kun je ze alsnog met bakpapier bekleden zoals atjong dat ook doet.

Succes er mee. :!:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood blijft vastzitten in vorm

Bericht door Levinebaktbrood »

Wat jammer Anja!

Ik gebruik beide bakblikken (Chicago metallic en Masterclass) al jaren zonder problemen. Ik vet ze net als Melinda in met Pancoating. In de supermarkt is dit te koop in de rode busjes van dr. Oetker. Deze bakblikken mogen absoluut niet ingebrand worden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Brood blijft vastzitten in vorm

Bericht door miesje1959 »

Ik heb alleen broodbussen van Chicago metallic. Na een tijdje ging het lossen ook wat moeilijker. Op advies van Melinda gebruik ik nu ook pancoating en ik kan de broden gewoon uit de vorm pakken.
Het werkt echt subliem :2th:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
boinkie
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 11:49

Re: Brood blijft vastzitten in vorm

Bericht door boinkie »

Bedankt voor alle tips!
De bakblikken die zo enorm zijn aangebrand heb ik uiteindelijk weg gegooid en ik heb van beide zelfde merken nieuwe besteld.
Op dit moment gaat het prima, ik gebruik nu inderdaad pancoating.

Groetjes, Anja
Plaats reactie