Brood wil absoluut niet lossen

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prikkebain
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 16:33

Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door Prikkebain »

Grote nood! 2 blauwstalen broodbakvormen gekocht. 5 keer 1 uur ingebakken op 250°, ingevet met zonnebloemolie (en overtollig vet weggeveegd met keukenpapier). Alles volgens de gebruiksaanwijzing. Ik bak desembrood (400 gr. volkoren meel, 300 gram desem, 8 gr. zout, ong. 255 Gr. water). De tweede rijs in het blik. Van te voren vet ik het blik nog heel licht in met zb.olie. Het brood zit volledig vast, onderkant, zijkant. Ik moet het met water losweken. Dan nog zijn de korsten moeilijk te verwijderen uit het blik. Ik heb nog 2 maal geprobeerd de blikken in te bakken, maar het blijft precies dezelfde ellende.
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door De Broodvirtuoos »

Met blauwstaal zou bij goed inbakken het lossen geen probleem moeten zijn. In de professionele bakkerijen worden veel bakplaten c.q. broodbakvormen van blauwstaal gemaakt.
Wel gebruikt men hiervoor een speciale coating, die is ontwikkeld voor het goed kunnen lossen. (bevat niet alleen behandeld vet, maar ook zetmeel etc.)
Ik heb geen ervaring met inbakken met zonnebloemolie, maar je zou het nog eens kunnen proberen om een spuitbuis bij Bouwhuis te bestellen. Voor de kosten, afwegend tegen het gemak, hoef je het niet te laten.

Afbeelding
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Prikkebain
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 16:33

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door Prikkebain »

Dank je, Broodvirtuoos, ik heb de spray besteld, ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Prikkebain
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 16:33

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door Prikkebain »

De Broodvirtuoos schreef: do 09 feb 2023, 14:15 Met blauwstaal zou bij goed inbakken het lossen geen probleem moeten zijn. In de professionele bakkerijen worden veel bakplaten c.q. broodbakvormen van blauwstaal gemaakt.
Wel gebruikt men hiervoor een speciale coating, die is ontwikkeld voor het goed kunnen lossen. (bevat niet alleen behandeld vet, maar ook zetmeel etc.)
Ik heb geen ervaring met inbakken met zonnebloemolie, maar je zou het nog eens kunnen proberen om een spuitbuis bij Bouwhuis te bestellen. Voor de kosten, afwegend tegen het gemak, hoef je het niet te laten.

Afbeelding
Zou je de vormen nu eerst schuren oid?
En zo ja, waarmee? En zou je dan weer een aantal keren inbakken?
Moet dat altijd zo heet mogelijk?
Zou dat ook in de houtkachel kunnen?
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door De Broodvirtuoos »

Schuren van bakvormen is te allen tijde af te raden. Ik zou je willen adviseren deze in een sopje met afwasmiddel te laten weken, en met een afwasborstel schoon te maken. Ook een afwasmachine -althans de afwasblokjes- is sterk af te raden.
Goed naspoelen met schoon water, zodat de sopresten zijn verdwenen, en dan VOORAL goed laten drogen, voordat je gaat inbakken.
(nadrogen van bakvormen doe ik meestal in een warme oven, die na het bakken staat af te koelen.)

P.S. Met houtkachels heb ik absoluut géén ervaring, maar voor inbakken zou ik je een oventemperatuur van ca. 250 graden willen adviseren.

Succes! :thumbup:
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
hjeverts
Warme bakker
Berichten: 789
Lid geworden op: vr 17 jul 2020, 09:00
Locatie: Neede

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door hjeverts »

Had ergens op het forum gelezen dat iemand zijn op de kop getikte bussen had schoongebrand met een dak/onkruidbrander om ze vervolgens in de oven goed in te branden. Op deze manier was het mogelijk om alle resten te verwijderen uit de bus.
Groeten Hans,

Kneedmachine: Handen
Oven: AEG BPS33102ZM
Type rijsmiddel: Zuurdesem of Gist
Gebruikersavatar
De Broodvirtuoos
Deegroller
Berichten: 290
Lid geworden op: di 24 nov 2020, 15:33

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door De Broodvirtuoos »

:lol: :o :think:
Gerezen brood is geprezen brood.

Spiraalkneder: SM-15.
Planeetmenger: Maxima MPM 7l.
Dough sheeter: TYD-330B.
Rijskast: Rofco-RK-48.
Oven: Rofco-B-40.
Snijmachine: Kalmeijer 11 mm.
Gebruikersavatar
Prikkebain
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 16:33

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door Prikkebain »

hjeverts schreef: vr 10 feb 2023, 12:18 Had ergens op het forum gelezen dat iemand zijn op de kop getikte bussen had schoongebrand met een dak/onkruidbrander om ze vervolgens in de oven goed in te branden. Op deze manier was het mogelijk om alle resten te verwijderen uit de bus.
Dank voor je antwoord.
Gebruikersavatar
Prikkebain
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 16:33

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door Prikkebain »

De Broodvirtuoos schreef: vr 10 feb 2023, 11:36 Schuren van bakvormen is te allen tijde af te raden. Ik zou je willen adviseren deze in een sopje met afwasmiddel te laten weken, en met een afwasborstel schoon te maken. Ook een afwasmachine -althans de afwasblokjes- is sterk af te raden.
Goed naspoelen met schoon water, zodat de sopresten zijn verdwenen, en dan VOORAL goed laten drogen, voordat je gaat inbakken.
(nadrogen van bakvormen doe ik meestal in een warme oven, die na het bakken staat af te koelen.)

P.S. Met houtkachels heb ik absoluut géén ervaring, maar voor inbakken zou ik je een oventemperatuur van ca. 250 graden willen adviseren.

Succes! :thumbup:
Dank voor je antwoord.
Gebruikersavatar
Lang delfje
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 12:56

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door Lang delfje »

Inbranden altijd met geklaarde boter.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Brood wil absoluut niet lossen

Bericht door Vitamine C »

Ik had mijn blikken ooit ingebrand met lijnzaadolie. Geen probleem met lossen, doe wel de spray ook gebruiken.
Plaats reactie