Bierbrood van Robèrt: een te droog broeistuk?!

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elsiepelsiekevertje
Jongste bediende
Berichten: 26
Lid geworden op: di 06 okt 2015, 09:14
Contacteer:

Bierbrood van Robèrt: een te droog broeistuk?!

Bericht door Elsiepelsiekevertje »

Hallo allemaal!

Al enkele maanden ontzettend fanatiek aan het bakken met mijn eigen desempje en het gaat fantastisch. Aangezien ik het programma BROOD van Robèrt van Beckhoven heb gekeken op tv, wilde ik ook graag het boek kopen. Daar staat het bierbrood uit Duitsland in.
Alleen.... stap 1 is het maken van een broeistuk van rogge (300 gr), bier (300 ml) en zout (5 gr). Gooi de ingrediënten bij elkaar in een ovenschaal en broei het in 1,5 uur op 150 graden. Maar het broeit niet. De roggekorrels zijn na 1 uur letterlijk gortdroog. Ik heb de heteluchtoven aangedaan en er zat geen deksel op. Als ik het Youtube-filmpje van Robèrt zie, dan lijkt het erop dat de rogge van te voren nog geweekt wordt in het bier. Wie o wie weet wat hier misgaat?

Alvast bedankt!! :grin:
Kneder: Bear Teddy Varimixer
Oven: Siemens met boven- en onderwarmte
Meel: De Zuidmolen in Groesbeek
Gebruikersavatar
LeoS
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 11:54

Re: Bierbrood van Robèrt: een te droog broeistuk?!

Bericht door LeoS »

Ik denk dat je niet de hetelucht functie aan moet zetten wand dan droogt het uit.
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Bierbrood van Robèrt: een te droog broeistuk?!

Bericht door Br00dd00s »

Leo, je antwoordt op een bericht dat ouder is dan een half jaar. Bovendien heeft de topicstarter nooit meer het forum bezocht nadat ze dit bericht heeft geschreven.

Maar om nu toch een antwoord te geven voor andere geïnteresserden:

Ik vind het raar om een broeistuk bij 150 graden voor anderhalf uur in de oven te zetten. Dan is het eerder een kookstuk. Bij een broeistuk overgiet je de zaden en of pitten of graankorrels met kokende vloeistof en laat je dit vervolgens bij een lage temperatuur 2 tot 12 uur wellen.

Ik zou het bier aan de kook brengen, dit over het rogge gieten en vervolgens een nacht op het aanrecht in de keuken laten staan, net als in het recept voor d po elt-roggebrood op de Duitstalige Blog Brotpoet. In dit recept wordt het bier aan de kook gebracht en vervolgens over de ingrediënten voor het broeistuk gegoten. Het broeistuk moet 12 uur wellen.

Bronnen (Duitstalig):
Broeistuk: https://www.baeckerlatein.de/bruehstueck/
Brotpoet: http://www.brotpoet.de/2017/09/24/dinkel-roggen-kasten/

Edit: Omdat Robert waarschijnlijk hele roggekorrels gebruikt en géén gebroken roggekorrels (want in NL moeilijk verkrijgbaar), is het waarschijnlijk beter om een kookstuk te maken i.p.v. een broeistuk, omdat de korrels dan zeker weten zacht worden.
Pluk de dag ...
Plaats reactie