Mislukt Stokbrood

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Mislukt Stokbrood

Bericht door guzzi »

Nou maak ik al een tijdje bijna dagelijks brood, waaronder stokbrood.
Nooit een probleem met het stokbrood gehad maar wat ik dan nu weer heb???

T65 gebruikt volgens recept en handelswijze van Levine, zoals gezegd nooit een probleem, altijd drie lekkere stokbroodjes...
Gisteren nog zelfde recept gemaakt, zelfde handelswijze, zelfde bloem, drie heerlijke mooie stokbroden

Ik haal de bakplaat zojuist uit de oven na de tweede rijs (een uur) en de drie broden zijn gewoon uitgevloeid...slappe pannekoeken.
Ze staan nu in de oven te bakken maar geen enkele oven rijs terwijl ze normaal bijna uit elkaar knallen. Het lijken wel pita broodjes...

Met het deeg was niks mis, mooi deegje, plakkerig maar nog net hanteerbaar zoals gewoonlijk. Rees gewoon, lekker luchtig bij het vormen etc.

Iemand enig idee wat hier mis gegaan kan zijn? :eh:

Edit: het enige wat ik zelf kan bedenken is dat het overrezen is...Normaal gooi ik er een schepje broodverbeteraar bij, dat heb ik nu achterwege gelaten...gist verhongerd, deeg weer ingezakt, weg stokbroodjes...
Niet precies hetzelfde gehandeld met een groot verschil in resultaat... :x
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Levinebaktbrood »

Te lang laten rijzen ......
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door lekkermelig »

Schepje broodverbeteraar is waarschijnlijk ook een schepje vitamine C of andere middeltjes die de glutenstructuur wat steviger houden.
Te lang rijzen kan natuurlijk ook, maar waarom nu te lang en normaal niet? Omdat het warmer is?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
RedYssel
Deegroller
Berichten: 352
Lid geworden op: do 27 feb 2020, 18:34

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door RedYssel »

Of te lang rijzen mischien misgegaan met gist afwegen?. Of te weinig spanning in de deegstukjes. Gewoon weer proberen!.
Passie voor de ambacht!.
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door guzzi »

lekkermelig schreef: di 14 apr 2020, 15:48 Schepje broodverbeteraar is waarschijnlijk ook een schepje vitamine C of andere middeltjes die de glutenstructuur wat steviger houden.
Te lang rijzen kan natuurlijk ook, maar waarom nu te lang en normaal niet? Omdat het warmer is?

Wil
Ik denk dat normaal de gist nog even kon teren op de broodverbeteraar die ik nu achterwege had gelaten en het daarom langer uithield.

Grappig dat ik het eerste jaar brood heb gebakken bijna zonder deze ge-eikte beginnersfouten. Maar nu zoek ik steeds meer de grenzen op met langer rijzen, langer kneden etc en dan kom je die grenzen af en toe ook tegen.

Ik had laatst een grove mix met een hoop zaden etc lekker 20 laten voorweken en was daarna aan het kneden geslagen zoals ik altijd doe, met als resultaat en volledig overkneed deeg. Heb ik dat ook eens gezien :)

Ik baalde gisteren behoorlijk (is altijd zoveel werk dat stokbrood) maar het houd het wel leuk en uitdagend, anders is het ook maar productie draaien.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

guzzi schreef: di 14 apr 2020, 18:02
Ik baalde gisteren behoorlijk (is altijd zoveel werk dat stokbrood) maar het houd het wel leuk en uitdagend, anders is het ook maar productie draaien.
Prachtige lange pizzabodems nu.. kaasje erop.. tomaatje... wat andere rommel... :) :)

Improviseren Guzzi.. wat kan ik er nog mee... paneermeel is de laatste stap...

Panzanella is ook super!!!
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Levinebaktbrood »

lekkermelig schreef: di 14 apr 2020, 15:48 Schepje broodverbeteraar is waarschijnlijk ook een schepje vitamine C of andere middeltjes die de glutenstructuur wat steviger houden.
Te lang rijzen kan natuurlijk ook, maar waarom nu te lang en normaal niet? Omdat het warmer is?

Wil
Juist met broodverbeteraar zal het deeg niet zo snel uitzakken. Het wordt er zoals je al zegt wat steviger door. Ik heb laatst wat geëxperimenteerd met enzymmix toevoegen aan T65. Het deeg gedroeg zich compleet anders :o. Veel stugger dan anders en ik moest het echt langer laten liggen voordat ik verder kon met vormen.

