Kernthermometer

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Kernthermometer

Bericht door lekkermelig »

TigerManZ schreef:
Yvon777 schreef:ik zal eens kijken of ik ergens een oventhermometertje kan regelen. Blij dat ik het voor de rest goed heb gedaan (dank aan jouw blog :2th: )
Als je een Ikea in de buurt hebt dan hebben ze daar voor ongeveer € 8,- een prima thermometertje dat je ook als kerntemperatuurmeter of als kookwekker kunt gebruiken.
Zelf heb ik daar al veel plezier van gehad. Het is net zoiets als DEZE maar dan een stuk goedkoper :G

In kookwinkels (of bij de blokker) zijn er speciale oventhermometertjes te koop. Die bij de Blokker kost ook niet veel...
Je bedoelt deze denk ik http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/
Heb ik ook, en werkt prima. Je moet soms wel even een paar seconden geduld hebben voor ie de juiste temperatuur aangeeft. Dat is meestal geen probleem, maar als je met een hete kraan je watertemperatuur aan het bijstellen bent reageert ie net ff aan de trage kant. Maar voor het meten van deegtemperatuur of kerntemperatuur van je brood is ie perfect, en als timer maakt ie zoveel lawaai dat de hele familie nu spontaan een hekel aan ikea gekregen heeft :rofl2:
Ze hebben nog wel meer handige goedkope dingen zoals een rekje om je brood af te koelen http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30111087/ of deze hele grote rvs schalen die je prima voor deeg kan gebruiken http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/00057256

Tot zover dit sterblokje....
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Merlijn »

lekkermelig schreef: Tot zover dit sterblokje....
:rofl: :rofl2:
Schuift het nog wat, die Ikea sponsering? :rofl:
Maar goed, het laat wel zien dat een redelijke digitale thermometer niet duur hoeft te zijn, kijk alleen uit voor de soorten die allen voor vlees zijn bedoeld, heb er hier een liggen omdat ik dacht dat alle thermometers gelijk waren :-( Die geeft dus afhankelijk van het soort gekozen vlees aan of het klaar is, en naar keuze rare-medium en welldone, daar heb je voor brood erg weinig aan.. Grr
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

Merlijn, dan heb je wel een luxe variant want die van de Ikea meet alleen de temperatuur....
Weet het meetbereik van deze thermometer niet, wellicht niet zo heel erg hoog omdat het een kerntemperatuurmeter betreft.
Denk niet dat het 220° in het brood wordt..... dan is de buitenkant allang verkoold :oops: :oops: :oops:
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door bakplaat »

TigerManZ schreef: Weet het meetbereik van deze thermometer niet, wellicht niet zo heel erg hoog omdat het een kerntemperatuurmeter betreft.
Heb er net even naar gekeken Han, dit nuttige 'Ikea instrumentje' meet temperaturen tot 250 ºC. is voor het alarmsignaal in te stellen per 1º
Dus niet alleen als kernthermometer te gebruiken,maar ook als oventhermometer. Het is volgens Ikea ook een 'bakthermometer'

Een voorbeeld: links op de foto staat de bereikte temperatuur 27 ºC ( zoals deegtemp.) en rechts de instelbare temperatuur 30 º C. die zodra deze bereikt is,van zich laat horen.

Afbeelding

En Wil het 'lawaai', zoals jij dat noemt, vind ik nog wel meevallen hoor.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door TigerManZ »

En Cor, bedankt voor de info.
Ik wist niet dat deze tot 250° kon.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Riet
Deegroller
Berichten: 403
Lid geworden op: za 07 apr 2012, 08:37

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Riet »

Deze komt ook van Ikea vorig jaar gekocht maar die gaat niet verder dan 130 graden

Afbeelding
Groetjes,
Riet
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door lekkermelig »

Riet schreef:Deze komt ook van Ikea vorig jaar gekocht maar die gaat niet verder dan 130 graden

Afbeelding
Nou Cor, deze heb ik ook. Misschien maakt ie ander geluid? Of het is niet geschikt voor tere puber oortjes... ik vind het zelf ook nogal meevallen :rofl2:

Ik gebruik hem trouwens vooral om deegtemperatuur te meten, water en als timer, juist omdat je hem zo goed hoort. En heel af en toe om in een brood te steken, maar er zijn wel genoeg methoden om te bepalen of het gaar is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Yvon777

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Yvon777 »

Idd mooi brood, ziet perfect uit! :2th:
die thermometers zien er wel heel professioneel uit allemaal.
Maar kan zo'n rond oven thermometertje voor een amateurtje als ik ook? ;B
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yvon777

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Yvon777 »

TigerManZ schreef:In kookwinkels (of bij de blokker) zijn er speciale oventhermometertjes te koop. Die bij de Blokker kost ook niet veel...
Had deze reactie even over het hoofd gezien ;B :roll: maar die bedoel ik idd
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door papagena »

Yvon777 schreef:Idd mooi brood, ziet perfect uit! :2th:
die thermometers zien er wel heel professioneel uit allemaal.
Maar kan zo'n rond oven thermometertje voor een amateurtje als ik ook? ;B
Afbeelding

Ik heb deze (gehad? of ligt ie ergens stof te verzamelen?).
Maar dit is het eerste apparaat wat ik echt niet snap.
Ik heb er met verbazing naar gekeken.
Dat ding van mij blijft constant rondjes draaien.
Misschien ligt het aan mij hoor maar het ging me wat boven de pet.
Uitleg is altijd fijn.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Wat hebben we ervan gebakken

Bericht door Soepkipje »

bakplaat schreef:
TigerManZ schreef: Weet het meetbereik van deze thermometer niet, wellicht niet zo heel erg hoog omdat het een kerntemperatuurmeter betreft.
Heb er net even naar gekeken Han, dit nuttige 'Ikea instrumentje' meet temperaturen tot 250 ºC. is voor het alarmsignaal in te stellen per 1º
Dus niet alleen als kernthermometer te gebruiken,maar ook als oventhermometer. Het is volgens Ikea ook een 'bakthermometer'

Een voorbeeld: links op de foto staat de bereikte temperatuur 27 ºC ( zoals deegtemp.) en rechts de instelbare temperatuur 30 º C. die zodra deze bereikt is,van zich laat horen.

Afbeelding

En Wil het 'lawaai', zoals jij dat noemt, vind ik nog wel meevallen hoor.
Kom net bij het verplaatsen van berichten naar de nieuwe indeling ook dit bericht tegen en wil het even corrigeren. Bovenstaand "nuttig instrumentje" is niet van IKEA afkomstig, maar van een kookwinkel. IKEA heeft alleen onderstaande thermometer.
Na 3 goedwerkende IKEA-exemplaren, maar na zeer korte tijd breuken in de draden, was ik overgestapt op een (duurder) exemplaar uit een kookwinkel. Toen die uiteindelijk na jaren ook de geest gaf heb ik een aantal jaren geleden bovenstaande gekocht in een kookwinkel. (Doet het prima, zelfs met de ovendeur (voorzichtig) gesloten.
Riet schreef:Deze komt ook van Ikea vorig jaar gekocht maar die gaat niet verder dan 130 graden

Afbeelding
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie