Brood ingestort

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Brood ingestort

Bericht door DianaB »

Hallo, mijn vierde poging een busbrood (volkoren in blik uit de broodbijbel ) leek te slagen totdat ik de douchemuts van het bakblik haalde om het brooddeeg in de oven te zetten, deeg bleef er aan plakken en mijn mooi gerijsde brood stortte dus in en was een slagveld. Resultaat wederom een laag compact brood waarvan de smaak goed is maar dus weer niet met zo'n mooie buskop..Nu lijkt me het vrij lastig om die douchemuts in te smeren. Nu las ik dat Levine het had over een bakmatje eroverheen. Zo'n silcone matje heb ik wel maar daarmee dek je toch je hele bakblik af als je die erop legt? Kan het brood dan wel omhoog komen? Kan ik er dan niet beter gewoon een plastic bak omgekeerd over heen zetten? Dan heeft het deeg tenminste ruimte om te rijzen. Wie heeft tips , want het moet toch een keer lukken, dankjulliewel!
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Brood ingestort

Bericht door Rik59 »

Gelukkig ben jij nog niet ingestort Diana... :G

De optie met een plastic bak lijkt me de beste... ikzelf zet een deeg in de bus compleet in een plastic bak en leg de deksel los op de bak....

Ervan uitgaande dat je deeg goed is (je verhoudingen kloppen dan) was het vandaag natuurlijk best warm en dan moet je eigenlijk jezelf in de arm knijpen en of korter laten rijzen (kan soms rustig een kwartier tot half uur korter) en/of je deeg goed in de gaten houden en als je bij het indrukken merk dat het deeg goed is direct in de oven plompen.. zodat het deeg daar ook nog wat kan rijzen (de ovenrijs)..
Wel uiteraard zorgen dat je je oven dan ook op tijd op temperatuur hebt..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: Brood ingestort

Bericht door DianaB »

haha, dankjewel Rik, wordt het blik in bak(of onder bak) gewoon poging 5.......
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood ingestort

Bericht door Levinebaktbrood »

Als deeg instort dan heb je het te lang laten rijzen.

Afdekken doe ik tegenwoordig ook wel met bubbeltjesfolie. Met een bakmatje bedoel ik die zwarte teflon matjes, die je ook wel op een bakblik kunt leggen. Siliconenmatjes zijn te zwaar. Douchemuts invetten kan ook maar dan worden ze zo vies. Je moet de douchemuts ook niet heel strak over het deeg doen. Er moet ruimte boven zitten, dan kan het deeg er niet aan vast rijzen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Brood ingestort

Bericht door Rik59 »

Och.... douchemuts na gebruik omdraaien (binnenstebuiten) en dan gaan douchen met muts op... dan wordt ie weer schoon..
Je moet immers toch douchen na het zweet van het intensieve kneden.. :shy:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Brood ingestort

Bericht door Hans0166 »

ik heb een opgengesneden/knipte plastic zak, één zijde ingevet, en die gaat gewoon over de bus met een theedoek erover, plakt niet, en het deeg is sterk genoeg om deze omhoog te duwen tijdens het rijzen.
Ik gebruik deze ongeveer een week en begin dan weer met een nieuwe. Tussendoor ligt ie gewoon opgevouwen in de koelkast.
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: Brood ingestort

Bericht door DianaB »

en dan vet je het bubbeltjefolienwek in Levine?
Deeg ingestort is wellicht niet het goede woord maar kapot getrokken door de douchmuts. Dankjewel voor je tips! :2th:
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brood ingestort

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee, ik vet bubbeltjesfolie nooit in (douchemuts ook niet en bakfolie ook niet). Ik strooi hoogstens een klein beetje bloem over het deeg.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
DianaB
Chef stoffer en blik
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 19:58

Re: Brood ingestort

Bericht door DianaB »

Levinebaktbrood schreef:Nee, ik vet bubbeltjesfolie nooit in (douchemuts ook niet en bakfolie ook niet). Ik strooi hoogstens een klein beetje bloem over het deeg.
dankjewel voor de bloemtip!
Plaats reactie