bakblikken voorbranden?

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Gebruikersavatar
valeria1966

bakblikken voorbranden?

Bericht door valeria1966 »

Ik bak voor mijn schoonmoeder glutenvrij en mijn schoonvader bakt altijd brood voor haar maar momenteel wil dat niet zo lukken omdat hij ziek is en ook vandaag zelfs geopereerd dus wil ik nu brood bakken voor mijn schoonmoeder.

Heb de mix en recept en twee nieuwe bakblikken die ik vond in de kringloopwinkel (mijn budget is niet groot) maar.............. ik heb ooit onthouden dat je een broodbakblik moet inbranden? Hoe ook alweer en hoe lang? En misschien is het beter als ik een foto plaats van de blikken?

Ze zijn niet zwart maar aluminium kleurig maar wel met die gevouwen hoeken zeg maar en het brood wat je bakt glutenvrij is ook niet voor de maat die je bij een "gewoon" broodbakblik hebt.

Ook binnenkant is aluminium of staal misschien wel dus is het uberhaupt wel nodig dat ik het voorbrand?

Ga even een foto maken :)
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door valeria1966 »

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Ballie »

Door de blikken in te branden creëer je eigenlijk een soort van anti aanbak laag in de broodbus.

Als ik het goed onthouden heb, vet je ze dun in met een kwastje en wat sla-olie. Dan zet je ze in een oven die je zo heet mogelijk hebt voorverwarmd. Laat ze daar 1 á 2 uur in staan. Eventueel nog een keer herhalen.

Daarna nooit meer afwassen, maar na het bakken alleen even met een stuk keukenpapier schoonvegen. Je broden zullen als het goed is nooit vast blijven zitten. Zolang je tenminste alleen "gewoon" brood bakt. Dus geen zoete broden zoals bijv. een fries suikerbrood. Dan krijg je gesmolten suiker aan je bakvorm en zulje toch nog goed met heet water schoon moeten maken, en zul je de bussen opnieuw in moeten branden.

Correct me if I'm wrong ;)
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door valeria1966 »

Bedankt voor je snelle antwoord :) Ik ga morgen deze blikken maar eens voorbranden en dan donderdag aan het brood gaan beginnen, mijn tijd is een beetje moeilijk in te delen momenteel en ik wil wel mijn tijd er voor nemen en hebben. En inderdaad vaag staat het me ook bij hoor hoe of wat en zelf dacht ik dus boter maar olie lijkt me stukken beter dus maar goed dat ik het vraag :)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Ballie schreef:Door de blikken in te branden creëer je eigenlijk een soort van anti aanbak laag in de broodbus.

Als ik het goed onthouden heb, vet je ze dun in met een kwastje en wat sla-olie. Dan zet je ze in een oven die je zo heet mogelijk hebt voorverwarmd. Laat ze daar 1 á 2 uur in staan. Eventueel nog een keer herhalen.

Daarna nooit meer afwassen, maar na het bakken alleen even met een stuk keukenpapier schoonvegen. Je broden zullen als het goed is nooit vast blijven zitten. Zolang je tenminste alleen "gewoon" brood bakt. Dus geen zoete broden zoals bijv. een fries suikerbrood. Dan krijg je gesmolten suiker aan je bakvorm en zulje toch nog goed met heet water schoon moeten maken, en zul je de bussen opnieuw in moeten branden.

Correct me if I'm wrong ;)
Valeria en Frans...deze broodbussen lijken me wel van alumium en als dat echt zo is zou ik ze niet inbakken/branden,lijkt me overbodig. ;B Dat doen we gewoonlijk wel met de zwarte stalen broodbussen,zoals deze:

Afbeelding

Hier is duidelijk te zien dat het inbakken/branden zijn ''sporen'' heeft achtergelaten en dat zoals Frans opmerkte er een anti-aanbaklaagje is aangebracht.
Na elk gebruik indien nodig de bussen even uitvegen met een stuk keukenrolpapier en voor het volgende gebruik even insmeren met een kwastje met slaolie.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb alleen maar bakblikken die je NIET hoeft in te braden, het hoeft dus niet altijd. Het lijkt me dat die van jou ook niet ingebrand hoeven te worden (zoals Bakplaat ook al zegt).
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door valeria1966 »

:2th:
Als het niet hoeft dan hoeft het niet, mijn dank is heel groot :) Want dat scheelt me weer een boel tijd. Dus dan ga ik het er gewoon op wagen. Zo een zwarte heb ik ook Cor en bij deze twijfelde ik gewoon. Dus ga op jullie af en gewoon doen en mocht het nodig zijn kan ik dat altijd nog doen :idea: :)
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Bakkersdochter »

Er is een leuk gezellige 'halve' bakvorm aan mijn vingers blijven plakken. Nu moet ik deze ook nog inbranden. Ik heb toch nog twee vraagjes.... ik dacht dat ik de vorige keer olijfolie had gebruikt (ik heb ook nog zonnebloemolie in huis), kan een van beide olieën ook? En is een half uur ook goed? 2 uur is wel erg lang. Heb de vorige keer alles opengegooid wat ik aan ramen en deuren heb, kan me niet meer herinneren dat dat toen 2 uur duurde het bakken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Bakkersdochter schreef:Er is een leuk gezellige 'halve' bakvorm aan mijn vingers blijven plakken. Nu moet ik deze ook nog inbranden. Ik heb toch nog twee vraagjes.... ik dacht dat ik de vorige keer olijfolie had gebruikt (ik heb ook nog zonnebloemolie in huis), kan een van beide olieën ook? En is een half uur ook goed? 2 uur is wel erg lang. Heb de vorige keer alles opengegooid wat ik aan ramen en deuren heb, kan me niet meer herinneren dat dat toen 2 uur duurde het bakken.
Zie ''m eerst maar eens los van je vingers te krijgen Dochter :rofl:... Alleen als het zo'n zwarte stalen vorm is,zou ik 'm inbakken/branden,maar doe dat dan vooral NIET met olijfolie,maar gebruik er zonnebloem- of slaolie voor.Enneehh...( Ballie kijk en luister ook even mee ) een half uur is daar ruim voldoende tijd voor.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
valeria1966

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door valeria1966 »

bakplaat schreef:
Bakkersdochter schreef:Er is een leuk gezellige 'halve' bakvorm aan mijn vingers blijven plakken. Nu moet ik deze ook nog inbranden. Ik heb toch nog twee vraagjes.... ik dacht dat ik de vorige keer olijfolie had gebruikt (ik heb ook nog zonnebloemolie in huis), kan een van beide olieën ook? En is een half uur ook goed? 2 uur is wel erg lang. Heb de vorige keer alles opengegooid wat ik aan ramen en deuren heb, kan me niet meer herinneren dat dat toen 2 uur duurde het bakken.
Zie ''m eerst maar eens los van je vingers te krijgen Dochter :rofl:... Alleen als het zo'n zwarte stalen vorm is,zou ik 'm inbakken/branden,maar doe dat dan vooral NIET met olijfolie,maar gebruik er zonnebloem- of slaolie voor.Enneehh...( Ballie kijk en luister ook even mee ) een half uur is daar ruim voldoende tijd voor.

Valeria luistert ook mee :mrgreen: Die plakkende bakvormen..het is me wat he philo? ;) Ik heb daar ook zo een "last" van...nah geen last het enige "luxeprobleem" is waar ik ze ga laten :D :D
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Bakkersdochter »

Oke wordt het morgen met zonnebloemolie op z'n heetst, een half uur. Da's in elk geval duidelijk.
Gebruikersavatar
Gerard

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Gerard »

Bij het inbranden gaat de olie "drogen", de vloeistof gaat ketens vormen en hardt uit. Zonnebloemolie, saffloerolie en nog vele andere olieën zijn drogende olieën, net als lijnolie.Het vormen van ketens vindt plaats onder invloed van zuurstof, warmte en licht. Door de bakblikken ingeolied te verhitten versnelt het proces en wordt de olie tevens donker. Bij zo'n 250 graden lukt dit prima, te lang en te heet doet de olie weer verdwijnen, het verbrandt dan. De laag is goed als deze na afgekoeld te zijn hard is, dus niet plakt. Vergelijk dat maar met lak.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Bakkersdochter »

