Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door Knupie »

Ik bak in de BBM al geruime tijd een - inmiddels favoriet geworden - haverbrood (800 gram), dat na wat opstartproblemen eigenlijk altijd lukt. Ik probeer nu (na de piep) 50 gram havermout toe te voegen, met als gevolg dat mijn brood onvoldoende rijst en heel compact wordt. Wel heel lekker, maar toch: volstrekt geen luchtigheid. Ik heb geprobeerd om het probleem op te lossen met gluten, met ei en met (meer) broodverbeteraar, maar dit had weinig tot geen invloed. Wie heeft een idee? :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door BakkerGerrit »

Lijkt mij dat het deeg te droog wordt. Wellicht gaat het beter als je de havermout eerst weekt in melk of water (of bier?) :D . Je recept raakt dan wel in de war maar volgens mij gaat het dan beter.
(P.s. Ik heb totaal geen ervaring met een BBM)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door Levinebaktbrood »

Havermout neemt veel vocht op. Je kunt het daarom beter direct vanaf het begin toevoegen + extra vocht.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door Knupie »

Aha, vochtprobleem. Tip van Levine ga ik eerst uitproberen. Maar de tip van bakker Gerrit, vooral over de havermout wellen in bier, lijkt me ook wat. Ik ga jullie tips uitproberen. Het klinkt mij allebei heel logisch in de oren. Levine wees me al eerder op de betekenis van de hoeveelheid vocht in brooddeeg en dat heeft me destijds ook erg geholpen. Ik hou jullie op de hoogte! :!: :!: :!:
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door Knupie »

Hoi Stefan,
Dat is een mooi lijstje. Op dit moment ( nog 1uur) staat er een nieuw haverbrood in de BBM. Met toegevoegd 50 gram havermout geweld in 50 gram (koud) water. Ben benieuwd.
Hou je op de hoogte. ;B
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door Knupie »

Hoi allemaal,
Het brood is klaar. Ziet er goed uit en de smaak is ook goed. Van boven een mislukte knip, maar toch... Met dank aan de meedenkers!
Hier is het recept voor een brood van ca 900 gram.
Machine: Moa Profiline. Klaarzetten: 50 gr. havermout, ca 1 uur geweld in 50 gr. water. Mengen: 100 gr. tarwebloem, 200 gr. volkoren bloem, 100 gr. havermeel, 10 gr. broodverbeteraar en tl. donker gerstemout (voor de kleur). In broodvorm: 250gram handwarm water, 10gr. droge gist en 40 gr. honing. Dit 10 min. laten staan tot gistmengsel gaat schuimen. Meelmengsel toevoegen. In tegenovergestelde hoeken van de pan: 9 gr. zout en 30 gr. boter of 22 gr. zonnebloemolie. Machine op standaard programma (310 min.).
B0568322-F4AD-4D93-BC27-C2FC9C1C5626.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Knupie
Jongste bediende
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 22 nov 2017, 14:56

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door Knupie »

O ja. Ik doe er voeg na de piep een theelepel karweizaad toe (of 1,5 tl). Dat maakt het extra smakelijk!!! 👍
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door BakkerGerrit »

Fijn dat het gelukt is Knupie! :2th:
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door papagena »

Ik weet niet welke broodbakmachine je gebruikt maar ik bak de laatste tijd ook brood met wat havermout.
Ik bak met een Panasonic.
Dit is mijn recept;
250 gram bloem
100 gram volkoren tarwemeel
7 gram zout
3 gram gist
50 gram havermout
12 gram olie
50 gram yoghurt
250 gram water
Ik doe zout en gist onderin. Het meel er bovenop. Dan de havermout.
Dan daarop de yoghurt en het water.
Vervolgens verroer ik de havermout met het vocht en de bovenste laag meel. Tenslotte doe ik de olie bovenop het papje
Ik kies het normale bakprogramma, donker MET uitgestelde tijd. Ik zet het programma op 5 uren ipv de normale 4.
Het lukt prima zo.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door CarlaB »

Leuke recepten en de tabel van Stefan is voor mij een uitkomst.

viewtopic.php?f=90&t=5739
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Mislukt experiment: haverbrood in de BBM met toevoeging van havermout (na de piep)

Bericht door lekkermelig »

Niet dat het veel uitmaakt, maar de tabel van Stefan is zoals hij zelf al zegt toch echt de tabel van Dietmar Kappl, Oostenrijks broodbak kampioen en bakker. We hebben die tabel al een keer of zes eerder gedeeld op het forum, dus ik hem hem eens bij de handige links gezet. Erg handig dat Stefan er een NL vertaling bij gemaakt heeft!.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie