Mijn bakblikken

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Gebruikersavatar
Vyvian

Mijn bakblikken

Bericht door Vyvian »

Wat is de meest courant gebruikte maat van bakblik die de bakkers gebruiken om een brood van 800 gr te bakken.

Ikzelf heb blikken van 24x12x6 en denk dat ze een beetje te groot zijn.

Vooral nogal erg laag met hun 6 cm.

Alvast dank
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Hallo Vivian

Dit zijn mijn zwart/stalen broodbussen:

Afbeelding

De orginele broodbussen, (L. 32/30cm. Br. 10cm en H. 8,5 cm inhoud 2,7 ltr.) die ook in de bakkerij nog steeds worden gebruikt.In deze bussen worden broden van ± 800 gram gebakken.

Afbeelding

Ze zijn voor gebruik eerst ingebakken/gebrand,door ze met sla-of zonnebloemolie in te smeren en 30 min. in een gloeiend hete oven te zetten.
Voor elk gebruik opnieuw insmeren.En niet meer met water schoonmaken,hooguit even uitvegen met een stuk keukenpapier.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Rikkert
Deegkneder
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 19:45
Locatie: Terborg

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Rikkert »

Waar kun je die stalen bussen krijgen/kopen Cor?
Als mijn huidige, iets te brede bussen, aan vervanging toe zijn wil ik de stalen bussen gaan aanschaffen.
Groet,
Rik.
Gebruikersavatar
Vyvian

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Vyvian »

Beste Bakplaat,

Hoeveel droge stof ( bloem) gebruik je om in deze bakblikken broden van 800 gr te bakken?

Mvg
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Hallo Vyvian
Voor deze broodbussen gebruik ik per stuk 550 gram bloem/meel.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Rikkert schreef:Waar kun je die stalen bussen krijgen/kopen Cor?
Als mijn huidige, iets te brede bussen, aan vervanging toe zijn wil ik de stalen bussen gaan aanschaffen.
Hallo Rik,
Mijn broodbusssen heb ik destijds gekocht op de markt in Nijmegen,bij de 'Keukenkraam' een prima gesorteerde zaak met redelijke prijzen...op de markt is uw gulden een daalder waard :G ...en heel vriendelijke mensen :D

Helaas is deze zaak wegens pensionering en gebrek aan opvolging van het eigenaarsechtpaar al enkele jaren gesloten.
Ik denk dat je deze bussen nog wel kunt aanschaffen bij goed gesorteerde bakartikelen zaken.
En anders is hier nog een alternatief: de aluminium/stalen broodbussen van:

BEKO
30 cm.

Het voordeel van deze bussen is dat ze voor gebruik gereed zijn en dus niet ingebrand hoeven worden.
Beko verkoopt ook aan particulieren ( Veel forumleden hebben er hun Bear Teddy machine gekocht)
Je zou ze telefonisch kunnen bestellen en afhalen in Wijchen of tegen een kleine vregoeding thuis laten bezorgen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Rikkert
Deegkneder
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 19:45
Locatie: Terborg

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Rikkert »

Bedankt voor de link. Heb al vaker bij Beko gekeken, maar deze blikken heb ik nog niet gezien.
Moet ik dus even onthouden.
Groet,
Rik.
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Mijn bakblikken

Bericht door ghost »

Ik heb zenker 2 bakblikken van 30cm lang , vanonder 11cm breed en vanboven 15cm breed , en 10,5cm diep , misschien niet goed in verhouding?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Als ik goed reken Rigo, hebben jouw Zenker broodbussen een inhoud van ± 4.1 ltr.= 4100cc. (Vul er eens een met water en meet het na. ;B)
Gebruik dus 4100 : 5,50 (1% van 550 gram/1brood) = 745 gram bloem/meel per broodbus.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Mijn bakblikken

