Harde broodjes na bakken zacht

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EvertK61
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 17:40

Harde broodjes na bakken zacht

Bericht door EvertK61 »

Hallo,

Wanneer ik harde broodjes (pistoletjes bijvoorbeeld) wil maken komen deze krokant uit de oven.
Echter, in no time - en dan bedoel ik echt enkele minuten - zijn ze zacht.

De broodjes worden bevochtigd (plantenspuit) in de oven gezet en de ovenwanden ook besproeit.
De temperatuur heb ik al wisselend gebruikt om te experimenteren, 200 (voorverwarmd) 10 minuten en verlagen naar 170 voor de rest van de tijd, 220 en 200 en zelfs 250-220. Steeds met hetzelfde probleem dus.

De oventemperatuur is overigens goed (ik bedoel de temperatuur is gecheckt met een oventhermometer) dus niet defect. De broodjes zijn verder ook goed qua gaarheid en smaak etc.
Ook verschillend bloem getest (zowel patent als T65), resp. 14% en 12% eiwitgehalte.

Ik zal dus iets fout doen… maar wat?
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Harde broodjes na bakken zacht

Bericht door Gebaxke »

Ja bekend probleem, geen olie, boter of ei gebruiken. Wel wat moutpoeder of gebrande suiker.
Flink vocht in het begin in de oven, bakje met (lava) stenen waar je water in doet bij het bakken, de laatste helft zonder water afbakken.

Maar dan nog worden ze snel droog zonder speciale toevoegingen bijvoorbeeld hardbrood poeder.

En dan nog worden ze zacht die dingen :o

Wat ik zelf doe is de broodjes niet geheel afbakken maar als ik ze wil eten even afbakken.
Zo kun je een hele voorraad niet afgebakken broodjes maken die je in de vriezer kunt bewaren. En zo recht uit de vriezer de oven in om ze af te bakken.
Gebruikersavatar
EvertK61
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 17:40

Re: Harde broodjes na bakken zacht

Bericht door EvertK61 »

Tja, boter en zo voeg ik inderdaad al niet (meer) toe. Afbakken heb ik ook aan zitten denken, maar het “zacht(er)” worden gaat echt best snel helaas.
Nou ja, ik blijf gewoon proberen tot ik een oplossing vind. Grote vriezer gelukkig, dus ik kan volop experimenteren :D
Gebruikersavatar
EvertK61
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 17:40

Re: Harde broodjes na bakken zacht

Bericht door EvertK61 »

Nou, ik had het kunnen weten natuurlijk: gewoon een recept van Levine gebruiken (uit haar 2e boek) en dat gaat gewoon helemaal goed. Onder- en zijkant worden iets zacht, maar bovenop blijft het heerlijk krokant.

In ieder geval dus 1 recept dat werkt. Ik experimenteer momenteel ook nog met een recept van King Arthur en ben daar ook benieuwd naar welk resultaat dat geeft.
Gebruikersavatar
EvertK61
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 17:40

Re: Harde broodjes na bakken zacht

Bericht door EvertK61 »

Gebaxke schreef: do 08 dec 2022, 20:34 Ja bekend probleem

Vandaag ook deze gemaakt en dit lijkt het beste resultaat te geven voor mij: https://www.kingarthurbaking.com/recipe ... lls-recipe
Echt lekker krokant, ook aan de onderkant.
Plaats reactie