Deeg komt plakkerig uit de machine

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NICKYBEE
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 18:52

Deeg komt plakkerig uit de machine

Bericht door NICKYBEE »

Kan iemand mij helpen? Ik heb een panasonic sd-ZB2512 aangeschaft, in het begin ging alles prima maar na 2 maanden kwam het deeg (pizzadeeg) er plakkerig uit. Ik heb altijd exact de ingredienten van het bijbehorende boek gebruikt. De machine opgestuurd en kreeg hem gerepareerd terug, helaas de klacht was niet verholpen. Nu heb ik vandaag een nieuwe machine gekregen maar deze heeft exact hetzelfde probleem...wat doe ik fout? Het programma puzzadeeg duurt 45 minuten en de ingrediente kloppen exact dus begrijp het probleem niet ....
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Deeg komt plakkerig uit de machine

Bericht door BakkerGerrit »

Heb je wellicht een ander merk meel?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Deeg komt plakkerig uit de machine

Bericht door Levinebaktbrood »

Welkom op het forum Nickybee :). Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst voorstellen voordat ze vragen gaan stellen. Wil je dat alsnog even doen in de daarvoor bestemde rubriek?

Om antwoord op je vraag te geven: iedere bloem is anders. Kan dus best zijn dat de bloem die je gebruikt iets minde water aan kan. Aan de andere kant is het ook zo dat deeg best mag plakken, daar is op zich niks mis mee. Is alleen iets lastiger te verwerken. Hou volgende keer iets water achter, dan wordt het deeg minder plakkerig.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
jesse
Gaat de goede kant op
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 22:05

Re: Deeg komt plakkerig uit de machine

Bericht door jesse »

Pizzadeeg moet je vrijwel niet kneden, ik kneed het in de keukenmachine erg kort, een vriend doet het zelfs gewoon met de hand. Er moet overigens maar weinig water in pizzadeeg.

Pizzadeeg wordt pas lekker door het minstens 12uur van tevoren te maken en te laten rijpen in de koelkast. Voor 750 gr 00 bloem gebruik ik maar 420 gr water. ongeveer 56%.

Hopelijk kan je daar wat mee, zoals Levine al zei, bij teveel water, wordt het sowieso plakkerig.
Plaats reactie