Bericht door ghost »

bakplaat schreef:Als ik goed reken Rigo, hebben jouw Zenker broodbussen een inhoud van ± 4.1 ltr.= 4100cc. (Vul er eens een met water en meet het na. ;B)
Gebruik dus 4100 : 5,50 (1% van 550 gram/1brood) = 745 gram bloem/meel per broodbus.
Ik heb hem gevuld gehad en het water telkens gewogen voor alleer ik het in het bakblik heb gegoten.
Ik kom aan 3500cc , maar het bakblik in de hoogte is 10 cm, ik had het per ongeluk aan de buiten kant gemeten en schuin gehouden.
Dus dan moet ik 3500 : 5,50 = 636 gram bloem klopt dat ?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Oke Rigo,probeer dat zo eens uit en rond het evt. af naar 650 gram. Mocht het brood nog te laag worden,dan kun je een volgend keer nog iets meer gebruiken.
Zien we dan een foto van je brood?...We zijn hier dol op foto's. :G
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
ghost
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 13:01
Locatie: belgië

Re: Mijn bakblikken

Bericht door ghost »

bakplaat schreef:Oke Rigo,probeer dat zo eens uit en rond het evt. af naar 650 gram. Mocht het brood nog te laag worden,dan kun je een volgend keer nog iets meer gebruiken.
Zien we dan een foto van je brood?...We zijn hier dol op foto's. :G
Als hem gelukt is zal ik dat zeker doen :? :)
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Het voordeel van deze bussen is dat ze voor gebruik gereed zijn en dus niet ingebrand hoeven worden.
hallo Bakplaat
Vandaag een paar blikken ontvangen die ik bij Beko besteld had. Nou vertellen ze bij Beko dat deze blikken ingebrand moeten worden, dus ben ik even het spoor bijster... Jij zegt dat dat niet hoeft. Als ik jouw advies volg, hoe behandel ik deze alusteel blikken dan zodat mijn broodjes er mooi vanzelf uit blijven tuimelen?
Fabrieksvuil afwassen, 'gewoon' met zonnebloemolie invetten en bakken maar?
Na bakproces afwassen? of liever droog houden en alleen met keukenrol papier schoonvegen?
Ik heb al teveel blik-ergernis doorgemaakt om dat ook met deze nieuwe blikken tegemoet te willen zien..
Heel graag je advies dus..
(blikken zien er trouwens wél betrouwbaar solide uit hoor..)
Dank alvast!
Kees
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Zelf weet ik niet beter dat deze bussen voor gebruik gereed zijn. ;K Probeer het eerst eens zo Kees,dat je de bussen eerst goed schoon en droog maakt en ze dan met sla- of zonnebloemolie smeert en er dan een brood in bakt.Als het brood goed 'lost' is er niks mis mee...Zo niet,dan kun je ze als nog Inbranden.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Dank voor je reactie Bakplaat!
Ik ga het proberen en zal hier de ervaring teruggeven..
bye!!
Kees
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Blikken goed schoongemaakt (heet water, afwasmiddel). Goed laten drogen, eerst met de doek, toen nog op z'n kop laten staan. Deeg erin (spelbrood met lijnzaad recept van Levine), bakken....alletwee de broden muurvast...!
Dit gaat dus over de Beko alusteel blikken..
Nu toch maar branden, dus als er straks uit de richting van Den Haag brandalarm komt, weet je dat het loos is..
Wordt vervolgd, met hopelijk betere resultaten.
Kees
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Melinda »

Kees, had je de blikken wel ingevet voordat het deeg erin ging?
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Kneedhaak63

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Kneedhaak63 »

