Zelf graan malen

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John

Zelf graan malen

Bericht door John »

Hallo broodbakkers,

Wie van jullie heeft er ervaring met het zelf malen van graan ?

Wat is een kwalitatief goede graanmolen voor thuisgebruik ?
Heb zelf al een beetje gekeken op www.graanmolen.com .

Heb deze week Emmer en Einkorn binnen gekregen uit Duitsland. Dacht dat 't meel was, maar blijkt om hele korrels te gaan.

Bedankt voor jullie info.

Groet John
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Zelf graan malen

Bericht door Levensplezier »

Hallo John,
ik heb een graanmolen op mijn Kitchenaid. Als je wilt mag je die wel een keer komen proberen. Drunen Waalwijk is zo ver niet. Dan kun je in elk geval ervaring opdoen. Zelf de korrels meebrengen. De stroom komt hier uit het stopcontact! :rofl2:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
John

Re: Zelf graan malen

Bericht door John »

Hee Fini,
Wat ontzettend aardig van je. Heb zelf geen kitchenaid, maar ik hou de aanbieding om t bij jou te komen proberen in m'n achterhoofd.

Dank je.
Groet John
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Zelf graan malen

Bericht door Ballie »

Hmm, ik ben dan wel niet van plan om zelf te gaan malen, maar lijkt me wel leuk om eens te zien hoe dat werkt, dat zelf malen. Dus als het gaat gebeuren, en je hebt nog een plekkie vrij, wil ik er graag bij zijn...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Zelf graan malen

Bericht door Levensplezier »

Ja hoor plek zat. Het aanrecht is niet zo groot maar mijn tafel wel. Daar kunnen veel makke schapen omheen. Het enige is dat we niet constant de KA aan kunnen laten want die moet ook eens even rusten.
Wie zich geroepen voelt mag ook meekomen hoor!
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Zelf graan malen

Bericht door Soepkipje »

John schreef: Wie van jullie heeft er ervaring met het zelf malen van graan ?

Wat is een kwalitatief goede graanmolen voor thuisgebruik ?
Heb zelf al een beetje gekeken op http://www.graanmolen.com .
Tja John, sinds enige jaren heb ik een Hawo's Easy graanmolen en ben er nog steeds heel erg blij mee en voldoet nog steeds prima voor thuisgebruik. Voordeel van graankorrels is dat je ze heeeeeeel (veel jaren) lang kunt bewaren. Gemalen graan is maar enkele (max 3) maanden bruikbaar. Mijn graanmolen (was toen nog niet verkrijgbaar in Nederland) heb ik in Duitsland gekocht. Weet niet of het nog wat uitmaakt, maar kijk ook eens rond in Duitsland bv hier want die hebben een veel groter aanbod en traditie met graanmolens.
Het loont ook de moeite om op Duitse Ebay rond te kijken. Zo ben ik destijds goedkoop aan een 2e hands graanvlokker gekomen.

Succes met de zoektocht en laat nog eens horen als (en welke) je evt. koopt.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
John

Re: Zelf graan malen

Bericht door John »

En deze is het geworden. Bedankt Fini en Soepkipje voor jullie hulp en tips.

Als ie binnen is en ik heb zelf m'n eerste graan gemalen, zal ik hier m'n bevindingen posten.
Ben benieuwd verwacht binnen 2- 3 dagen binnen te hebben.

http://www.getreidemuehlen.de/Getreidem ... 91182.html

Groet John
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Zelf graan malen

Bericht door Levensplezier »

Gefeliciteerd John. Een mooie machine die veel 'home-made' uitstraalt en er behoorlijk 'natuurlijk' uitziet. Kan me voorstellen dat je hiervoor gegaan bent.
Ben benieuwd naar je resultaten. Zo te zien kun je de maaldikte zelf instellen. Dus valt er behoorlijk wat te experimenteren. Succes.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: Zelf graan malen

Bericht door PeterD »

John, Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Zelf graan malen voor het brood dat je zelf bakt lijkt me de ultieme vorm van brood bakken (zelf graan verbouwen lijkt me dan weer een stapje te ver)
Heb je al een idee waar je je graan vandaag gaat halen?
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
eric

Re: Zelf graan malen

Bericht door eric »

Olalala,

Ja John, Peter heeft gelijk, de ultieme vorm van brood bakken komt inderdaad héél héél
dichtbij.
Veel plezier ermee.

eric
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Zelf graan malen

Bericht door Soepkipje »

@John: Gefeliciteerd. Inderdaad een mooie Sonderangebot. En nu alleen nog wachten!

Levensplezier schreef: Zo te zien kun je de maaldikte zelf instellen.
@Fini: Bij al die molens en vlokkers kun je die maaldikte zelf instellen. (Bij mijn Easy door aan de knop rechts te draaien)
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Zelf graan malen

Bericht door Levensplezier »

Je kunt bij de KA dat ook instellen. Maar het viel me op toen ik de foto zag. Mij mij is het ook een draaischijf.
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
John

Re: Zelf graan malen

Bericht door John »

Vanmiddag binnen gekregen de nieuwe graanmolen van Hawos.
Even proefgedraaid met wat rogge.
Gaat erg goed, van grof tot zeer fijn.
Molen ziet er zeer degelijk uit, en maakt weinig herrie tijdens het malen.
Ben er blij mee.


Afbeelding

Afbeelding

En voor de liefhebbers even snel een filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=hWuEvesAm8M

Meer ervaringen volgen later.

Groet John
Gebruikersavatar
PeterD
Opboller
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 02 sep 2013, 13:59

Re: Zelf graan malen

Bericht door PeterD »

Dat ziet er goed uit, John. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen met eigen gemalen meel/bloem. Ik gok dat je heel veel plezier gaat beleven met deze aankoop.

Heb je bewust gekozen voor het merk Hawos? Ik heb eens gekeken naar de verschillende merken via de link die je plaatste, maar vind niet echt enorme verschillen tussen de machines van de verschillende merken. Ik zag wel dat de maalstenen van de Hawos iets groter zijn dan bijvoorbeeld Komo. Nu weet ik dat de grootte van maalschijven bij koffie (espresso) nogal een verschil maakt dus ga er gemakshalve vanuit dat dat voor graanmolens ook zo is.

Wanneer staat het eerste brood met eigen gemalen meel op de planning?
Peter

http://instagram.com/pmdanvers
Mixer: Kenwood KMC560, Maxima MSM10L, handen
Oven: Rofco B40
Als ik later groot ben, word ik bakker
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zelf graan malen

Bericht door Melinda »

John schreef:Vanmiddag binnen gekregen de nieuwe graanmolen van Hawos.
Even proefgedraaid met wat rogge.
Gaat erg goed, van grof tot zeer fijn.
Molen ziet er zeer degelijk uit, en maakt weinig herrie tijdens het malen.
Ben er blij mee.
Meer ervaringen volgen later.
Groet John
Wat leuk, John. Duurt het lang om een "partijtje" graan te malen? Komt natuurlijk bovenop de gewone bereidingstijd van brood.
Wel erg leuk. Gefeliciteerd. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
John

Re: Zelf graan malen

Bericht door John »

Melinda,
Het graan malen gaat behoorlijk snel op de fijnste stand ( bloem ) maal je 125 gram per minuut.
Het komt dus idd wel bij je gewone bereidingstijd van je brood ( maar slechts een paar minuten, en dus wel "vers" meel/bloem )
Had ook nog even gekeken naar een handmolen, maar dan sta je toch wel erg lang te draaien ( wat niet handig is als je veel wilt bakken )
Denk dat ik hier veel plezier aan ga beleven.
Morgen maar eens een broodje maken met vers gemalen Einkorn.

Wordt vervolgd
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Zelf graan malen

Bericht door Levensplezier »

John, ik ben ook benieuwd want ik gebruik mijn molen eigenlijk niet. Misschien is het inderdaad wel een bijzondere belevenis maar dan weer geen contact met de molenaar in Sprang Capelle
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
John

Re: Zelf graan malen

Bericht door John »

Dat einkorn houdt me toch wel bezig.
Daar zou je toch een heel mooi broodje mee kunnen maken. Een mooie uitdaging weer.

Ter info : http://www.youtube.com/watch?v=37lszESlkhQ

Fini, ja dat snap ik, ik vindt t ook altijd leuk om naar de Emmamolen in Nieuwkuijk te gaan om m'n tarwebloem en spelt te halen. Maar ja als ik lekkerder en nog gezonder brood krijg
van zelf malen....
En wat me ook wel aanspreekt is de houdbaarheid van hele korrels (erg lang in tegenstelling tot meel/bloem)En t schijnt zeer gezond te zijn.

Hou je op de hoogte.
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Zelf graan malen

Bericht door Melinda »

John schreef:Melinda,
Het graan malen gaat behoorlijk snel op de fijnste stand ( bloem ) maal je 125 gram per minuut.
Het komt dus idd wel bij je gewone bereidingstijd van je brood ( maar slechts een paar minuten, en dus wel "vers" meel/bloem )
Had ook nog even gekeken naar een handmolen, maar dan sta je toch wel erg lang te draaien ( wat niet handig is als je veel wilt bakken )
Denk dat ik hier veel plezier aan ga beleven.
Morgen maar eens een broodje maken met vers gemalen Einkorn.

Wordt vervolgd
Dank voor je uitleg, John. Leuk dat je daar zo mee bezig bent. Ben benieuwd naar je eindresultaten. Die zullen wij hier vast zien.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Zelf graan malen

Bericht door TigerManZ »

John,

Gefeliciteerd met de graanmolen!
Wat leuk dat je dit ook aan je broodhobby hebt toegevoegd :2th:

Wellicht is het te zijner tijd leuk om met wat kleuren gerstemout te gaan experimenteren als deel van het meel van een recept...
De droogtijd bepaald de kleur van de korrels, dat is van gewoon een licht bruine kleur tot de kleur van donkere chocolade.

Groet, Han.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
John

Re: Zelf graan malen

Bericht door John »

Hee Han,

Ja inderdaad dat is een goed idee. Wat is broodbakken toch een onuitputtelijke hobby. Je blijft maar ontdekken en leren.

Nog even over m'n bevindingen met de graanmolen. Voordeel is ook dat je vers gemalen meel een temperatuur heeft van ongeveer 26 graden op t moment dat ie uit de molen komt.
Dat helpt al een stuk om bij je ideale deegtemperatuur te komen.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Zelf graan malen

Bericht door Soepkipje »

John schreef: Het graan malen gaat behoorlijk snel op de fijnste stand ( bloem ) maal je 125 gram per minuut.
Het komt dus idd wel bij je gewone bereidingstijd van je brood ( maar slechts een paar minuten, en dus wel "vers" meel/bloem )
Als je hele graankorrels gaat malen krijg je volkorenmeel. Hoe fijn je het ook maalt het blijft volkorenmeel.

Bloem wordt gemaakt van uitsluitend het binnenste deel van de graankorrel. Alle overige vezeltjes worden er na het malen uitgezeefd, waardoor er een wit graanpoeder overblijft.

Nu kun je wel zelf gaan zeven om die vezels eruit te krijgen, maar dat gaat je thuis nooit helemaal lukken.

Naast het zelf malen, koop ik dus daarom ook gewoon verschillende soorten bloem.
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Zelf graan malen

Bericht door Bakmiep »

Ben wel benieuwd of het malen nog steeds bevalt. Voor de Kenwood kan je ook een graanmolen kopen, maar ik vraag me af of dat wel goed werkt. Zonde als het tegenvalt.
Plaats reactie