Gebruik van rijsmandjes

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linda

Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Linda »

Ik laat mijn brood altijd rijzen in de kom die ik gebruikte om de bloem af te wegen. Daarna opbollen en rijzen op het buffet om dan nog een laatste keer te rijzen in de bakblikken. Ik lees hier op het forum over het gebruik van rijsmandjes. Kan er iemand me uitleggen wat het nut/doel/voordelen van zo'n mandjes zijn?
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door TigerManZ »

Daar ben ik ook benieuwd naar :)
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door bakkerdick »

Eerst op jouw specifieke vraag: Ik lees dat je afbakt in een bakblik,als je het mij vraagt heb je dan geen rijsmandje nodig. Een rijsmandje gebruik je volgens mij om een (eventueel slap/hoog gehydrateerd) deeg zijn laatste rijs te geven in de vorm waarin je het later op de plaat/steen wil leggen om ( als vloerbrood, niet als busbrood)) af te bakken

Ik doe toch een poging om het rijzen in mand of kom te vergelijken, maar gerelateerd aan een vloerbrood:
- Een kom is meestal rond, misschien wil je wel een langwerpig brood, rijsmandjes heb je in veel vormen,maten en materialen, van rotan-achtig spul met zo'n grof doekje erin, maar ook uit Duitsland van 'Holzschliff', beetje houtvezelig spul, en van 'peddigrohr, een dikke riet/rotanstengel, die een leuk patroontje in het brood achterlaat.
-Al deze materialen zijn minder 'koud' dan een stalen kom,maar misschien gebruik je wel een stenen kom. Ze ademen, wat wellicht voordelen biedt die ik niet ken. Verder zijn ze ( de meeste soorten) voordeliger dan een mengkom, denk ik. ( ik vergelijk in gedachten een Ikea stalen mengkom van een eurootje of 6 met een xenos mandje met stofinleg van een eurootje of 3)
-Een kom moet je 'zwaar bebloemen om zeker te weten dat je broodje goed 'lost', of je moet er een 'theedoek in leggen en die ook bebloemen. Een rijsmandje is al voorzien van stofinleg
-Tenslotte kan het zijn dat je in 'serieproductie' je kom nodig hebt voor het volgende broodje, het gevormde deeg niet op je werkblad wil hebben, dus domweg iets nodig hebt om het naartoe over te hevelen, een rijsmandje dus.
Een nadeel zie ik ook: Nog meer spullen om op te bergen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik altijd rijsmandjes voor mijn vloerbroden. Het deeg rijst tijdens de 2e rijs in het mandje. Als je je brood in een bakblik afbakt zoals jij doet Linda heb je geen rijsmandjes nodig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Merlijn »

Linda schreef:Ik laat mijn brood altijd rijzen in de kom die ik gebruikte om de bloem af te wegen. Daarna opbollen en rijzen op het buffet om dan nog een laatste keer te rijzen in de bakblikken. Ik lees hier op het forum over het gebruik van rijsmandjes. Kan er iemand me uitleggen wat het nut/doel/voordelen van zo'n mandjes zijn?
Dit zijn 2 van mijn rijs mandjes;
Afbeelding
Naast dat je een mooie vorm (of zoals de rechtse ook een patroon) voor je brood creëert, is de houtvezel waar deze mandjes van gemaakt zijn waanzinnig isolerend, daardoor blijft de temperatuur van je deegstuk mooi gelijkmatig tijdens de 2e rijs.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door bakkerdick »

Inderdaad: Nog een voordeel ontdekt. Dit geldt wel voor jouw 'Holzschliff' mandjes, Merlijn, en niet zozeer voor een dun rieten mandje. Rechts voor de kijker op jouw foto zien we een 'Holzschliff' mandje met een 'Peddigrohr' motief. Ik heb er ook nog één met een wafelmotief, en één die een korenhalm print op de rug van het broodje achterlaat. De mijne heb ik ooit bij een Duits 'Versandhaus' gekocht, (teetraume)
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Merlijn »

bakkerdick schreef:k heb er ook nog één met een wafelmotief, en één die een korenhalm print op de rug van het broodje achterlaat.
Ooohhh wil ik ook!! Volgend weekend in Bremen maar eens neuzen, dan zijn we toch al druk aan het winkelen ;-) :2th:
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door bakkerdick »