Dan is het bij mij de vorige keer niet goed gegaan. Waarschijnlijk te heet. De olie plakte inderdaad nog, en ik had express de oven goed opgestookt. Ga het gewoon nog een keer doen. Maar dan zal ik hem niet op max. zetten.
Bedankt voor de uitleg Gerard
Gebruikersavatar
Gerard

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Gerard »

Bakkersdochter schreef:Dan is het bij mij de vorige keer niet goed gegaan. Waarschijnlijk te heet. De olie plakte inderdaad nog, en ik had express de oven goed opgestookt. Ga het gewoon nog een keer doen. Maar dan zal ik hem niet op max. zetten.
Bedankt voor de uitleg Gerard
Als het nog plakt was het niet heet genoeg of te kort. Het is een proces dat tijd nodig heeft en ook afhankelijk is van de soort olie. Als het nog plakt, gewoon weer de oven in en nog even laten doorbakken.
Gebruikersavatar
Bakkersdochter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Bakkersdochter »

Misschien had ik hem ook wel te dik gedaan. Want het was vooral de naden zeg maar. Maar ik doe het nog een keer. Had ze wel een half uur in staan hoor :D, . Dus gewoon langer, heter en misschien iets minder dik ingevet. Ik had zonnebloemolie gebruikt.
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Lauralijn »

Doet nu niets ter zake, maar ik herinner me de dag dat we de Rofco bakplaten gingen inbranden als gisteren: rookalarm was niet te stoppen en we moesten alle deuren en vensters open zetten om rook en geur kwijt te geraken.... De buren hadden bijna de brandweer gebeld :G
Gebruikersavatar
mayken
Deegkneder
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 13:02

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door mayken »

Ik zeg: anti-aanbakblikken kopen, ben je voor altijd van het gedonder af! :B:
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Ballie »

Toen ik mijn blikken inbrandde, heeft de oven anderhalf uur op 250 graden aangestaan, en heb ik de blikken in de oven laten staan tot 'ie was afgekoeld. Ik heb de blikken ook met zonnebloemolie ingebrand. En er plakt niets meer.

Anti-aanbakblikken zouden een alternatief kunnen zijn, maar als je al andere blikken hebt, dan kun je door ze in te branden eenvoudig zelf een anti-aanbaklaag aanbrengen. Nooit meer afwassen en alleen met een stuk keukenpapier schoonvegen na het bakken...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door stillekracht »

Mijn bakplaten van de Rofco zin van blauwstaal en heb ik moeten inbakken. Ik heb het met margarine gedaan. Buitendeur open zetten en laat maar walmen :yugh:

Er plakt nooit iets. PERFECT!!
Gebruikersavatar
Gerard

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Gerard »

Paar tips voor inbranden:
Maak het bakblik heel goed schoon en vetvrij.
-gebruik liefst plantaardige olie die een drogende olie is, zoals zonnebloemolie en saffloerolie, geen olijfolie, dat is een niet drogende olie.
(margarine kan de juiste olie bevatten, maar ook een oliesoort die niet wil drogen, het is dan een gok, maar kan goed uitpakken. Er zit in margarine ook water, emulgatoren, smaakstoffen, vitaminen, waarom zou je dat allemaal ik die laag doen, de laag wordt er niet beter van.)
-breng een heel dunne laag aan, maar wel zo dat er overal olie zit.
-inbranden: een half uur of langer in een voorverwarmde oven op ongeveer 250 graden celcius, als de oven nog moet opwarmen kunnen er plaatselijk veel hogere temparaturen ontstaan, waardoor de olie verbrandt. De laag is goed als deze na afkoeling niet meer plakkerig is, het wordt echt hard, net als lak.
-breng nu een 2e laag aan, dit geeft zekerheid dat je een goede dekkende laag hebt )net als lak :)

In feite is het ook vergelijkbaar met een laklaag: ouderwetse lak bestaat uit lijnolie, een verdunningsmiddel (gomterpentijn, citrusolie) en een droogmiddel (siccatief, dat is giftig).
Na het opbrengen van de lak verdampt het verdunningsmiddel en gaat de olie verharden door invloed van zuurstof, warmte en licht. Dat laatste is precies hetzelfde als er bij het inbranden gebeurd.

