Olijfbrood nauwelijks gerezen

Voor vragen over waarom brood niet geworden is zoals je had gewild, niet gerezen of misvormd etc. Je bloopers mogen hier ook bij.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Olijfbrood nauwelijks gerezen

Bericht door Melig »

Hoi allemaal,

Met Manitoba meel heb ik een olijfbrood gebakken. Extra zout heb ik niet toegevoegd aan het recept. Het zout komt daardoor uit het pekelwater wat in de potjes olijven zat. Ik heb het recept van Dan Leopard precies gevolgd. Droge gist gebruikt 6 gram genomen om niet te weinig te hebben. https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... ead-recipe

Mijn gevoel zegt me dat het zoute water wel eens ervoor gezorgd kan hebben dat het rijzen niet goed wilde lukken. Maar ja, normaal voeg je ook zout toe aan een recept, dus echt een verklaring hoeft het niet te zijn. De gluten waren mooi ontwikkeld. Ik kon zeer goed en zeer makkelijk een vliesje ervan trekken, ondanks dat er sesamzaadjes in het deeg zitten.

Heeft iemand een idee of er iets mis is gegaan of dat dit brood nauwelijks hoeft te rijzen? De ovenrijs was ook minimaal..

Mijn dank zou groot zijn :)
groet,
Martin
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Olijfbrood nauwelijks gerezen

Bericht door Bioloogje »

Heb je een foto? Ik denk aan overrijs. Je gebruikt nl veel meer gist dan in het recept aangegeven. Da's altijd lastig, met volumematen. Maar een theelepel is vlgs mijn omrekentabel 4 gr.


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Olijfbrood nauwelijks gerezen

Bericht door Melig »

Ik doop hem: "Het wrattenzwijn" ;). Maar volgens mij gaat hij erg lekker zijn. Bepaald geen worries...

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad te veel gist, ik wist niet dat dat ervoor kan zorgen dat het minder goed wil rijzen. In het rijsmandje wilde het ook al niet echt.. Bevestigen de fotos jouw vermoeden?
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Olijfbrood nauwelijks gerezen

Bericht door Bioloogje »

Haha, het wrattenzwijn...
Ik denk inderdaad overrijs. Met veel gist rijst het brood sneller maar niet hoger. Dan heb je dus meer kans op overrijs en klapt het deeg in. Wat ook nog kan, is dat je gist over datum is. Maar ik denk toch eerder aan overrijs.
Maar goed, de smaak, daar gaat het om. En als die goed is, geniet er dan lekker van!


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: Olijfbrood nauwelijks gerezen

Bericht door Melig »

Zou zo maar kunnen. Dank je wel Annelies. De smaak is fantastisch inderdaad.. Volgende keer precies de juiste hoeveelheid gist proberen.. Thanks!
Plaats reactie