Aan zoveel enthousiasme kan ik geen weerstand bieden. Ik heb even de site opgezocht en de (gestileerde) korenaar gevonden.Link: http://www.teetraeume.de/Gaerkoerbe/Hol ... referid=21. Ze hebben ze ook met een molentje, zag ik nu. Véél plezier in Bremen
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Merlijn »

Ha! Dank je, met mijn oude ogen (dank je papagena :cry: ) had ik dat hele patroon niet eens gezien, ik ben wel vaker op deze site geweest. Bremen volgend weekend is meteen ook een goede test voor Berlijn (oh wat houd ik van die stad!) in mei, met mijn Post Trombose Syndroom weet ik nog niet wat mijn been doet met lang winkelen/wandelen..
Wel stevig aan de prijs, zeker als je de verzendkosten er ook nog bij rekent!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door lekkermelig »

Ik vind de mandjes daar niet eens zo duur. Die houtpulp mandjes zijn sowieso een stuk minder duur dan de andere varianten.

Als je ze echt goedkoop wil, moet je ze hier vandaan halen
http://www.brotformen24.de/angebot.php
Volgens mij is dit de producent en haalt ook de ander duitse site ze hier vandaan. Maar ook hier gaat het om volume. Als je er slechts een wilt bestellen heeft het helemaal geen zin vanwege de orderkosten, maar als je er meerdere vandaan wil halen nog wel.
Ik heb zelf eindeloos lopen zoeken naar een goedkope bron, maar uiteindelijk heb ik ze gewoon bij de shop van weekendbakery.com vandaan gehaald. Zijn wel iets duurder, maar minder verzendkosten omdat het gewoon uit Nederland komt. Als ik er nog eens meer ga kopen haal ik ze wel in duitsland denk ik.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Riet »

Dat zijn wel hele leuke mandjes daar wordt ik hebberig van maar inderdaad jammer dat de verzend kosten duurder zijn dan het mandje.
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Merlijn »

Als je zegt welke je wilt, zal ik (volgende weekend de 29e gaan we geloof ik) in Bremen kijken wat ze hebben, als ze er zijn, alleen nog een manier bedenken om het goedkoop naar je toe te krijgen. Ik woon in Almere, zit je ergens in de buurt?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Linda

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Linda »

Bedankt voor de antwoorden, ik heb weer wat bijgeleerd!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levinebaktbrood »

lekkermelig schreef:Ik vind de mandjes daar niet eens zo duur. Die houtpulp mandjes zijn sowieso een stuk minder duur dan de andere varianten.

Als je ze echt goedkoop wil, moet je ze hier vandaan halen
http://www.brotformen24.de/angebot.php
Volgens mij is dit de producent en haalt ook de ander duitse site ze hier vandaan. Maar ook hier gaat het om volume. Als je er slechts een wilt bestellen heeft het helemaal geen zin vanwege de orderkosten, maar als je er meerdere vandaan wil halen nog wel.
Ik heb zelf eindeloos lopen zoeken naar een goedkope bron, maar uiteindelijk heb ik ze gewoon bij de shop van weekendbakery.com vandaan gehaald. Zijn wel iets duurder, maar minder verzendkosten omdat het gewoon uit Nederland komt. Als ik er nog eens meer ga kopen haal ik ze wel in duitsland denk ik.
Ik heb daar ook wel gekocht maar hoe meer je besteld hoe hoger de verzendkosten worden. Werd uiteindelijk ook duur.

