Keurig brood

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Keurig brood

Bericht door CarlaB »

Ik bak alleen gistbroden. Over de broden heb ik zelden iets te klagen. Ze zijn luchtig en lekker. Het ziet er alleen nooit zo spannend uit. Als ik op het forum de foto's zie van ingesneden broden, prachtig open gebarsten, met oortjes en knapperige korsten (zo'n resultaat noem ik dus spannend) ... zoiets bereik ik nooit in mijn oven. Dus alle tips zijn welkom.

Maar ik heb een AGA fornuis. Bak het brood in de heetste oven op ca 230C. Bakjes water voor stoom halen hier naar mijn idee nooit iets uit voor een betere kostvorming. Komt dat misschien omdat een AGA oven min of meer een open systeem is? Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Keurig brood

Bericht door lekkermelig »

Misschien niet zo spannend, maar wel lekker... tja, dat is toch ook belangrijk.
Maar een aantal zaken die mogelijk leiden tot meer spektakel:
redelijk wat stoom in de oven helpt, dat moet er na een minuut of 10 a 20 wel weer uit. Als een Aga open is wordt het wel lastig om dat te bereiken. Ik heb zelf pas geleden in Duitsland in drie verschillende ovens gebakken (houtoven, hetelucht oven en elektro-steenoven geloof ik) en ik vond de broden er allemaal niet heel mooi uit zien. Ze smaakten wel heerlijk trouwens, maar een beetje dof uiterlijk, geen oortjes, enzovoort. Dat lukt thuis veel beter met steen en stoom (in een Rofco B40).
De manier van insnijden kan ook helpen. Misschien iets dieper insnijden, en als je nog een fikse ovenrijs krijgt scheurt het vanzelf wat beter. Wat daarbij ook kan helpen is om je broden iets eerder in de oven te schuiven. Als je vormrijs bijna volledig voltooid is of zelfs al te ver is krijg je ook minder ovenrijs en dus minder spektakel.
Ik bak vooral met desem en weinig met gist. Ik zie dat ik met desem makkelijker de broden krijg die jij bedoelt. Ik weet niet of het sowieso makkelijker lukt met desembrood, maar ik vermoed dat je met gist sneller tegen een volledige rijs aanzit.

Succes!
Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Keurig brood

Bericht door CarlaB »

lekkermelig schreef:Misschien niet zo spannend, maar wel lekker... tja, dat is toch ook belangrijk.
Maar een aantal zaken die mogelijk leiden tot meer spektakel:
redelijk wat stoom in de oven helpt, dat moet er na een minuut of 10 a 20 wel weer uit. Als een Aga open is wordt het wel lastig om dat te bereiken. Ik heb zelf pas geleden in Duitsland in drie verschillende ovens gebakken (houtoven, hetelucht oven en elektro-steenoven geloof ik) en ik vond de broden er allemaal niet heel mooi uit zien. Ze smaakten wel heerlijk trouwens, maar een beetje dof uiterlijk, geen oortjes, enzovoort. Dat lukt thuis veel beter met steen en stoom (in een Rofco B40).
De manier van insnijden kan ook helpen. Misschien iets dieper insnijden, en als je nog een fikse ovenrijs krijgt scheurt het vanzelf wat beter. Wat daarbij ook kan helpen is om je broden iets eerder in de oven te schuiven. Als je vormrijs bijna volledig voltooid is of zelfs al te ver is krijg je ook minder ovenrijs en dus minder spektakel.
Ik bak vooral met desem en weinig met gist. Ik zie dat ik met desem makkelijker de broden krijg die jij bedoelt. Ik weet niet of het sowieso makkelijker lukt met desembrood, maar ik vermoed dat je met gist sneller tegen een volledige rijs aanzit.

Succes!
Wil
Wil dank je! Wat ik al van je opsteek is dat ik kan gaan experimenteren met een kortere vormrijs (voor nog meer ovenrijs) en diepere insnijdingen. Ik had zelf ook al het idee dat een gistdeeg zich in de oven wezenlijk anders gedraagt dan een desemdeeg. Wel logisch.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Keurig brood

Bericht door Levinebaktbrood »

Bak je voornamelijk busbroden of ook vloerbroden? Met busbroden wil ik juist geen oortjes. Die zien er bij mij ook altijd braaf uit.

Ook met gistbroden kan je mooie oortjes krijgen. Maar bij sommige broden krijg ik ook geen mooie oortjes, het ligt ook aan de samenstelling en wat voor bloem/meel je gebruikt.