Vandaag nog jezelf inbranden in het zonnetje, je moet er wel even bij blijven voor het beste resultaat :rofl2:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Afbeelding

Hier is duidelijk te zien dat het inbakken/branden zijn ''sporen'' heeft achtergelaten en dat zonnebloemolie en oven hun werk goed hebben gedaan. :2th:

Na elk gebruik indien nodig de bussen even uitvegen met een stuk keukenrolpapier en voor het volgende gebruik even insmeren met een kwastje met sla/zonnebloemolie.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Gerard

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Gerard »

Ik gebruik de broodbussen (koppels van 3) twee keer in de week en maak ze nooit schoon. Invetten doe ik met roomboter, dat geeft nog een extra lekkere smaak en geur
Gebruikersavatar
Lauralijn

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Lauralijn »

Even dit oude draadje kort leven inblazen....
Ik was op zoek naar informatie over het inbranden van (mijn nieuwe) bakblikken en kwam dit tegen:

http://passie.horeca.nl/fav/Materiaalkennis.pdf

Ik vond het wel interessant en wilde dat even met jullie delen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Heb dit hieronder even uit het desbetreffend artikel gelicht en waar je leest bij pannen en platen kun je ook nog broodbussen aan toevoegen.Het is helemaal duidelijk en zo heb ik het zelf (en ook Gerard hierboven) ook al eens uitgelegd.
Zo heb ik al mijn stalen broodussen en bakplaten ook behandeld,heb er alleen geen zout bij gebruikt...wat ook niet nodig is gebleken.
De bussen en platen gebruik ik niet dagelijks,maar heb nog nooit problemen gehad met het ''lossen'' van alles wat er in/op gebakken wordt. :2th:

Nieuwe onbekleed plaatstalen materieel moet voor
gebruik ingebrand worden. Plaatstalen gereedschappen,
zoals pannen en platen, worden eerst goed afgewassen
(fabrieksvet verwijderen) en daarna licht
ingevet met olie en zo sterk verwarmd, dat het gaat
walmen. Door de hitte gaan de poriën van het staal
open. De olie kan er goed in doordringen. Strooi wat
zout in de pan (opnemen van overtollige olie). Laat de
pan afkoelen en veeg de pan uit met een droge doek.
Onderhoud
Bij intensief gebruik is bijna geen onderhoud nodig.
Het materieel wordt bij voorkeur niet gereinigd met
een afwasmiddel (ontvetten). Is dat wel nodig, dan
moeten de pannen opnieuw worden ingebrand.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door TigerManZ »

Duidelijk verhaal.
Begrijp ik het goed dat dit alleen nodig is bij onbehandeld plaatstaal?
Dus niet bij de geëmailleerde bakplaten die bij onze Siemens oven zitten?
En ook niet bij bakvormen met een anti aanbak laag?

Groet, Han.
Die morgen de tijd zal nemen om dat artikel eens rustig door te nemen.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Goed opgelet en begrepen Han :D het geldt idd. voor onbehandelde stalen vormen/broodbussen en bakplaten.De door jou genoemde geëmailleerde bakplaten en ook vormen met antiaanbaklaag behoeven deze behandeling niet.
Enkele berichten terug,zie een voorbeeld zoals mijn (ingebrande) broodbussen eruit zien,waaruit het gebakken brood steeds weer zonder problemen 'lost' :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Ballie »

Dat begrijp je heel goed. Wat je met voorbranden doet, is eigenlijk het aanbrengen van een anti-aanbaklaag/beschermlaag op het plaatstaal. En gezien dat bij die andere producten al is gebeurt, is het daarbij niet meer nodig.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Fermenter »

