Welke maat broodblik?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Imense

Welke maat broodblik?

Bericht door Imense »

Ik heb hier een cakeblik staan
maat 26 lang
ruim 11 cm breed
8 cm hoog

Kan ik hier een brood van ongeveer 500 gram in bakken of is het beter )Voor de reis) om een breder en langer blik te nemen?
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door TigerManZ »

Er is al het e.e.a. geschreven op dit forum over maten van bakblikken en hoeveelheden bloem/meel
Kan het draadje 1, 2, 3 niet terug vinden op dit forum...

Volgens mij gebruik ik zo'n zelfde bakblik voor mijn broden waarin ik 500gr bloem/meel gebruik.
Gewoon proberen en kijken wat het resultaat is... Kan hooguit over de rand rijzen waardoor het een uitstulping krijgt, naja... daar smaakt het brood niet minder door hoor ;)
En als het niet ver genoeg rijst is het even breed als hoog, maakt toch ook niet zoveel uit allemaal?
Met de behaalde resultaten kun je m.b.v. de bakkersformule het recept aanpassen zodat het in verhouding allemaal klopt en op maat is voor dit bakblik, kwestie van ff rekeken.

Suc6 :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je bedoelt dat je daar een brood in wilt bakken dat je maakt met 500 gram bloem/meel dan kan dat, mits het niet zo'n gewoon zilverkleurig bakblik is. Zo'n 'ouderwets' glimmend bakblik, vaak met een soort wafeltjespatroon aan de buitenkant. Is te dun en je brood wordt er niet mooi bruin in. Als je een brood van in totaal 500 gram wilt bakken (dus alle ingrediënten bij elkaar opgeteld) dan heb je een kleiner bakblik nodig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door bakplaat »

Hallo Imense,

De inhoud van jouw 'cakeblik' is 26 x 11x 8 = 2280 cc. tel dit als 100 %.De inhoud van mijn broodbus/sen (bakkerijmaat) is 32 x 10x8,5 = 2720 cc.
Bereken 2280 : 27,2 (1% van 2720) = 83,8 % van de inhoud van mijn broodbus. Per broodbus gebruik ik 550 gram bloem/meel.1% daarvan is 5,5.

Dus gebruik je voor jouw vorm 83,8 x 5,5 = 460,9,rond af 460 of 461 gram bloem/meel.
Tel dit als 100 % en nu kun je elk recept omrekenen,als je er van uitgaat dat het bloem/meel gewicht ALTIJD 100 % is.

Wat Levine zegt is zeker waar,je kunt voor het broodbakken beter een goede/orginele broodbus aanschaffen,als zo'n 'ouderwets glimmend bakblik met wafeltjespatroon'
In Deze fotoserie,zie je alle handelingen stap voor stap van deeg tot brood en kom je vanzelf ook mijn eigen echte 'broodbussen' tegen.

Succes ermee en vertel ons nog eens wat over je resultaten. :roll:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Imense

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door Imense »

Onee....enorm bedankt voor je uitleg maar mijn wiskunde ed is zeer en zeer slecht, dus dat rekenen wordt echt helemaal niet sorrie daar snap ik echt helemaal niets van laat staan dat ik de logica kan volgen :oops:

Ik ga wel wat proberen dan, koop dr nog wel een groter bakblik bij en zie wel wat er gebeurd.
Of kan dat ech tniet :mrgreen:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door bakplaat »

Dit heeft echt niks met wiskunde te maken hoor :D, Lees alles nog maar eens aandachtig na en dan kom je zeker wel te weten,hoeveel bloem/meel je voor jouw 'vorm' moet gebruiken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Imense

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door Imense »

Heb gekeken maar snap dr echt helemaal niets van.
Verders werk ik met recepten, als ik dat allemaal moet gaan omrekenen haak ik echt definitief af.
Sorrie is echt niets voor mij.... ;B
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door TigerManZ »

Hoi Imense,

Zo ingewikkeld is het echt niet, rekenen basisschool 4e of 5e klas...
Neem er eens de moeite voor en als je het trucje door hebt gaat er een wereld voor je open.
Dan is er ineens veel meer mogelijk met de bakblikken die je al in huis hebt omdat je gewoon de juiste hoeveelheden kunt bepalen.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Imense

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door Imense »

TigerManZ schreef:Zo ingewikkeld is het echt niet, rekenen basisschool 4e of 5e klas...
Als ik jou vertel dat ik op die leeftijd al een 3 voor rekenen had....Moet ik dan nog meer vertellen? :shy:
bakplaat schreef:Wat Levine zegt is zeker waar,je kunt voor het broodbakken beter een goede/orginele broodbus aanschaffen,als zo'n 'ouderwets glimmend bakblik met wafeltjespatroon'
Het is een zwart bakblik, dus geen zilveren, wel wafeltjes patroon.
Wat is een broodbus? Hoe ziet dat eruit? Google geeft niet veel hits :roll:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door Levinebaktbrood »

Google eens op 'broodbakblik', gaat er een wereld voor je open ^)^.

Ik heb er ook eens een stukje over geschreven: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... ormen.html
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke maar broodblik?

Bericht door bakplaat »

Imense schreef:Als ik jou vertel dat ik op die leeftijd al een 3 voor rekenen had....Moet ik dan nog meer vertellen? :shy:
Dan reken verder maar nergens meer op :rofl: :rofl2: :crazy:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Welke maat broodblik?

Bericht door Ballie »

Ach, ik was vroeger ook ontzettend slecht in rekenen. Interesseerde mij ook gewoon helemaal niet. Dus ook ontzetten lage cijfers. Nu ben ik laborant en moet ik de hele dag door formules uitrekenen. Als je dat vaak genoeg doet gaat het vanzelf steeds beter en wordt het nog leuk ook...

Over het algemeen zijn de bakkerspercentages ook helemaal niet zo moeilijk.

Daar stuur ik je wel even een PB over, want dat gaat te ver om dat hier in het topic helemaal uit te leggen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Imense

Re: Welke maat broodblik?

Bericht door Imense »

Ondanks alle goede bedoelingen krijg ik een beetje bakvrees ;S

Ik ga mij opgeven voor een workshop broodbakken hier in de buurt, moet het toch wel goed gaan komen?
Ik weet dat dit op school (Brood en banket) ook een groot drama was.....Dat was 20 jaar geleden dus dat is niet echt veranderd, sterker nog ben blij dat ik dat boek toen heb mogen sluiten. ;S
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Welke maat broodblik?

Bericht door Ballie »

Niet bang zijn, gewoon aan beginnen. Natuurlijk zal het (vooral in het begin) wel eens mis gaan. Maar dan is het de kunst om erachter te komen waarom het mis is gegaan, zodat je dit een volgend keer kunt corrigeren. Zo ga je stapje voor stapje, steeds beter bakken.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Welke maat broodblik?

Bericht door Bakker Henk »

Ik zit ook steeds te klooien met de verhouding deeg / bakblik.
Dan pak een recept en vaak vind ik dat te groot (experimentele fase). En dan? Welke vorm?
Beter andersom!
Wat is de inhoud die je wilt bakken?
Bakplaat zegt dan 550 g bloem/meel : 2720 cc bakblik = 0,202
Dus dat houdt in: 20% bloem/meel op bakblik(ken).
Dank je wel, Bakplaat.
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Welke maat broodblik?

Bericht door TigerManZ »

Het is inderdaad een handig als je dit weet :G
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Plaats reactie