Oeps water ipv melk

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Oeps water ipv melk

Bericht door guzzi »

Zoals elke vrijdag maakte ik gisteren witte bolletjes...
Ik was er alleen met mijn hoofd niet bij, ik open de koelkast om te zien of we melk hebben (ruim voldoende aanwezig) en vul vervolgens op de automatische piloot mijn mengbak met water. Ik had de bloem er al opgegooid voor het tot me doordrong dus ben maar doorgegaan.

Toen de 1e rijs klaar was bleek ik zeiknat deeg te hebben...
Nu twijfel ik...komt dat doordat ik melk met water heb omgeruild of zal ik toch ook de verkeerde hoeveelheid bloem hebben toegevoegd (500gram ipv 600gram)...
In eerste instantie ging ik uit van het eerste maar twijfel nu eigenlijk of dat wel zoveel verschil zal maken (denk het niet)...

Ik maak de hele week broden van 500 gram meel met water, iets wat ik klaarblijkelijk nu op de automatische piloot doe als ik niet helemaal wakker ben :roll:

Overigens zijn de bolletjes na het nodige knutselen met extra bloem uiteindelijk prima geworden (al waren ze wat plat omdat het deeg te slap was).
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Oeps water ipv melk

Bericht door Rik59 »

Klinkt niet logisch Guzzi

Op die autopilot 500 bloem zou je denken dat er ook auto 350 water in is gegaan en dan heb je denk ik met 65% een prachtige waterbol.. :D

Het verschil melk of water zal denk ik niet zoveel uitmaken dat dat een bordje molenaarspap oplevert..
Aldus heb ik het vermoeden dat de waterkan in deze wat uitgeschoten is..

Al met al een platte bol met een dikke hamburger ertussen lijkt me ook geen straf..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Oeps water ipv melk

Bericht door guzzi »

Mijn automatische piloot is klaarblijkelijk selectief :D
Ik vermoed dat ik 500gram bloem heb gemengd met 400 gram water.
Dat verklaart de kledderboel redelijk lijkt me....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oeps water ipv melk

Bericht door Levinebaktbrood »

Melk heeft een ander soortelijk gewicht dan water. Je kunt 5 - 10% meer melk toevoegen dan als je water gebruikt. Dat kan dus verklaren waarom het deeg natter was.

Rik: 350 gram water op 500 gram bloem = 70% en niet 65%.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Halfje Bruin
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 19:52

Re: Oeps water ipv melk

Bericht door Halfje Bruin »

En als ik het nou bewust andersom wil doen? Water in plaats van melk?

Moet ik dan 5-10 % minder water nemen dan in het recept staat?

Ik wil de kerststerren https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ng-en.html bakken voor een feestelijke kerstlunch maar er bevindt zich een lactose/melkeiwit intolerant persoon in de groep.
Taarten bakken beheers ik. Nu nog een luchtig brood.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Oeps water ipv melk

Bericht door Rik59 »

Halfje Bruin schreef: wo 11 dec 2019, 17:43 En als ik het nou bewust andersom wil doen? Water in plaats van melk?

Moet ik dan 5-10 % minder water nemen dan in het recept staat?

Ik wil de kerststerren https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... ng-en.html bakken voor een feestelijke kerstlunch maar er bevindt zich een lactose/melkeiwit intolerant persoon in de groep.
Humm... lijkt me niet het ideale recepie... zit namelijk ook roomboter in... enne... bak en braad lijk me nie zo lekker... :D

Ik zou die 5-10% achterhouden... dan kun je altijd nog afwassen... ehhh bijwassen...
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Oeps water ipv melk

Bericht door Levinebaktbrood »

Ja, dan neem je minder water.

In plaats van de roomboter kan je plantaardige margarine gebruiken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Oeps water ipv melk

Bericht door Vitamine C »

soortelijk gewicht scheelt maar 1 a 3 % .
Plaats reactie