1 uur vormrijs voor stokbrood als je mijn recept gebruikt is wel lang. Meestal zijn mijn stokbroden na amper 30 minuten klaar voor de oven.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door guzzi »

Rik59 schreef: di 14 apr 2020, 20:37
guzzi schreef: di 14 apr 2020, 18:02
Ik baalde gisteren behoorlijk (is altijd zoveel werk dat stokbrood) maar het houd het wel leuk en uitdagend, anders is het ook maar productie draaien.
Prachtige lange pizzabodems nu.. kaasje erop.. tomaatje... wat andere rommel... :) :)

Improviseren Guzzi.. wat kan ik er nog mee... paneermeel is de laatste stap...

Panzanella is ook super!!!
Heb de kinderen natuurlijk verteld dat het zo hoorde en ze hebben het heerlijk opgegeten bij het gourmetten.

Die rijstijden blijven lastig. Een vliesje na het kneden is een duidelijk meetpunt. Maar het 'terugveren na het indrukken' is me echt te vaag tenzij misschien iemand me het verschil echt kan laten zien.

Een heel exacte wetenschap kan het ook niet zijn want ik heb inmiddels succesvol honderden mooie broden gebakken terwijl ik er maar een slag naar sla.
Dat, en natuurlijk een stuk of vier/vijf behoorlijk mislukte :mrgreen:

Het blijft leuk, wie had dat gedacht.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

guzzi schreef: wo 15 apr 2020, 22:30
Heb de kinderen natuurlijk verteld dat het zo hoorde en ze hebben het heerlijk opgegeten bij het gourmetten.

Die rijstijden blijven lastig. Een vliesje na het kneden is een duidelijk meetpunt. Maar het 'terugveren na het indrukken' is me echt te vaag tenzij misschien iemand me het verschil echt kan laten zien.

Een heel exacte wetenschap kan het ook niet zijn want ik heb inmiddels succesvol honderden mooie broden gebakken terwijl ik er maar een slag naar sla.
Dat, en natuurlijk een stuk of vier/vijf behoorlijk mislukte :mrgreen:

Het blijft leuk, wie had dat gedacht.
Zou die broden maar altijd zo bakken dan.. want anders.... "Pappa stokbroden zijn toch plat??!!" of bij pizza "Pappa is dit een rond stokbrood??"

Bij minuut 15 even kijken... je kunt ook oefenen op een paar borsten.. cup C is ideaal :D :D



Broodbakken??? Ik doe ook maar wat!! :D :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door guzzi »

10 seconden uit dat filmpje zegt meer dan 100 woorden...inderdaad ik prikte mijn vinger altijd in het deeg... :lol:

Die borsten lopen hier ook in het rond maar ik denk dat die na verloop van tijd behoorlijk chagerijnig worden als ik daar met mijn vinger in blijf prikken... :think:
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door BakkerGerrit »

Ik heb het filmpje bekeken. Aanrader voor iedereen!
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Leuk filmpje om te zien inderdaad.

Mijn oven kan wel 30 graden dus goed om je deeg daar in te zetten maar daarna moet het brood toch in de hete oven.

Hoe doen jullie dat?
Laten jullie het deeg in de oven staan terwijl de oven heet wordt of halen jullie het deeg er uit en stoppen jullie het pas in de oven zodra hij op temperatuur is?
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

Het laatste... eerst rijzen... dan op opstoken zonder deeg... en vervolgens bakken...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Maar terwijl de oven warm wordt is het deeg nogsteeds aan het rijzen buiten de oven.
Krijg je dan geen deeg dat overrijst?
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

WesleyNL schreef: zo 19 apr 2020, 01:09 Maar terwijl de oven warm wordt is het deeg nogsteeds aan het rijzen buiten de iven.
Krijg je dan geen deeg dat overrijst?
Op tijd reageren.. weten wanneer wat... afgelopen week was ik ook te lang met m'n broodjes door temperatuurstijging buiten.. had nog geen probleem maar kan nu het warmer wordt korter rijzen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Ok dus korter in de oven rijzen en de laatste x minuten (tijd die het je oven kost om warm te worden) buiten de oven rijzen dus.

Ik vind dat wel vreemd omdat de temperatuur dan daalt voor je deeg.
Ik dacht dat een constante temperatuur van 30 graden beter was voor je deeg.

Tot nu toe laat ik het elke keer staan in de oven terwijl hij warm wordt.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

Tuurlijk is het beter als je constant die temp kunt houden maar helaas met 1 oven moet je een beetje schipperen en met opstoken laten staan dan ben je het brood aan het drogen en niet bakken.. verder is je korst al gevormd etc.. etc..