Ik heb er trouwens een heleboel op voorraad, diverse maten en van diverse materialen. Interesse? Graag via PB.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Elizabet »

Vraag aan de mensen die Holzschliff mandjes gebruiken: Droogt jullie brood niet uit tijdens het rijzen? Aangezien ik met desem bak, laat ik alles vrij lang rijzen (uurtje of 2 zeker, 2de rijs) en dan komen mijn broden met een behoorlijk uitgedroogde korst (alleen de kant die inraking komt met het mandje, de afgedekte bovenkant niet) uit het mandje. Wat insnijden een stuk lastiger maakt (endat is toch al niet mijn sterkste kant..)
Het lijkt me dat dat minder gebeurt met een plastic of rotan mandje, maar dat lijkt me weer een hoger risico op plakken geven. En met een katoenen inlegje erin werken lijkt me weer garantie voor uitdrogen :? Iemand dé tip?
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Merlijn »

Geen enkel probleem mee, je bloemt de wanden wel goed in?
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Elizabet »

Wat gek. Misschien te weinig bloem dan inderdaad. Hoewel dat ook weer vocht opneemt natuurlijk. Maar bij jou zijn de zij- en bovenkanten van het brood ongeveer gelijk aan de onderkant (open kant van het mandje) van het brood als je het stort? 'Behoorlijk uitgedroogd' is natuurlijk een erg relatieve term :-)
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Merlijn »

Elizabet schreef:Wat gek. Misschien te weinig bloem dan inderdaad. Hoewel dat ook weer vocht opneemt natuurlijk. Maar bij jou zijn de zij- en bovenkanten van het brood ongeveer gelijk aan de onderkant (open kant van het mandje) van het brood als je het stort? 'Behoorlijk uitgedroogd' is natuurlijk een erg relatieve term :-)
Goede vraag, geen idee eigenlijk, als ik het brood uit het mandje stort ben ik meteen bezig met insnijden, water in de bak onderin de oven plompen (zonder mijn handen te branden bij voorkeur) en het brood in de oven te schieten.. Nooit de gelegenheid gehad om te ontdekken of er een noemenswaardig verschil was tussen boven en onderkant. Gezien het rekken wat het bij de oven-rijs nog doet, zou ik zeggen van niet.
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levensplezier »

Ik ben eens gaan kijken naar rijsmandjes, bij Teeträume, en daar zie ik ze staan in verschillende maten. Voor 0,5 - 0,75 kg lang en rond maar ook 1,5 kg lang en rond. Ik bak meestal een brood van 500 gram meel. Welke zou dan de beste maat zijn?
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levensplezier »

Trouwens nu zie ik ook dat ze ze van 1 kg hebben. Ook met houten bodem. Ik vind die van riet (Peddigrohr) er het leukst uitzien.

Mag ik jullie advies?
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door lekkermelig »

ik zou zeggen: bakkersformule

100 % meel
60 % water
en dan nog een paar grammen zout en gist

levert bij 500 gram meel 160% x 500 gram = ongeveer 800 gram deeg op.

Ik bak zelf vaak in ronde mandjes van 750 gram, en mik daar meestal rond de 460 gram meel in. Of het wel of niet mooi past hangt natuurlijk ook of van de rijs mogelijkheden van je brood. Elk soort heeft weer andere eigenschappen, maar ik denk niet dat je in de problemen komt met deze maten.
Ik gebruik zelf van alles door elkaar, 500, 750 en 1000. Bij de laatste snij ik de broden meestal in tweeën en mik de delen los in de vriezer omdat we niet meer opeten dan een half brood per dag.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levinebaktbrood »

Elizabet: ik heb er eigenlijk nooit problemen mee dat deeg erg droog wordt in de mandjes.... Je kunt het geheel ook in een grote plastic zak schuiven, dus het hele mandje, en dan een knijper op het uiteinde om de zak dicht te houden. Zo doe ik het ook als ik het deeg in rijsmandje in de koelkast laat overnachten.