keesw schreef: Nu toch maar branden, dus als er straks uit de richting van Den Haag brandalarm komt, weet je dat het loos is..
Kees
Dat zal ik dan ook maar doen met het 4100 cc blik.
Makkelijk losbaar is het nooit geweest, en ben er in het verleden ook mee gestopt.
Altijd gedacht dat het brood niet hoog genoeg kwam, maar er zat de helft te weinig deeg in het blik :rofl2:
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Nou, het eerst resultaat is er...en het is wéér een bende! ;B
Ditkeer had ik (ook van Levine) een recept van brood met pompoenpitten. Zijkanten vast... Brood niet in één stuk uit het blik te halen..
Heb ik toch iets niet goed gedaan. Als ik niet al zo gewend was (en tevreden) over mijn zelfgebakken broodjes, zou ik misschien wel weer brood gaan kopen... :D,
Er staat nog een exemplaar in de oven, ook in een vers ingebrand blik. Hier zit een gewoon speltbloem witbroodje in, recept 'witbrood nr 5' ook van Levine). De blikken heb ik na het inbranden, alvorens deeg erin te doen, ingevet met zonnebloemolie. Oven temp 250 graden, duur 30 minuten. Dat inbranden heb ik overigens tweemaal gedaan, dus eerst afkoelen en dan nog eens dun insmeren en wéér de oven in voor 30 minuten.
Ik heb foto's, maarre.....juist, lukt me (nog) niet :shock:
Kees
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Ook het witbrood is inmiddels klaar. O wat een verrassing: deze viel er zó uit..
Misschien door de pompoenpitten die wel in (en op) dat bruine brood zaten?
Het raadsel is (voor mij) dus nog steeds niet opgelost...
Iemand nog een suggestie?
Kees
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Nou, het lijkt gelukt met die foto's..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iemand adhv deze beelden nog opmerkingen/adviezen?
De 'lak'laag lijkt hard genoeg in de blikken.
Wel zie ik dat in de hoekjes blanke puntjes zitten waar de olie niet is ingebrand. Die ingebrande olie zit aan de onderzijde van het blik wat nl niet 'waterdicht' is..
Het pompoenbrood zit vnl aan de zijkant en de platte bodem vast, niet in de hoekjes.
Ik hoop op raad!
groet
Kees
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Gaat het om deze broodbus Kees ? Artikelnr. 021520 300x105x85 mm.(Beko website catalogus)

Afbeelding

Waarbij volgnes jou het advies van Beko was om ze in te branden,zelf was ik van mening dat deze bussen voor gebruik gereed waren en alleen even met een droog doekje uitgeveegd en dan met een laagje olie gesmeerd hoefde worden.

Je zult 'm neem ik aan wel goed ingebrand hebben maar daarna voor gebruik misschien niet helemaal goed ingesmeerd met een laagje olie.

Dus ben je nu weer terug bij af en zit je met een bus waarin het brood is vastgebakken:

Afbeelding

Herhaal de schoonmaakprocedure en gebruik heet water met ipv. afwasmiddel soda, laat hiermee de bus goed weken en als alle bakresten losgeweekt zijn spoel je de bus na met schoon water en laat hem eerst weer GOED DROGEN,alvorens je hem opnieuw gaat inbranden,zoals je eerst gedaan hebt.
Zo moet je bus weer gereed voor gebruik zijn en na zorgvuldig smeren zal het brood er wel goed uit moeten komen.
Ben benieuwd of het nu wel lukt...we zullen het graag lezen.
Succes Kees.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

hallo Bakplaat,
Ja, dat blik is het. Ze hebben dacht ik maar één type blik.
Die broodresten zijn er al uit. Ik heb het blik even in heet water laten staan en toen met een stuk keukenrol schoon geveegd. Morgen zal ik het blik opnieuw inbranden en bij de volgende bakbeurt zorgvuldiger met olie insmeren. Dat zou best de oorzaak geweest kunnen zijn; per slot van rekening was dat witte broodje wel goed losgekomen. Heb ik dat blik misschien net even iets beter ingevet.
Dank voor je reactie hoor!
Kees
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Ballie »

Kijk na het inbranden goed of er nog kale plekken zijn op het staal van de bussen. Zo ja, dan nog eens goed insmeren en inbranden.

Ik zou dat overigens doen meteen nadat ze uit de oven komen en nog heet zijn. Dan is er minder kans dat de olie er weer vanaf loopt. De olie brandt dan waarschijnlijk meteen in... Dan wel nog even terug de hete oven in zodat de olie goed vastbrandt...

:!: Wel oppassen dat je je niet brandt aan het hete blik, en de kwast kun je daarna waarschijnlijk wel weggooien. Gebruik ook geen kwast met kunststof haren, anders smelten die ook meteen vast aan 't blik :mrgreen:
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

ha Ballie
Is insmeren met een flink stuk keukenrol een verkeerde optie?
Verder dank voor je aanvullende advies!
groet
Kees
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Ballie »

Als 'ie nog heet is lijkt me dat geen goed idee, maar bij een koude bus moet dat kunnen... Ik noemde een kwast omdat ik die zelf altijd gebruik om mijn bussen in te smeren met olie...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Levinebaktbrood »

De alusteelbakblikken van Beko hoeven helemaal niet ingebrand te worden. Staat ook nergens vermeld.

Ik heb er ook eentje, nooit ingebrand en brood glijdt er moeiteloos uit na het bakken. Ik heb er wel een ander probleem mee: brood blijft vrij bleek aan de zijkanten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef:De alusteelbakblikken van Beko hoeven helemaal niet ingebrand te worden. Staat ook nergens vermeld.
Dit was eigenlijk ook mijn mening Levine,ik had het al eerder verteld.
Maar volgens Kees was het advies van Beko om ze WEL in te branden. ;K
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Een mevrouw van Beko vertelde mij dat branden aan te raden was.
Ik had haar gebeld, juist omdat er nergens iets vermeld was over het juist inwerken van de blikken.
Na hier geraadpleegd te hebben, heb ik eerst de blikken goed gewassen, gedroogd en met zonnebloemolie ingevet.
Eerste resultaat: muurvast.
Dat 'bleke' aan de zijkanten herken ik wel Levine..
Met name dat wittebrood (jouw nr 5..) was aan de zijkant idd heel licht gekleurd.
groet
Kees
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Dit brengt mij trouwens op de volgende vraag: stel dat ik bij het eerste baksel idd iets niet goed gedaan zou hebben, kan ik dan dat inbranden weer tenietdoen en gewoon opnieuw beginnen?
Ik denk bijvooorbeeld aan het verwijderen van de 'laklaag' met behulp van soda oid..
Of is de weg die ik nu heb ingeslagen onherroepelij?
Wat denken jullie?
dank alvast maar weer hoor!
Kees
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Als ik goed begrijp Kees,heb je minstens twee van deze broodbussen. Probeer het eens zo, dat je bij een de 'laklaag' verwijderd' weken in heet soda water, zodat de bus zover mogelijk in de orginele staat terug komt. Daarna goed afspoelen en drogen, smeren met zonnebloem of slaolie, deeg erin,rijzen en afbakken zoals je gewend bent.
En dan de andere bus inbranden en vergelijk daarna van beide de resultaten...Wat het beste is kun je dan aanhouden.
Nogmaals succes Kees.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Ik wilde meteen een goede herstart maken en heb er 4 gekocht..4 van 28 en 4 van 30cm..
Ok, ik ga opnieuw het experiment aan!
dank weer!
Kees
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Melinda »

@Kees: heb je het al geprobeerd met een spuitbus, zoals Pancoating of van dr. Oetker?
Had het probleem vroeger nl. ook.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Dank allemaal voor het meedenken.
Inmiddels ben ik wel 'klaar' met die blikken. Ik heb geprobeerd de ingebrande laag te verwijderen en dat is slechts gedeeltelijk gelukt na veel moeite. Van een blik heb ik de laag laten zitten en, na goed inoliën, nog een brood in gebakken: vast.
Ze staan buiten, ik doe er niks meer mee.
Als iemand belangstelling heeft om het restauratie-stokje over te nemen: laat maar horen, je mag je hebben..
enne..Melinda, zo'n spuitbus ga ik zeker proberen.
groeten
Kees
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Wat jammer Kees dat het je zo vergaan is met deze broodbussen en je er door het inbranden nou niks meer mee kunt. :mrgreen:
Enkel en alleen om het feit dat ze van BEKO je het advies gaven om ze WEl in te branden.
Zie je eigen bericht aan mij van 22 januari.

Zo had ik je zelf al eens verteld dat deze bussen voor gebruik gereed zijn en dus (zonder inbakken) gebruiksklaar zijn. Evenals Levine die dit later ook nog eens bevestigde.

Je had er nogal een aantal aangeschaft schrijf je verder terug (4x30 en 4x28 cm) Nu hoop ik dat je in je enthousiasme ze nog niet allemaal ingebrand hebt en er nog enkele de ramp hebben overleefd,want als je ze zo allemaal onbruikbaar hebt gemaakt is dat een nogal kostbare geschiedenis.

Wat je als laatste redpoging nog eens kunt proberen is, als je een gasbrander hebt, bijv. zo'n hobbybrander met een verwisselbaar gaspatroon,de bus goed verhitten en er met bijv. een (3 hoekige) verfkrabber er alles uit te krabben en na afkoelen met een fijn schuurpapier zo glad mogelijk na te schuren.
Met een droge doek het schuurstof uitvegen en weer smeren met olie of zoals Melinda zei met een spuitbus/bakspray en er dan nogmaals een brood in te bakken.
Dan hoop ik met je mee Kees dat het hiermee toch nog goed komt en wens je er alle succes bij.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Ballie »

Is net niet beter om een wat minder destructieve manier te gebruiken? Op die manier beschadigd Kees het materiaal van de broodbus waardoor het brood mogelijk weer vastbakt.

Probeer het eerst eens door het blik in te vullen met water en in veel groter blik op een warmtebron te zetten en aan de kook te brengen. Doe er dan tevens een vaatwastablet in. Hiermee week je het meest hardnekkige vuil los. Zet hem wel in een veel groter blik, in verband met het overkoken van het blik.

Een andere optie zou uitkoken met Soda zijn, of eventueel een ovenreiniger. Daarna wel heel goed uitspoelen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
keesw

Re: Mijn bakblikken

Bericht door keesw »

Een vergissing maakte ik in een eerder bericht: ik kocht er 4. Twee van elke maat. Dat maakt het alweer overzichtelijker. Verder heb ik in eerste instantie ook 'zonder inbranden' gebakken. Ik zal nog wel eens kijken. Indien er iemand belangstelling heeft, mag hij/zij ze hebben, dat aanbod blijft...
Zou het anders uitpakken, kom ik er nog op terug..
Bedankt hoor Ballie en Bakplaat voor het meedenken!
Kees
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Levensplezier »

Ook bij mij is het niet helemaal goed gegaan. Ik heb een blauwstalen broodbus gekocht. Keurig ingebrand en vervolgens mijn desembrood erin, zonder het nog eens in te vetten. Niet echt een goede actie.
Uiteindelijk met veel geduld het brood gelost. Opnieuw ingebrand en jawel de volgende keer goed geolied. Maar weer wilde het brood niet lossen. Nu staat het blik met de broodresten in mijn hete (230 graden) AGA om de kruimels eruit te branden. (Ik hoef mijn oven nooit schoon te maken, dat gaat vanzelf in rook op! vandaar ook deze actie).

Wat heb ik verkeerd gedaan? Kan het zijn dat desembrood misschien iets 'agressiever' is dan gist brood en dat er een papiertje in zou moeten? Ik zie Rudolf altijd overal papiertjes voor gebruiken. Wie weet mag het zeggen.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Mijn bakblikken

Bericht door bakplaat »

Hallo Fini...

Enige ervaring met Desembrood bakken in broodbussen heb ik (nog) niet,maar met Gistbroden wel zoveel te meer en deze broden lossen echt wel altijd. Ik zou je daarom niet kunnen vertellen of je iets verkeerd hebt gedaan en of enkel het Desemdeeg de oorzaak is van het vast blijven zitten.

Zou het misschien zo kunnen zijn,dat door het langere rijsproces er een soort verzuring optreedt tussen deeg en buswand, die het laagje smeerolie aantast? Zelf noem je dit agressief,wat er ook een goed woord voor is.