Interessante draad!
Gebruiken jullie bij het bakken met deze ingebrande bakblikken dan enkel wat zonnebloemolie?
Geen (extra) bakmargarine?
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Het liefst gebruik ik pure sla- of zonnebloemolie voor het smeren/invetten van mijn broodbussen.
Ook In (vloeibare) bakmargarine,zit nogal wat water,als ik het goed heb +/- 15 %.
En daar waag ik mijn bussen liever niet aan. :(
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Fermenter »

Heb de mijne zonet ook ingebakken. Tjonge, wat een stank :)
Weet niet goed wat te denken van het resultaat. Op de bodem is inderdaad een laag ingebakken met wat rare patronen. Niet overal lijkt er die laag te zijn, nochtans meer dan genoeg olie gebruikt.
De randen zijn heelwat minder.
Is het de bedoeling om echt een (dikke) bruine coating te krijgen?
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Melinda »

Fermenter, wat ik weet van het inbranden van de Rofco bakblikken is, dat je de olie heel dun en gelijkmatig moet aanbrengen. Met keukenpapier invetten en dan in de oven. Daarna afkoelen en nogmaals invetten en weer in de oven doen. Maar dat is met de Rofco bakblikken dan hè. De kenners hier hebben misschien andere ideeën.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
ystava_nl

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door ystava_nl »

De bedoeling is dat de olie polymeriseert, en dat werkt eigenlijk alleen goed als je een heel dun laagje hebt.
Voor gietijzer wordt vaak crisco gebruikt, dat polymeriseert ook heel goed, maar gietijzer heeft een andere structuur (poreuzer). Bij gietijzer is het verstandig om er daarna nog een aantal keren bacon in te bakken.
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakkerdick »

Vandaag even mijn bakblikken ingebrand met zonnebloemolie. Het nut van het forum is voor mij weer eens bewezen, als er iets (culinairs) met vet moet gebeuren grijpen we hier vrijwel automatisch naar olijfolie, maar de hint van Gerard hierboven heeft me daarvan weerhouden. Het heeft trouwens een mooi partijtje staan walmen. Ik had deze week mede uitgekozen omdat ik wist dat de buren links en rechts een weekje met vakantie zouden zijn. Je buren uitroken is niet een bijzonder sociale actie.
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Fermenter »

Ik heb enkele blikken 'blauw staal' proberen in te bakken.
In mijn enthousiasme met eerst teveel olie. Dat komt er onderhand allemaal terug af... :shock:
Een veel dunnere laag op mijn laatste blik lijkt permanenter te zijn.
Echter, ik heb eigenlijk nog nooit enig probleem gehad om brood uit mijn blik te krijgen...
Gewoon invetten voor het bakken en ze komen er als vanzelf uit.
Dus ik denk niet dat ik dit type blikken nog verder ga behandelen.
Het biedt geen extra voordeel voor dit type/merk(voorlopig)
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Ballie »

Het inbranden van broodbussen van onbehandeld (plaat)staal wordt gedaan voor het behoud van de bussen en ter voorkoming van vervuiling van de bussen. Eenmaal ingebrand zijn de bussen met een simpel stuk keukenpapier en omdat er (bijna) geen zuurstof (en vocht) bij het staal kan komen is er ook veel minder kans op oxidatie (roestvorming).
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Fermenter »

Voor wie ervaring heeft met het inbakken van Rofco bakplaten:
in de handleiding staat om de plaat in te vetten en daarna helemaal droog te wrijven.
Maar hoe droog is droog?
Ik gebruik keukenpapier en bij echt droogwrijven lijkt de olie echt verdwenen.
Moet de laag inderdaad zo dun worden? :grin:
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Melinda »

Ik schreef al eerder, dat je het invetten kunt doen met olie op keukenpapier. Dat is de instructie, die ik kreeg van Micha (van Rofco). Je brengt de olie dus op de bakplaat aan d.m.v. keukenpapier. Dat voorkomt al dat je teveel olie gebruikt en er een flinterdun laagje op de bakplaat komt.
Het is de bedoeling dat je zeker 2x de procedure volgt en als het nodig is, nog een keer.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Fermenter

