Zwart

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Zwart

Bericht door lekkermelig »

Ik bak nooit 7.5 kilo in een keer, behalve vandaag. Veel te warm weer om veel te bakken maar alles is op.
Dus maar een recept, alles tegelijk in de Rofco. Kortom 12 kleine veluws desembroodjes in een keer, dan hebben we weer voorraad.
Heb er nog wel een leuk experiment van gemaakt door een deel met de mixer te kneden en de rest met stretch en fold.
Dat maakt allemaal erg weinig uit, het zag er allemaal prachtig uit.
Moet je het alleen niet laten aanbranden, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. &_#%&)*(##$&*()# !!!! :crazy:
AfbeeldingZwart by Lekker Melig, on Flickr

Gelukkig zitten er nog wel wat eetbare exemplaren tussen, want een Rofco bakt niet gelijkmatig zwart. En volgende keer toch maar de temperatuur niet vergeten terug te zetten.....

Ik wordt hier wel een beetje sip van. Korsten er af en hopla, we hebben weer een paar kilo paneermeel.....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zwart

Bericht door Rik59 »

De een vecht tegen het snelle rijzen en de ander maakt er gelijk tosti's van..

Wil voor mij ziet het er nog redelijk uit... ik bedoel in het crematorium ziet het er erger uit... :shy:
Deze had ik gewoon gegeten...
Ongelukje moet kunnen toch.. jong en oud leren we nog allemaal... :Z:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwart

Bericht door lekkermelig »

Nou, die twee rechtsachter en de twee die eronder lagen waren echt niet eetbaar hoor. De rest wordt idd gewoon nog opgegeten, maar er zal wel eens een korstje sneuvelen. Die vier rampexemplaren worden nu gepromoveerd tot paneermeel, ook lekker :-).
Vooral allemachtig stom om dit te doen als de Rofco helemaal vol ligt, dus drie planken. Normaal bak ik alles achter elkaar ipv tegelijk, maar ik vond het te warm. Nou dat klopt dus wel, de oven was ook te warm. Pfff.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Zwart

Bericht door Bioloogje »

Balen Wil! Wat doe je in vredesnaam met kilo's paneermeel? Maar gedeelde smart is halve smart: ik had voor een familieweekend brood toegezegd. Dat ging voor zes zaad/speltbroden in eerste instantie goed. Afbeelding
De volgende dag, nog juist op tijd voor vertrek, zou ik 's ochtends vroeg nog enkele semolinabroden met rozijnen en rozemarijn bakken. Maar... versliep me en kon niet meer op tijd de steen voorverwarmen. Ik koos dus voor de stokbroodvorm maar die werkte niet erg mee. Ik kreeg de broodjes niet uit de vorm. En dan krijg je dit: Afbeelding
We hebben dus maar wat minder brood gegeten [emoji16].
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zwart

Bericht door lekkermelig »

Dat ziet er ook niet zo fraai uit :shock:
Ik wilde heel wat brood in de kliko mikken, maar dat mocht niet van de voedselmaffia hier, ook bekend als mijn proefpanel.
Dus uiteindelijk van 2,5 kilo de korsten eraf gesneden, in blokjes gesneden, een uur of twee laten uitdrogen in een oven van net boven de 100 C en daarna gemalen. Dat levert geen 2,5 kilo paneermeel op maar wel een aardige doos vol. Wel behoorlijk wat werk, ik wilde alleen wat snelle desem broden maken :-)

Er zijn heel wat duitse recepten waar ze oud brood hergebruiken. Houdt prima vocht vast, dus je brood blijft langer vers, en als je het een beetje geroosterd hebt levert het ook veel smaak op., heb ik van Lutz geleerd.
En je kan het prima kwijt in gehaktballen (eten we hier nooit trouwens) en al dan niet vega hamburgers, geeft mooi wat structuur vooral met vega burgers. Ik had eerst net zo'n hoeveelheid, ging probleemloos op :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Zwart

Bericht door Bioloogje »

Dank voor de tip Ik ga de vegaburgers proberen, een mediterraanse variant ivm de rozijnen...
En zal eens naar die Duitse recepten kijken.
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
StefanDijle
Deegkneder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 28 mar 2018, 19:14

Re: Zwart

Bericht door StefanDijle »

Wel niet overdrijven met het oud brood en eerst laten weken voor je het aan je deeg toevoegt. Ik gebruik zo rond 10% oud brood en het neemt ca 100% water op. Ik maal het wel nooit maar breek het en laat het dan met veel water weken. Daar mak ik dan een puree van. Mijn kasseler woord daardoor lang bewaarbaar....

Nu durf ik nix meer zeggen over mijn mislukt tijger. Die ziet er niet uit maar is perfect lekker en eetbaar. Maar ja Wil, volgendekeer beter ;)

Geoejtes
Stefan
Je wilt weten wat ik onlangs uit de oven heb gehaald? Kijk eens daar: https://echtbrood.wordpress.com
Plaats reactie