Bakken is bakken en niet drogen... zoals van Beckhoven zegt.. "we zijn bakkers en geen drogers"
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Ik stel mijn oven in op de broodbak stand. Dan gooit ie er water bij waardoor het deeg niet uitdroogt.

Maar ik ga er wel een paar keer mee spelen zodra ik het deeg goed onder de knie heb. Pas dan kan ik echt oordelen wat het verschil is.

Afbeelding
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

Foutje... water doet ie om stoom te maken op bijv. 230 graden...
Leuk zo'n computeroven maar geef mij de temperatuurtjes maar war ik het zelf instel (tot op de graad nauwkeurig)
Welk merk en type is dat??

Wesley.... follow the rules of baking!! Deel 1 van Levine kan niet snel genoeg komen geloof ik... en dan het eerste stuk lezen.. de basis van broodbakken...

Levine geeft ook workshops kun je het direct van haar leren...

Levine... 30%??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Gelukkig kan het ook nog met de hand allemaal [emoji23]

Het boek komt er zeker. Ik denk dat ik hem maandag bestel zodat ik hem op mn verjaardag binnen krijg.

Ik had de workshops gezien inderdaad.
Nog even de beschikbare data afwachten ivm corona. Het lijkt mij ontzettend leuk om zo’n workshop bij te wonen.
Mijn ervaring is dat workshops ontzettend leerzaam zijn en het erg prettig is om direct gerichte vragen te kunnen stellen.
Misschien doe ik het wel cadeau aan mn vriendin of een vriend om er een leuk dagje van te maken. Het is weer eens wat anders.

En vraag je nu of ik 30% korting krijg? ;-)
Jij bent vast ook een hollander [emoji23]
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

WesleyNL schreef: zo 19 apr 2020, 02:19
En vraag je nu of ik 30% korting krijg? ;-)
Jij bent vast ook een hollander [emoji23]
Nee hoor... ik maak toch mooie reclame en 30% is een leuke beloning :roll: :roll: :roll:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Ik denk eerder dat ze je dan 30% korting geeft op een workshop.
Op die manier zijn jullie beiden blij ;-)
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

WesleyNL schreef: zo 19 apr 2020, 02:34 Ik denk eerder dat ze je dan 30% korting geeft op een workshop.
Op die manier zijn jullie beiden blij ;-)
Denk dat ik het zo langzamerhand wel zonder workshop kan...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Gelukkig maar [emoji23]
Maar het is toch ook wel leuk om een workshop te doen toch?
Al is het maar 1 ding wat je er van opsteekt is de dag niet verloren gegaan en anders is het ook leuk om anderen te helpen.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

WesleyNL schreef: zo 19 apr 2020, 11:45 Gelukkig maar [emoji23]
Maar het is toch ook wel leuk om een workshop te doen toch?
Al is het maar 1 ding wat je er van opsteekt is de dag niet verloren gegaan en anders is het ook leuk om anderen te helpen.
Nah ik heb genoeg omhanden.. wat ik tekort kom pak ik hier wel mee... een hele rit + 76 € is dan toch...

Binnenkort wel 2 dagen op cursus in Amstelveen.. Fermentatie.. daar kan ik 75% van de stof direct gebruiken dus dat heeft zin... pro-mensen dus gelijk niveau das wel fijn...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

Woon je in de buurt van Amstelveen?

Leuk dat je twee dagen cursus gaat doen.
Veel plezier alvast!
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

WesleyNL schreef: zo 19 apr 2020, 13:52 Woon je in de buurt van Amstelveen?

Leuk dat je twee dagen cursus gaat doen.
Veel plezier alvast!
Yep!! maar 116 Km...

slaap 1 nacht bij een maatje...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

[emoji23]

Ik kom uit Diemen dus voor mij is het om de hoek.
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Mislukt Stokbrood

Bericht door Rik59 »

Teveel Corona daar :D :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
WesleyNL
Deegroller
Berichten: 482
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 17:09

Mislukt Stokbrood

Bericht door WesleyNL »

[emoji23]

Ik zit lekker binnen en ga niet snel naar buiten.
Alleen als het echt moet.
Laat mij maar lekker een huismusje zijn [emoji23]
Mixers: Kenwoon kmix met superdoughhook, Grilletta IM5
Oven: Bosch CSG856R Combi stoomoven.
Plaats reactie