Fini: als je 500 gram bloem/meel gebruikt moet je een mandje voor max 1 kilo deeg hebben.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levensplezier »

Dank jullie wel!
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door lekkermelig »

Elizabet schreef:Vraag aan de mensen die Holzschliff mandjes gebruiken: Droogt jullie brood niet uit tijdens het rijzen? Aangezien ik met desem bak, laat ik alles vrij lang rijzen (uurtje of 2 zeker, 2de rijs) en dan komen mijn broden met een behoorlijk uitgedroogde korst (alleen de kant die inraking komt met het mandje, de afgedekte bovenkant niet) uit het mandje. Wat insnijden een stuk lastiger maakt (endat is toch al niet mijn sterkste kant..)
Het lijkt me dat dat minder gebeurt met een plastic of rotan mandje, maar dat lijkt me weer een hoger risico op plakken geven. En met een katoenen inlegje erin werken lijkt me weer garantie voor uitdrogen :? Iemand dé tip?
Elizabet, ik zie inderdaad ook wel dat de boven en zijkant een heel klein beetje steviger worden, maar ik heb daar geen enkel probleem mee, het spul rijst nog prima na in de oven. Als ik de mandjes een dag in de koelkast gezet hebt zie je dat effect idd nog iets sterker. Het grappige is dat ik ook lees dat het juist een voordeel zou zijn bij insnijden, moet je dit maar eens lezen uit deze link

http://www.thefreshloaf.com/handbook/scoring

The ideal material to support proofing loaves is absorbent. Baker's linen, cloth-lined bannetons and floured, coiled cane brotformen all absorb some moisture from the surface of the loaves in contact with them. This makes that surface a bit less sticky and easier to score without the cut edges sticking to the blade excessively. (I do not want the loaf surface so dry it forms a “skin.”) I like to proof loaves with the surface I am going to score on the absorbent material. This means baguettes and bâtards are proofed smooth side down (seam side up). Note that baking parchment is not absorbent, so, while advantageous for other reasons, it is not ideal for this purpose.

Veel plezier met bakken,

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Elizabet »

Hm, grappig. Ik kan me ook voorstellen dat het deeg dan juist ook beter in de insnede uitzet als de rest een 'skin' heeft gevormd inderdaad, dus zo bekeken kan t ook een voordeel zijn. Al vind ik mooi scoren nog steeds 1 van de moeilijkste dingen.

Levine, ja, dat bedacht ik me laatst nog, ik had je dit ook ooit een keer per mail gevraagd, en toen zei je iets van goed afdekken/inpakken, maar ik had niet begrepen dat je helemaal rondom bedoelde. Ga ik zeker proberen! Want verder vind ik die holzschliff-mandjes wel ideaal.
Gebruikersavatar
Renee

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Renee »

Ik gebruik rotanmandjes waarin standaard een linnin doek zit. Ik bestrooi het mandje goed met bloem en laat het rijzen met een douchemuts er over heen . Ik heb niet het idee dat het erg uitdroogt. Het gaat tenminste altijd goed.
Gebruikersavatar
Elizabet

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Elizabet »

Vandaag mandjes helemaal ingepakt in plastic zakken, en het was zeker beter! Fijn. Nu durf ik ook wel een grote holzschliff mand te bestellen voor grotere broden.
Gebruikersavatar
stan862

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door stan862 »

Hallo,

Ik vroeg me af of je "Gewoon brood" ook in rijsmandjes kan doen. ( Bijv. Wit brood )
Ik vroeg me af omdat ik vooral Desem brood in rijsmandjes zie en omdat ik geen broodbakblik heb.

Groeten ,
Stan.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Ballie »

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Heb het echter nog nooit geprobeerd. Maar wat let je om het eens te proberen?

Broodbussen kun je overigens gewoon bij Blokker kopen. Kosten nog geen 10 euro per stuk.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levinebaktbrood »

Natuurlijk kan dat Stan. Alleen als het een brood is waar ook vet en of suiker in verwerkt is moet je het niet op een steen bakken zoals bij desembrood vaak wordt gedaan.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Carmen

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Carmen »

Mag ik vragen waarom dat niet kan, Levine? Ik gebruik 'jouw' bruin brood (met karmemelk, ei, boter, suiker) als ons standaard brood van je site, waarbij ik alleen meer volkoren gebruik. Maar dat brood kan er dus niet in? Get, wat jammer. Dat broodje werkt altijd zo goed mee in mijn beginners handen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levinebaktbrood »

Carmen, dat deeg mag je uiteraard wel in een rijsmandje laten rijzen, maar liever niet op een steen bakken. Het vet trekt dan in de steen en de kans op verbranden is groter omdat de steen al heel heet is als je het deeg erop doet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Carmen

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Carmen »

Oh, ik snap het! Kan het wel op een bakpapier op een bakplaat? En zijn er degen niet geschikt om te rijzen in het rijsmandje én als vloerbrood (op bakplaat) te bakken? Wat een vragen hè? ;S
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levinebaktbrood »

Uiteraard kan je dat brood wel op een bakplaat met bakpapier of bakfolie eronder bakken.