Je zou het idd. eens kunnen proberen zoals je zelf suggereert,met een velletje (bak)papier tussen deeg en bus, vergeet dan ook niet papier aan de kopse/zijkanten van de bus.
Succes en deel ons tzt. je ervaring.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Levensplezier »

Dank je Cor voor je altijd weer opbouwende commentaar. Ik ga het eens met een stuk bakpapier proberen. Morgen wordt er weer desem brood gemaakt en ik laat het weten.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn bakblikken

Bericht door GebakkenLucht »

Is het misschien een idee om het blik in te vetten met kokosolie?
Ik dacht dat kokosolie beter bestand is tegen hogere temperaturen dan zonnebloemolie.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Levensplezier »

Ik ga eerst dat papier gebruiken en mocht dat niet goed/fijn zijn dan probeer ik de kokosolie. Dank je voor de tip.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Levensplezier »

Met papier ging het heel goed. Het is alleen lastig om het op maat te knippen. Niet alleen een velletje eronder, maar ook de kopse kanten. De volgende keer kokosolie!
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Melinda »

Heb je het weleens met een bakspray geprobeerd, Fini? Dat gaat ook heel goed.
Ik gebruik Pancoating Spray. Op veel plaatsen te koop, o.a. De Zuidmolen en Sligro.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Levensplezier »

Ja Melinda, dat ken ik. Ik heb het ook staan. Nog niet aan gedacht. Wie weet komt die bus ook aan de beurt. Wel een goede verdeling van het vet met die spray. Het overwegen waard.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Hans0166 »

ik gebruik altijd de blikken van Chicago voor m'n desem en gewone broden, even een kwastje zonnebloemolie ..of echte boter, lossen is nooit een probleem
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn bakblikken

Bericht door GebakkenLucht »

Tot hoever verwarm jij dan je oven?

Ik heb zonnebloemolie gebruikt die te verhitten is tot 180 of 185 graden. De oven verwarm ik tot 210 en aan het begin is het wel 230 graden.
Ik heb er een keer een bakblik ingezet dat ingesmeerd was met zonnebloemolie en het was meteen aangebrand.
Met kokosolie heb ik geen problemen. Mijn oven kan dan rustig tot 230 graden worden voorverwarmd.

Gebruik jij anders een speciale zonnebloemolie?
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Hans0166 »

de zonnebloemolie die ik gebruik komt bij de lidl vandaan

mijn begintemperatuur ligt meestal op zo'n 225/230 graden, na ca 20 minuten gaat het voor ongeveer dezelfde tijd terug naar 200 of 180.
ik heb het nog nooit gemeten, maar betwijfel ten zeerste of het blik met deeg die 225 graden wel haalt, bij 95 C in de kern is je brood al gaar.
Gebruikersavatar
GebakkenLucht
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 17:45
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn bakblikken

Bericht door GebakkenLucht »

Bij mij was het blik voor het grootste deel leeg. Het deeg lag onderin en rees niet zoveel, beginnersdeeg... Het was echt de olie die was aangebakken en het zat aan de bovenkant, wat ik me ervan herinner.

Misschien heeft het blik toen ook te dicht tegen de verwarmingsspiraal aan de bovenkant gestaan. Dat weet ik niet meer.
Als het blik te dicht tegen een gloeispiraal aan staat is geen enkele olie ertegen opgewassen. Lijkt mij.

Het zou ook kunnen zijn dat ik de temperatuurknop tussentijds omhoog heb gedraaid. Als je dat doet gaat de gloeispiraal vol aan.
Dat heb ik nu dus afgeleerd.
-Frits

Lekker mijn eigen gebakken broodjes oppeuzelen. Heerlijk.
Gebruikersavatar
Willem56
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: di 03 feb 2015, 17:38

Re: Mijn bakblikken

Bericht door Willem56 »

Oude ook roestige stalen bakblikken weer als nieuw:

Met schuurpapier de roest verwijderen, de blanke plekken naschuren met korrel 400 (event. waterproof)

Het blik schoonmaken en insmeren met olie, met een hobbybrander verhitten tot de kleur veranderd van blauw naar kleurloos, stelselmatig, wand voor wand, tot op iedere plaats de kleurverandering heeft plaatsgevonden, blik laten afkoelen en als je het goed gedaan hebt is het blik weer als nieuw: blauw.

Niet met aluminium doen, dat smelt....

succes
Plaats reactie