Desembrood wild open gescheurd

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Desembrood wild open gescheurd

Bericht door Bakben »

Vandaag zuurdesem brood gebakken.

Ik was toch een beetje verbaasd over het resultaat,
Want ze zijn nogal "wild" open gescheurd.

Ik heb 3 uur voorrijs gegeven op 30 graden,2 x gevouwen, gevormd, en daarna een nacht in de koeling op 4,5 graden ongeveer.

Afbeelding
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Desembrood wild open gescheurd

Bericht door BakkerGerrit »

Ik hou hier wel van! :2th:
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Desembrood wild open gescheurd

Bericht door StefanDijle »

Dat is nog niet rijp geweest. Koude rijs kunnen inschatten is heel veel ervaring. Misschien eerst met warme korte 2de rijs. Hoe ziet het van binnen uit?

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: Desembrood wild open gescheurd

Bericht door Bakben »

StefanDijle schreef:Dat is nog niet rijp geweest. Koude rijs kunnen inschatten is heel veel ervaring. Misschien eerst met warme korte 2de rijs. Hoe ziet het van binnen uit?

Groetjes
Stefan
Daar vreesde ik ook al voor, de druk test met de vinger gedaan, en ik had toch het idee dat het ver rijp was.

Warme korte rijs heb ik al vaak gedaan, ik wou het nu eens over een andere boeg gooien.
Van binnen ziet het er wel vrij goed uit, geen grote gaten erin.
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Desembrood wild open gescheurd

Bericht door StefanDijle »

hoi,

in mijn ervaaring is de vingertest bij koude rijs niet parktisch. Ik voel daar heel weining verschil tussen pas gevormd en gar. NU ik laat klein gebak vaak aklimatiseren en dan lukt het. Of dat met brood ook werkt, weet ik niet.

Groetjes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Plaats reactie