In het algemeen kun je alle vroden in een rijsmandje laten rijzen en afbakken als vloerbrood, hetzij op een steen hetzij op een bakplaat.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Carmen

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Carmen »

Dank je wel, ik begrijp het!
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Melinda »

Carmen schreef:Oh, ik snap het! Kan het wel op een bakpapier op een bakplaat? En zijn er degen niet geschikt om te rijzen in het rijsmandje én als vloerbrood (op bakplaat) te bakken? Wat een vragen hè? ;S
Carmen, als ik b.v. een deeg met rozijnen heb, bak ik dat niet rechtstreeks op de stenen vloer, maar op een bakvel of bakvel op bakplaat.
Ik gebruik heel vaak een bakvel op de stenen vloer ter bescherming.
Bijvoorbeeld een desembrood met rozijnen, pecannoten en koekkruiden: na de 1e rijs vormen en dat in een rijsmandje voor de 2e rijs. Na de 2e rijs keer ik het om op een bakvel (ik gebruik een schietplank eronder) en dat schiet (schuif) ik met bakvel en al op de stenen vloer.
Je kunt ook een bakplaat gebruiken met een bakvel erop en dan je deeg met bakplaat in de oven doen.
't Is maar net wat je bakt en waarin.
Of er degen zijn, die je niet in een steenoven moet bakken weet ik niet. Zover reikt mijn kennis niet, maar er zijn hier gelukkig veel meer bakkers met enorm veel kennis en ervaring. :2th:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Carmen

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Carmen »

Dank voor je antwoord! Erg helder en logisch. Ik heb geen steenoven. Gewoon een simpel electrisch oventje met boven/onderwarmte en bakplaat. Werkt gelukkig goed met de bakblikken. Maar vloerbrood uit een rijsmandje vind ik zo mooi.. Lekker uit proberen dus. Dank voor de info.
Gebruikersavatar
ystava_nl

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door ystava_nl »

Ook in een elektrische oven kun je pizza steen doen. Ik heb er ooit een bij de LIDL gescoord van 30x40, past precies in mijn oven en daar kun je ook prima broden op bakken.
Wel bakpapier gebruiken dan natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Levinebaktbrood »

In mijn gewone oven met boven- en onderwarmte bak ik ook vloerbroden. Vaak op een steen, maar ook wel op een bakplaat. Het kampn allemaal :G.

Je hoeft dus geen steenoven te hebben om vloerbroden te bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door bakplaat »

Levinebaktbrood schreef:In mijn gewone oven met boven- en onderwarmte bak ik ook vloerbroden. Vaak op een steen, maar ook wel op een bakplaat. Het kan allemaal :G.

Je hoeft dus geen steenoven te hebben om vloerbroden te bakken.
Het kan idd. allemaal...ook deze 'vloerbroden' zijn in mijn gewone oven:

Afbeelding

op een bakplaat gebakken:

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Fleet

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Fleet »

Ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
Carmen

Re: Gebruik van rijsmandjes

Bericht door Carmen »

Ze zijn prachtig! Inmiddels een paar broden gebakken 'uit het rijsmandje' met wisselend resultaat. Vind beetje moeilijk te bepalen hoeveel bloem ik moet strooien in het mandje. Eerste keer te veel, het bloem op brood verbrande. Tweede leer te weinig, geen mooi laagje bloem wat het zo'n mooie uitstraling geeft. Ook insnijden vergt oefening maar wat is het leuk te doen!
Plaats reactie