Blijven experimenteren, doe ik ook :G
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Keurig brood

Bericht door CarlaB »

Levinebaktbrood schreef:Bak je voornamelijk busbroden of ook vloerbroden? Met busbroden wil ik juist geen oortjes. Die zien er bij mij ook altijd braaf uit.

Ook met gistbroden kan je mooie oortjes krijgen. Maar bij sommige broden krijg ik ook geen mooie oortjes, het ligt ook aan de samenstelling en wat voor bloem/meel je gebruikt.

Blijven experimenteren, doe ik ook :G

In bus, op steen of plaat het maakt bij mij geen enkel verschil. Meelsoorten of mengsels soms wel ja Levine.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Keurig brood

Bericht door Erik- »

Verwarm je je oven wel echt goed voor? Ook ik kreeg pas 'goed' opengebarsten brood na de overstap naar een Rofco. Je hebt al een steen gebruikt zeg je, maar ook je oven lange tijd op z'n heetst voorverwarmd, dus zeker nog een half uur wachten tot de oven aangeeft op temperatuur te zijn, de steen moet immers ook nog opwarmen. Daarnaast ontrekt stroomvorming veel hitte uit je oven. Eventueel je deeg natsproeien voor het de oven in gaat?
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: Keurig brood

Bericht door CarlaB »

Erik- schreef:Verwarm je je oven wel echt goed voor? Ook ik kreeg pas 'goed' opengebarsten brood na de overstap naar een Rofco. Je hebt al een steen gebruikt zeg je, maar ook je oven lange tijd op z'n heetst voorverwarmd, dus zeker nog een half uur wachten tot de oven aangeeft op temperatuur te zijn, de steen moet immers ook nog opwarmen. Daarnaast ontrekt stroomvorming veel hitte uit je oven. Eventueel je deeg natsproeien voor het de oven in gaat?
Je sproei tip ga ik uitproberen! Wat de oven betreft, ik heb een AGA cooker. Kan je het beste zien als een kachel (met vier ovens op verschillende temperaturen) die permanent aan is en waar je ook op/in kookt. De heetste oven heeft meestal een (constante) temp. van 230C. De baksteen ook want die ligt er vaak dagen in. Maar nu zeg je ook iets over het ontdekken van hitte door stoom. Als een AGA nu iets niet kan dan is het snel op/bijverwarmen. Dat verklaart misschien waarom stoom in mijn oven naar mijn idee geen enkele effect opleverde voor een betere broodkorst.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Keurig brood

Bericht door lekkermelig »

Carla,
De stoom in je oven is er vooral om te zorgen dat er juist niet snel een korst gevormd wordt. Doel van stoom is een vochtige omgeving creëren waardoor korstvorming een tijdje tegen gegaan wordt zodat je ovenrijs wat langer door kan gaan. Volgens mij heeft een aga zoveel warmte opgeslagen dat de temperatuur ook niet zo heel snel omlaag zal gaan als bij een gewone oven. Als het een open systeem is kan ik me wel voorstellen dat de stoom iets te snel verdwijnt.
Met stoom en een korte tijd op hele hoge temperatuur krijg je een dunne knisperende korst.

Wil.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Keurig brood

Bericht door Erik- »

Oh, het is zo'n type oven. Inderdaad, wat dat betreft lijkt het op een steenoven/Rofco: gewoon veel massa verwarmen dus de stoom zal dan ook niet al te veel van de hitte 'consumeren'. Mijn vorige oven had ook wat gaten en je zag de stoom direct weer verdwijnen. Wellicht kan je eens proberen om in een gietijzeren pan te bakken? Dan weet je zeker dat de stoom niet ontsnapt.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Keurig brood

Bericht door Anna »

Je busbrood ziet er ook prachtig uit hoor! Wat Erik zegt, probeer eens in een gietijzeren pan te bakken. Verder lukt het mij ook meestal niet om zo'n brood met oortjes te krijgen, die rofcobakkers hebben het maar makkelijk ;)

En nog een vraag of eigenlijk twee van huishoudelijke aard. Als je reageert op het voorgaande bericht kun je onderaan of helemaal bovenaan op "+Antwoord" klikken, een citaat/quote is dan niet nodig. De andere vraag is of je in tapatalk je onderschrift uit wil zetten, zie hier voor de instructie.
Plaats reactie