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Fermenter »

Melinda schreef:Ik schreef al eerder, dat je het invetten kunt doen met olie op keukenpapier. Dat is de instructie, die ik kreeg van Micha (van Rofco). Je brengt de olie dus op de bakplaat aan d.m.v. keukenpapier. Dat voorkomt al dat je teveel olie gebruikt en er een flinterdun laagje op de bakplaat komt.
Het is de bedoeling dat je zeker 2x de procedure volgt en als het nodig is, nog een keer.
Ok. Maar dus niet het droogwrijven zoals in de handleiding? Want dan blijft er amper olie over om in te bakken :)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Melinda »

Micha zei mij toen, dat ik de olie heel dun met keukenpapier moest aanbrengen. Flinterdun dus. Zo heb ik het gedaan en het is prima gegaan.
Ik moet wel zeggen, dat ik altijd een bakvel op de bakplaat leg. Daardoor blijft de bakplaat ook mooi.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Joop130
Gaat de goede kant op
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 14:03

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Joop130 »

Vandaag naar aanleiding van lezen van het forum een broodblik gekocht, budget keus , bij de action , ik was er toch voor de besproken lepelweegschaal op het forum. Netjes volgens jullie instructies ingebrand ( net als seasonnen van een Dutch Oven , niets aan walm , ga er van uit dat dit een juiste actie was.

De olie was Arachide olie , is deze ook goed voor deze inbrandactie?

Even een off-topic vraag in de meeste Youtube filmpjes zie je de beslag/deegschalen leeg gehaald worden met een kunststof spatel , ben er vandaag ook voor op pad geweest , nergens te koop (Blokker, Hema, Action) behoort dit kook accessoire tot de professionele uitrusting? Waar te koop?

ga dit weekend serieus aan de gang :?

Fijn weekend verder

groet Joop
Maak niet steeds dezelfde fouten , er is keus genoeg.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Melinda »

Joop130 schreef:Even een off-topic vraag in de meeste Youtube filmpjes zie je de beslag/deegschalen leeg gehaald worden met een kunststof spatel , ben er vandaag ook voor op pad geweest , nergens te koop (Blokker, Hema, Action) behoort dit kook accessoire tot de professionele uitrusting? Waar te koop?
Bedoel je een deegsteker/schraper?
Afbeelding
Die zijn overal te vinden waar bakspullen worden verkocht. Google maar eens op "deegsteker".
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Joop130 schreef:Vandaag naar aanleiding van lezen van het forum een broodblik gekocht, budget keus bij de action Netjes volgens jullie instructies ingebrand ga er van uit dat dit een juiste actie was.
Hallo Joop
Zo'n broodbus/bakvorm van o.a. de Action is voor gebruik gereed en hoeft dus NIET ingebrand te worden. ;B
Dat inbranden is wel gebruikelijk bij de orginele wat dikkere zwart stalen broodbussen:

Afbeelding

Een deegkrabber/schraper:Afbeelding Een deegsteker: Afbeelding
Laatst gewijzigd door bakplaat op za 08 mar 2014, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Levinebaktbrood »

Joop130 schreef:Vandaag naar aanleiding van lezen van het forum een broodblik gekocht, budget keus , bij de action , ik was er toch voor de besproken lepelweegschaal op het forum. Netjes volgens jullie instructies ingebrand ( net als seasonnen van een Dutch Oven , niets aan walm , ga er van uit dat dit een juiste actie was.

De olie was Arachide olie , is deze ook goed voor deze inbrandactie?

Even een off-topic vraag in de meeste Youtube filmpjes zie je de beslag/deegschalen leeg gehaald worden met een kunststof spatel , ben er vandaag ook voor op pad geweest , nergens te koop (Blokker, Hema, Action) behoort dit kook accessoire tot de professionele uitrusting? Waar te koop?

ga dit weekend serieus aan de gang :?

Fijn weekend verder

groet Joop
Niet alle bakblikken hoeven ingebrand te worden, daar moet je even op letten. Die van de Action hoeft niet. Je kunt er zelfs het bakblik mee verpesten :o. Plaatstalen bakblikken moet je wel inbranden. Heb er deze week toevallig weer eentje gekocht. Eigenlijk tegen mijn voornemen in (had besloten geen plaatstalen bakblikken meer te kopen), maar niets veranderlijk dan een mens hè :lol:

De deegschraper is te koop in kookwinkels en bij groothandels zoals Sligro.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
adnaloj

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door adnaloj »

Volgens mij heb ik plaatstalen bakblikken gezien bij de action.
Maar ook de normale bak blikken met teflon.

Word de olie niet rans?
Ik bekleed mijn bak blikken gewoon met bakpapier.

Gr Jolanda
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Dat zijn geen plaatstalen bussen Jolanda...Die van de Action zijn van het merk Zenker.
Die zijn veel dunner en lichter van gewicht tov. plaatstaal. ;K
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
adnaloj

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door adnaloj »

Mijn excuses,...
Gebruikersavatar
barto
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 17:14
Locatie: Utrecht

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door barto »

Heb vandaag mijn blik van de broodbakshop binnen gekregen.
Dit waren/zijn de instructies die zij geven voor het inbranden:

Was de broodbakvorm zorgvuldig af met zeer warm water zonder zeep. Droog de broodbakvorm goed af en zet hem gedurende 1 uur in de oven op 200°. Laat de broodbakvorm afkoelen. Neem vervolgens, om het blauwstaal opnieuw te voeden, een plantaardig voedingsvet en vet de bakvorm helemaal in. Zorg ervoor dat het vet goed in het blauwstaal dringt. Verwijder vervolgens het teveel aan vet met een velletje keukenpapier, een dunne laag volstaat om de bakvorm te beschermen, voordat u de broodbakvorm op een droge plaats opbergt.

Hier staat echter niet dat hij na het invetten weer in de oven moet. Moet dat dan wel?

Gr.Bart
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door Ballie »

Tenzij deze bussen op de 1 of andere manier al een anti aanbaklaag heeft en het werkelijk blauwstalen broodbussen zijn, lijkt me dat wel verstandig om te doen. De eerste keer in de oven zal zijn om het staal goed droog te stoken na het schoonspoelen.

Mogelijk weet Cor (Bakplaat) hier meer over te vertellen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door bakplaat »

Als het om deze broodbus gaat Bart,
dan is het dacht ik niet een echte plaatstalen bus zoals ik die zelf ook heb,dit verwacht ik ook niet van het merk Patisse.
Dan zou ik gewoon hun onderstaand advies opvolgen (citaat website) en je bus geen tweede keer meer inbakken/branden. ;B

PRODUCTBESCHRIJVING
De Patisse broodvorm antikleef heeft een lengte van 30 centimeter. Vet de Patisse bakvorm telkens lichtjes, maar zorgvuldig in. De allereerste keer is het aan te bevelen de vorm even in te bakken door hem zonder inhoud een tiental minuten bij ca. 180 °C in de oven te plaatsen. Reinig de Patisse bakvorm na gebruik met warm water en droog hem daarna goed af. Niet in de vaatwasmachine reinigen.

Het lijkt me wel overbodig om de bus na elk gebruik met warm water te reinigen en te drogen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
barto
Gaat de goede kant op
Berichten: 98
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 17:14
Locatie: Utrecht

Re: bakblikken voorbranden?

Bericht door barto »

bakplaat schreef:Als het om deze broodbus gaat Bart,
dan is het dacht ik niet een echte plaatstalen bus zoals ik die zelf ook heb,dit verwacht ik ook niet van het merk Patisse.
Dan zou ik gewoon hun onderstaand advies opvolgen (citaat website) en je bus geen tweede keer meer inbakken/branden. ;B
Nee die is het niet Cor maar deze http://www.broodbakshop.nl/broodbakvorm ... -gram.html] Vandaar mijn vraag.

Gr.bart
Plaats reactie